Warning: preg_match(): Compilation failed: unrecognized character follows \ at offset 24 in /home/mowininf/public_html/components/com_kunena/controller/topic/item/display.php on line 476
Warning: Trying to access array offset on value of type bool in /home/mowininf/public_html/libraries/kunena/external/nbbc/nbbc.php on line 3660 19 mar 2012 16:38#9av Ronnie Lidström
Enligt brottsbalken kan man vid bedrägeri bli dömd till böter eller fängelse högst två år.
Enligt ellagen kan bli dömd till böter eller fängelse högst ett år.
Det går inte att bli dömd både efter brottsbalken och ellagen. Eftersom bedrägeri har högre straffvärde väljer åklagaren att åtala enligt brottsbalken, då faller ellagen.
Trots att hantverkaren hade behörighet (BB1?) drog Elsäkerhetsverket in den.
När man sätter sig in i hur radion fungerade och med tanke på ljuset i badrummet samt att symaskinen gick baklänges när den inte fick rätt spänning så behövde det nog inte vara så märkligt kopplat ändå... Det handlar förmodligen om ett "enkelt" nollfel i PEN-ledaren. Han kan ha glömt att spänna nollskruven. Märkvärdigare än så behöver det nämligen inte vara. Att han saknade behörighet eller fick den indragen är en erinran till alla elektriker, behöriga som obehöriga att ta till sig, att det inte är helt harmlöst att jobba med el.
När jag skriver "enkelt" nollfel i PEN-ledaren: Menar jag inte att felet är ringa eller ofarligt. Det är mycket alvarligt, människor har omkommit och dött av sådana fel. Vad jag menar är att även om allt i övrigt är utfört korrekt så kan likväl ett enkelt misstag leda till både dyra och livsfarliga situationer. Tänk på vilket ansvar det innebär att arbeta med elinstallationer.
Last edit: 13 jun 2014 21:08 by Kaj Luckman. Orsak: Den tidigare texten kunde tolkas som om ett enkelt fel var lika med ett harmlöst. Så är det inte.
Jag kan förstå hennes oro. Att det kan ha varit så enkelt som PEN-ledaren är ju betryggande men tänk ur damens syn på det - efter allt man hört om olyckor som hänt till följd av oansvarig koppling av el så är det alltid bra att statuera exempel då och då för att man ska påminna sig om hur viktigt det är att man kopplar rätt och framförallt ansvarsfullt.
Om en kille som har haft en elfirma har lagt ner denna men blir anmäld retroaktivt för bedrägeri av någon.
Tror ni farbror blå går vidare med detta ärende?
Jag var och tittade på en villa där tidigare ägaren byggt om planlösningen och sedan dragit om elen själv uppe på kallvinden med skarvsladdar och inomhusförgreningsdosor! Tråkigt för dom som köpt huset när det mesta behöver fixas till. Diskmaskinen var inkopplad med grendosa och sladd som försvinner in under köksskåpen. Hempul har jag sett tidigare men detta är nog det värsta hittills!