Mobiltelefon - förmån?

14 jul 2014 08:25 #1 av Rikard Ågren
mobil.dn.se/ekonomi/da-ska-du-skatta-for-jobbmobilen/

Blir det samma som med servicebilen, man måste parkera den på firman över semestern? Någon som åkt på att beskatta telefonerna?

Hur många av er har fastprisabonnemang på telefonerna? Och får ni bruka telefonen privat? Jag vet av flera som bara har företagstelefonen och inget privat abonnemang

Projektledare el, styr och automation

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

14 jul 2014 08:41 - 14 jul 2014 08:49 #2 av Olle Andersson
DNs artikel är skriven med anledning av det ställningstagande som Skatteverket kom ut med i förra veckan.

Kortfattat så är telefon med fast avgift inte förmånsskattepliktig i förutsättning att man i varje enskilt fall har gjort bedömningen att den anställde behöver ha tillgång till sin telefon utanför ordinarie arbetstid för att kunna fullfölja sina arbetsuppgifter.
T.ex en ledande montör har ett personalansvar och måste kunna få reda på att någon av hans montörer är sjukskriva...

Länk till skattevekets yttrande:
https://www.skatteverket.se/rattsinformation/reglerochstallningstaganden/stallningstaganden/2014/stallningstaganden2014/13155520713111.5.3aa8c78a1466c584587870a.html

Läs speciellt kapitel 4.5 med exempel, den klargör ganska tydligt vad som gäller.

En viktig sammanfattande text från yttrandet är detta:

Om det är av väsentlig betydelse för att en anställd ska kunna utföra sina arbetsuppgifter att han eller hon har tillgång till elektronisk utrustning med abonnemang mot fast avgift utanför ordinarie arbetsplats, är privat användning inte en skattepliktig förmån om förmånen - t.ex. att kunna ringa privata samtal - är svår att särskilja från nyttan i anställningen och förmånen är av begränsat värde för den anställde.


Edit: Kanske ska tydliggöra hur jag menar... Nej, du behöver inte lämna telefonen på kontoret över semestern OM din arbetsgivare anser att det är en förutsättning för dig att kunna utföra dina arbetsuppgifter att du är tillgänglig även under din semester. Om du har en viss nyckelroll på företaget eller i projektet du jobbar.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

14 jul 2014 10:17 #3 av Rikard Ågren
Arbetsgivaren behöver alltså inte ha dåligt samvete då han ringer de anställda och frågar om arbete under semestern :P

Projektledare el, styr och automation
Följande användare sa tack: Richard

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

14 jul 2014 17:33 - 14 jul 2014 17:34 #4 av Odd Hedberg
CAT15B har ju två sim-platser - för både privatsimmet och tjänstesimmet. Funkar klockrent, det nummer som blir uppringt först får svar, det andra får väl upptaget antar jag. Och när man ringer ut - så får man välja vilket sim som samtalet ska kopplas upp med... Rekommenderas! Jag skulle definitivt inte vilja vara utan min (och Forsmark har faktiskt börjat erbjuda den som en av tjänstenapparna efter att ansvarig chef fick leka lite med min...).

Och då KAN du ju inte lämna kvar tjänstetelefonen på jobbet under semestern...

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

14 jul 2014 18:12 - 14 jul 2014 18:16 #5 av Olle Andersson

Odd Hedberg skrev: CAT15B har ju två sim-platser - för både privatsimmet och tjänstesimmet. Funkar klockrent, det nummer som blir uppringt först får svar, det andra får väl upptaget antar jag. Och när man ringer ut - så får man välja vilket sim som samtalet ska kopplas upp med... Rekommenderas! Jag skulle definitivt inte vilja vara utan min (och Forsmark har faktiskt börjat erbjuda den som en av tjänstenapparna efter att ansvarig chef fick leka lite med min...).

Och då KAN du ju inte lämna kvar tjänstetelefonen på jobbet under semestern...


Om jag förstår dig rätt, arbetsgivarens telefon med plats för två sim-kort, ett som arbetsgivaren står för och ett som är ditt privata?
I detta fall så bör du bli förmånsbeskattad för telefonen(själva elektroniken) men inte för telefonitjänsterna. Du har ju trots allt en privat fördel av telefonen(elektroniken) som du inte behövt använda skattade pengar för att köpa.

Du KAN ju lämna kvar telefonen på jobbet under semestern, det betyder ju bara att du måste köpa en egen telefon(åter igen själva elektroniken) för att kunna ringa samtal under semestern.
Logiken kan ju användas till servicebilar, det är ju inte så att du inte KAN parkera bilen på jobbet under semestern bara för att du satt in en bilbarnstol...


Edit: Detta då under förutsättning att arbetsgivaren inte har bedömt att du, för att kunna utföra ditt arbete, måste vara tillgänglig eller ha möjlighet att ringa tjänstesamtal utanför arbetstid. Samt att han har ett telefonabonnemang med fast avgift.
Dock förstår jag inte i så fall inte vitsen med två simkort :)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

15 jul 2014 03:58 - 15 jul 2014 04:34 #6 av Odd Hedberg
Tvärt om - arbetsgivarens sim har fått en plats i min mobiltelefon.
Och jag slipper dra omkring på två jäkla mobiler... Jag "måste" ju kunna ta emot larmen från fastighetsdatorn...

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

15 jul 2014 10:20 #7 av Olle Andersson
Då är det ju ingen tjänstetelefon.... :rulla:
Lika lite som man behöver betala förmånsskatt för sin egen bil man använder i tjänsten... Enda skillnaden är att det mig veterligen inte finns något skattebefriat sätt att ersätta arbetstagaren för att använda sin egen telefon i tjänsten. Nu menar jag elektroniken, inte tjänsterna. Möjligheterna att göra avdrag är även det begränsat. Kostnader för elektroniken, abonnemang och administrativa avgifter räknas som privat levnadskostnad och är därför inte avdragsgilla, endast samtalskostnaderna är det.

Hur vida du kan ta med dig din arbetsgivares simkort hem, och således ha tillgång till privata samtal på din arbetsgivares bekostnad utanför arbetstid, beror helt på vilken bedömning som din arbetsgivare har gjort. Är det av väsentlig betydelse för att du ska kunna utföra dina arbetsuppgifter att du har tillgång till din tjänstetelefon när du inte är på arbetsplatsen?

Du ska inte tro att jag ifrågasätter dig, jag tror dig om du säger att du måste ha den. Jag är också helt övertygad om att Forsmark har en revisor som skulle skrikit till ifall det fanns skäl till förmånsbeskattning som inte gjordes. Personalförmåner brukar vara den punkt som revisorer granskar hårdast... Den och representationskontot under marknadsföring :klapp:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

15 jul 2014 14:46 #8 av Odd Hedberg
Definitivt så. Och genom att ha tjänstesimmet i min egen mobil så har jag ju alla vägar öppna... :woohoo:
Det är ju de rörliga kostnaderna som är den stora biten numera - att köpa in själva burken var inte ens 3K...
(Och Forsmark har fastpris-avtal om jag uppfattade dokumenten rätt.)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

03 aug 2014 19:53 #9 av Anders Eriksson
Betalar inte skatt för tjänsttelefonen efter som vi har en ringlista om akut jobb på firman efter kontorstid. Helt frivilligt om man vill åka ut.
Servicebilen står också hemma för jag utgår från hemmet. Åker direkt till kund och är inte in på firman mer än någon gång i veckan.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.067 sekunder

Senaste foruminlägg