Det är inte alltid så lyckat att varvtalsreglera fläktmotorer som inte är avsedda för detta från början.
Oftast är det en enfas asynkronmotor, s k skärmpolmotor. Om man styr ner spänningen till den så att varvtalet sjunker, dvs motorn arbetar med stor eftersläpning, så blir det mer värmeutveckling i rotorn än vad konstruktören hade tänkt sig, och i kombination med att luftflödet blir mindre än då motorn går för fullt så att kylningen blir dålig, så kan värmen sprida sig till andra delar av motorn och ställa till med problem. T ex få självsmörjande glidlager att torka ut och börja föra oljud i förtid.
Men det finns också en hel del fall där sådana motorer ändå har gått bra nerreglerat i många år.
När man använder enklast möjliga belysningsdimmer till fläktmotorer så blir det ofta svårt att få stabilt varvtal, det hela börjar ofta självsvänga.
Ytterligare ett möjligt problem är att de kraftiga transienter som en fasvinkelstyrande dimmer ger ifrån sig, kan ge överslag i motorns statorlindning.
Om syftet med dimmern är att minska luftflödet så skulle jag föreslå ett strypspjäll.
Vill man sänka varvtal och oljud, och nöjer sig med ett fast varvtal, så är en ganska bra lösning att lägga en lämplig kondensator (storleksordning några uF) i serie med matningen till motorn.
Was man sich nicht erklären kann, sieht man als Überspannung an.
1370602 funkar fint för att dimra din trafo men har aldrig sett en fläkt med separat matning till belysningen (särskilt inte IKEA) så det blir nog till att bygga om den.
Misstänker att den dimmern inte var det du undrade över men söker du någon speciell dimmer att köra hela fläktmatningen igenom är det nog ingen bra ide som Torbjörn förklarat.