"Spök-el"

22 apr 2013 20:17 #1 av Johan
"Spök-el" skapades av Johan
Kopplade in dosdimmrar för en kund i hans sovrum och hall, det var eltakos dosdimmrar utan nolla.
Kunden har nåt "spott-paket" från hornbach eller dylikt sen innan som har funkat kanon, och nu funkade det även att dimmra.

Nu ringer kunden och säger att han upplever att när han släcker i badrummet (som i andra ändan av lägenheten) så släcks det även i hallen.. Det har hänt 5ggr på en månad eller så.
Hans tjej har även upplevt det och det är bara åt det hållet, alltså det tänds/släcks ej i badrummet om man tänder/släcker i hallen.

Vad i h-lvete kan vara problemet? Har ännu inte åkt dit och felsökt.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

22 apr 2013 20:33 #2 av Michell Martic
Svar från Michell Martic i ämnet "Spök-el"
Inte så att en tändtråd från badrummet råkat hamna som fas på dosdimmern. Låter onekligen så.. på något vis.
Men skumt om rummen är i olika ändar av hallen.


Något är dolt för gäster. Vänligen logga in eller registrera dig för att se det.


Det är inte dosdimmern som löst ut på termiska skyddet? Sen har kunden satt det i samband själv på något vis?
Hur många Watt har du i hallen och hur många har du i sovrummet.

Många gånger kunderna tycker att det har varit på ett visst sätt, men när man kommer ut så kan man bara konstatera att det är omöjligt som de beskriver.. Sen hittar man något annat fel som har funnits sen länge, även innan man varit där, som kan typ förklara felet.

Finns ju inte mycket att göra annat än att åka dit och se efter själv.
Följande användare sa tack: Johan

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

22 apr 2013 20:41 - 22 apr 2013 20:42 #3 av Johan
Svar från Johan i ämnet "Spök-el"
Om den hamnat på fast fas på dosdimmern så borde ju den endast funka när det är tänt inne i badrummet vilket jag kan tänka är väldigt sällan.

Sen tror jag inte mkt på det termiska skyddet, fanskapet (kunden) säger att han kan gå direkt till hallen och tända efter han släckt båda ställen från badrummet..

Effekten ligger alldeles lagom på 210w i hallen och 140w i sovrummet.

Hörsägen säger att snickaren som sänkte taket i hallen hjälpte kunden att koppla in spottarna från hornbach, dock undrar jag vilket fel som kan åstadkomma detta fenomen. Men antar att jag hittar både det ena och det andra som du säger när jag åker dit och felsöker.

Hur jag än vänder och vrider på det så känns det lite omöjlig att det skall kunna hända de dem beskriver, sen är det ju alltid värdelöst att åka på såna här fel som bara kommer ibland, självklart kommer det inte vara något problem när jag kommer dit...

Tacksam för ditt svar.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

23 apr 2013 07:05 #4 av Bo Siltberg
Svar från Bo Siltberg i ämnet "Spök-el"
Vad har badrummet för slags belysning? Du säger ingenting om spottar och dosdimmer där.
Det låter ju onekligen som en störning. Det kanske räcker med att byta strömbrytaren i badrummet? Eller montera ett RC-nät över brytaren.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

23 apr 2013 07:26 #5 av Johan
Svar från Johan i ämnet "Spök-el"
Har ej rört badrummet, är en vanlig kronbrytare till två glödljusarmaturer. En i taket å en över spegeln. Gissningsvis känns det ju som att dosdimmer får nån slags impuls från badrummet, men hur?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

23 apr 2013 08:21 #6 av Bo Siltberg
Svar från Bo Siltberg i ämnet "Spök-el"
Badrummet kan väl inte ligga så långt ifrån hallen? Hur lång styrledning är det i hallen mellan tryckknapp och dimmer? Ligger den parallellt med andra strömförande ledare? Kanske kan en störning leta sig in där även om eltakos dimrar ska vara ganska okänsliga.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

23 apr 2013 08:30 #7 av Johan
Svar från Johan i ämnet "Spök-el"
Dimmern ligger direkt bakom tryckknappen så det har jag svårt att tro. Badrummet ligger i anknytning till hallen, hallen är formad som ett långt L å ligger i andra ändan sett från var tryckknapparna sitter i hallen. Mkt märkligt det här. Det är väl en 230 slutning som triggar tändningen i eltakon oxå så en liten störning borde den väl klara av...?
Känns som att eltako dosdimmer med nolla kan vara ett alternativ.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

10 jun 2013 19:48 #8 av Michell Martic
Svar från Michell Martic i ämnet "Spök-el"
Vi fick aldrig veta om/hur det löste sig.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

11 jun 2013 01:07 #9 av Claes Börjesson
Svar från Claes Börjesson i ämnet "Spök-el"
Har upplevt något liknande.

När jag slog av/på en lysrörsbelysning i min källare så släcks och tänds en datorskärm i rummet intill.
Bytte drosseln mot en elektronisk dito, så upphörde problemet samt att jag blev av med ett irriterande brum från drosseln.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.059 sekunder