Warning: preg_match(): Compilation failed: unrecognized character follows \ at offset 24 in /home/mowininf/public_html/components/com_kunena/controller/topic/item/display.php on line 476

Vilken belysningsarmatur är bäst lämpad för lokaler med tak på 9m ?

03 feb 2018 13:07 #1 av Mikael Ruden
Hej,

Jag sitter och spånar på belysning till vår lokal. Vi behöver byta belysningen pga att ljust är dålig.

Vi har en elektriker som rekommenderar High Bay belysning från svealight.se/industribelysning/ och min fråga är ifall denna armatur verkligen är bäst lämpad för ändamålet?

Vi använder 2x58W lysrör för tillfället som snart ska bytas ut och tanken är då att inte genomföra bytet utan att istället övergå till led high bay för att reducera våra kostnader och få bättre ljus.

Uppskattar snabbt svar, mvh.:tummeupp:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

03 feb 2018 18:15 #2 av Rikard Ågren
Det är nog omöjligt att svara på utan att veta hur omständigheterna ser ut.

Takhöjd? Verksamhet? Nedsmutsning? Vilka krav finns på ljuset? Etc etc. Det finns massor av parametrar att ta hänsyn till

Projektledare el, styr och automation

03 feb 2018 21:00 - 03 feb 2018 21:02 #3 av Ludde Svensson
Talade med en av Ahlsells belysningsexperter för ett tag sedan och han menade att vanliga lysrör T5 är mera ekonomiska och effektiva än LED-lysrör. Egentligen funderade vi på LED-lysrör, men nu blev vi tveksamma.

Kanske är de inte färdigutvecklade ännu?

04 feb 2018 09:56 #4 av Odd Hedberg
Som sagt var: Takhöjd? 9 meter skriver du i rubriken
Men vad gör ni i er "lokal" - Är det en lagerlokal, en verkstadslokal eller vad?
Så: Verksamhet? Nedsmutsningsrisk? Vilka arbetsmiljökrav finns på ljuset?

Och ibland rätt viktigt: hur värmer ni lokalen,
ingår armaturernas förlustvärme i uppvärmningsdimensioneringen?

04 feb 2018 13:04 #5 av Tommy Larsson
Blir rätt förvånad att en belysningsexpert säger att T5 är mer effektiva än LED! Ett problem jag har mött är att reflektorerna behöver putsas årligen för att behålla sin funktion, kul att göra på 9 m höjd!
Moderna LED-belysningar ger mer ljus per watt än kvicksilverbelysningar, dessutom är det klart mer miljövänligt att fasa ut T5 och alla andra fluorescensbelysningar innan de kommer att förbjudas.

04 feb 2018 17:57 #6 av Claes Börjesson
Har provat att byta ut några T8 lysrör till LED-lysrör, hemma hos mig.

Blev positivt överraskad.

Jag har lysrör sittande i soprummet och parkerings platsen.

För det första får jag omedelbar tändning med full ljusstyrka. de gamla lysrören måste bli varma innan de får full effekt.
För det andra blev det mycket mera ljus eftersom LED-lysrören är riktade. De gamla lysrören lyste åt alla håll och måste ha en väl fungerande reflektor för att fungera maximalt, på LED-rören vrider man lysrören i rätt riktning.

Jag tycker att du provar att byta några lysrör till LED-lysrör....

Att T5 lysrör är mer effektiva än LED stämmer i många fall, eller att det är jämt skägg c:a 100 lumen/watt. Men de gamla lysrören lyser åt alla håll, så mycket ljus förloras vid absorption i armaturen.

04 feb 2018 20:36 #7 av tobi
gillar den här TRYGGVE IP23 XL BRED ArtNr 7213556. saknar däremot skarvning av extrafaster som jag gör med wagos i armaturen

Sidan laddades på: 0.051 sekunder