Warning: preg_match(): Compilation failed: unrecognized character follows \ at offset 24 in /home/mowininf/public_html/components/com_kunena/controller/topic/item/display.php on line 476

Downlight led 230 eller 12v

02 feb 2018 22:36 #1 av Lars Nilsson
Tänker sätta infällda downlights led i ett stort kökstak och har försökt komma på vad som är bäst 230 eller 12 v system men vet inte så jag frågar här. De ska ju också dimras.

230 v låter bättre eftersom man slipper transformatorer men tror de är dyrare.
Tack på förhand för svar.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

04 feb 2018 13:12 #2 av Tommy Larsson
Det är en fördel att sätta upp 12V LED som alltså parallellkopplas, lägre förluster=mindre värme. Det beror på hur många du tänker dig, är det många, fler än 10, kan det vara idé att ha flera drivers. Kolla då att de ger samma ljus vid dimring!
Om du kör med seriekopplade 350 mA innebär det att du måste planera trådningen så att du slipper skarvar eller förlängningar, polaritet har faktiskt betydelse!
Kolla runt för att få bra pris på kvalitétsbelysningar, dimning kan vara mycket ojämn på billiga downlights!
Följande användare sa tack: Lars Nilsson

04 feb 2018 13:39 #3 av Patrik Hedlund
12 V LED-spottar, då finns det inga mängder utav spottar att välja mellan. :tokig:

Kör med spottar med tillhörande drivdon så långt det är möjligt.

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

04 feb 2018 14:14 - 04 feb 2018 14:15 #4 av Lars Sundbom
Parallellkopplade 12V LED är ju inte så vanligt, visst finns det men jag skulle säga att 90% är seriekopplade plus till minus. Problemet, som jag ser det, med spotar utan egen driver är att convertrarna endast tar 20-25W. Kör man med spotar på 6-7W kan man bara lägga tre stycken per converter vilket innebär en massa konvertrar och problemet var man ska sätta dom. Beroende på vilka spotar man kör så kan man rymma dom i spotkoppen men det är inte säkert (converterna kan vara för stor för hålet....)

En annan stor fördel med spotar med egen converter, förutom att installationen blir enkel (230V parallellt till alla spotar) är att inte alla spotar slocknar om en går sönder. Dessutom blir det tydligt VILKEN som är trasig vilket kan ta tid att komma fram till vid 350 mA seriekopplade spotar.

05 feb 2018 07:55 - 05 feb 2018 07:56 #5 av Alexander N
Japp håller med Patrik och Lars. Finns vad jag vet inga 12v ledspottar avsedda för almänbelysning i tak, jag har bara sett 12v avsedd för bänkbelysning.

I mina tidiga ledinstallation körde jag alltid med 1 converter till många spottar men i dagsläget är det bara "230v led" som gäller. Alltså att varje ledspott har sin egen konverter, många fördelar!

Sidan laddades på: 0.059 sekunder