Installera dosdimmer!?

20 nov 2017 17:58 #1 av Ola Modéer
Hej, här finns säkert någon som kan hjälpa mig!
Vi har ett rum med en lampa som vi skulle vilja kunna dimma.
Lampan har två strömbrytare som kan tända o släcka oberoende av varandra(trappfunktion!?).
Vi vill kunna dimma på ett av uttagen och jag har köpt en dosdimmer som jag trodde skulle vara enkel att installera, men icke sa nicke...

I dosan där jag vill sätta dimmknappen(Renova fjädrande) finns fem kablar. Två bruna o en vit som är kopplade till den befintliga strömbrytaren samt en blå och en svart som passerar igenom.



Dosdimmern jag köpt är en "Eltako EUD61NPN-UC"



Strömbrytaren jag köpt är en Renova Trapp strömbrytare/1-polig (Standard med 1 vippa)



Läste manualen men blev inte riktigt klok på hur jag skulle koppla!!!
Någon som har svaret???

//Ola
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

20 nov 2017 18:12 - 20 nov 2017 18:12 #2 av Electrum
Svar från Electrum i ämnet Installera dosdimmer!?
Du måste sätta impulsfjädrar i båda brytarna.

Dosdimmern sätter du i dosan som tändtråden går till.

En av mellantrådarna sätter du som styrtråd till dimmern.

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

20 nov 2017 18:50 #3 av Tony
Svar från Tony i ämnet Installera dosdimmer!?
Den brytaren du bifogar bild på är ju en dubbeltrapp? Sen så måste du ju även ha fast fas och nolla i brytaren där du lägger pucken, inte säkert att det är så..

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

20 nov 2017 19:13 #4 av Ola Modéer
Svar från Ola Modéer i ämnet Installera dosdimmer!?
Hittade den här bilden på nätet:



...och det verkar ju stämma med vad ni båda säger!

Ang. dubbeltrappbrytaren så går den väl att använda ändå, sitter ju bara en brytare på den! Eller???
Ang. fjädrar så låter de rimligt, det hade jag inte tänkt på! Hade i.o.f. hoppats på att den ena kunde funka som en vanlig brytare och den andra som en dimmer, för med fjädrar på bägge går det väl o dimma på bägge brytarna eftersom dosdimmern sitter på tändtråden. Eller???
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

21 nov 2017 05:47 #5 av müssli
Svar från müssli i ämnet Installera dosdimmer!?
Ang. din dubbeltrapp så är det två vippor på den men man kan sätta en enkel om man vill det.
På dimmern ska du koppla fas på L, nolla på N, tändtråd på rund ring med kryss i. Dra en blå mellan den andra N och -A2.

Brytaren kan du koppla fas på 1 pil in, dra en tråd mellan 1 pil ut (rakt ovanför 1 pil in) och +A1 på dimmern. Sätt en fjäder på brytarens 1-vippa. Du kan ha hur många brytare som helst till samma puck.

P.S
Du får snabbare svar på byggahus forum, detta forumet är för elektriker i första hand.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.278 sekunder

Senaste foruminlägg