Dimring av 230V LED

17 mar 2016 16:29 #1 av Patrik
Har fem Philips Master Candle 3,5W LED (E14) som jag försökt hitta en vettig dimmer till men det går inte så bra.
Skaffade mig en Exxact LED Uni dimmer (13 601 13) då jag vill ha en vriddimmer. Men nu brummar dimmern, men den fungerar bra. Hade tidigare Eltakos dos dimmer för LED och den var tyst och fungerade bra men ljuskällorna brummade.

Har inget flimmer och dimringen fungerar bra, det är bara surret som jag stör mig på och undrar om man kan leva med det eller kan det vara skadligt för elektroniken?

Man kan ställa om dimmern till framkantstyrning och då står det såhär "Ställ in potentiometern på RL(LED). Håll mikroknappen intryckt 5 sek (Ljuskällan tänds tillfälligt)". Detta fungerar inte alls, för att överhuvudtaget kunna ställa in dimmern så måste jag ha den tänd, och vid inställningarna så släcks ljuset tillfälligt...

Överväger i annat fall byta ljuskällor, för har säkert gått igenom fem dimmers just för dessa ljuskällor :/

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

17 mar 2016 16:52 - 17 mar 2016 16:54 #2 av Bo Siltberg
Svar från Bo Siltberg i ämnet Dimring av 230V LED
Här finns en lista över dimmers som Philips har provat
Kanske finns din med här. Jag ser inte för texten är så liten...ibland vore faktiskt ett excelblad bra så att man enklare kan navigera i x och y-led. Det är i alla fall mycket grönt i tabellen.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

17 mar 2016 17:02 #3 av Patrik
Svar från Patrik i ämnet Dimring av 230V LED
Satt just och tittade på den där, men det är inte så enkelt ändå..

Min dimmer heter SBD200LED samt WDE002299 läst på dimmer, kartong och manual.

Och enligt Philips så finns dessa två med i listan, men jag kan inte säga vilken som är vilken, då bägge har beteckningarna som finns på min dimmer. Sen finns inte mina ljuskällor med, är samma som näst längst till höger fast istället för 4-25W så är mina 3,5W/20W. Det som däremot finns med på Philips lista är Master LEDbulb clear 9W-60W, exakt denna har jag en stycken av och även med denna surrar/brummar dimmern fast den ska vara "grön" för bägge dimrar i Philips lista som har någon beteckning från min dimmer.


ELKO| Schneider SBD200LED (CCTEL10501) LED/RC 4 ∼ 200 W (RC) 4 ∼ 40 W (RL)

Schneider SBD200 (WDE 002299) 4 ∼ 400 VA - Turn Universal (2wire)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

18 mar 2016 15:59 #4 av Alexander N
Svar från Alexander N i ämnet Dimring av 230V LED
Har inga bra erfarenheter gällande dimmring av Philips 230V Led. Hade ett hus där vi nog satte in över 60st där inga av dimrarna från deras lista fungerade bra. Löste det tillslut med Dimmax, tror att det var E:13 610 10, då fungerade det klockrent. Den klarar många lampor med (200W).

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

18 mar 2016 17:08 #5 av Billan
Svar från Billan i ämnet Dimring av 230V LED
Har du provat köra med vadsbo LD220 alt LD440?
Tycker den funkar riktigt bra till dom flesta LED-spottar
Följande användare sa tack: müssli

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

18 mar 2016 18:01 #6 av Robin Strandberg
Behöver du en universaldimmer vrid så funkar Niko-Servodans dimmer bra.
se.niko.eu/produkt/45-006

Måste säga att jag kan vara lite partisk i frågan då jag jobbar för deras moderbolag.
Det var Niko som uppfann den elektroniska dimmern för hemmabruk (1967?) så de har bra koll på grejorna.

Projekt & Servicetekniker
Niko Home Control

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

18 mar 2016 18:40 #7 av Bo Siltberg
Svar från Bo Siltberg i ämnet Dimring av 230V LED

Alexander N skrev: Har inga bra erfarenheter gällande dimmring av Philips 230V Led. Hade ett hus där vi nog satte in över 60st där inga av dimrarna från deras lista fungerade bra.


:ohmy: :ohmy: Philips ska ha PROVAT fram dessa rekommendationer...

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

19 mar 2016 16:54 #8 av Patrik
Svar från Patrik i ämnet Dimring av 230V LED
Köpte en Osram Parathom 6W LED för att prova men brummande ljud även där. Det brummar inte direkt högt utan man hör det bara drygt 20-30cm från dimmern så kan nog leva med det. Har lagt ner alldeles för mycket pengar på denna takkrona med dimrar hit och dit

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

21 mar 2016 18:11 #9 av Alexander N
Svar från Alexander N i ämnet Dimring av 230V LED

Bo Siltberg skrev:

Alexander N skrev: Har inga bra erfarenheter gällande dimmring av Philips 230V Led. Hade ett hus där vi nog satte in över 60st där inga av dimrarna från deras lista fungerade bra.


:ohmy: :ohmy: Philips ska ha PROVAT fram dessa rekommendationer...


Antagligen i någon labb miljö någon helt annan stans i världen. Kanske funkar på de flesta ställena men ej där jag behövde det haha.
Följande användare sa tack: Bo Siltberg

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.054 sekunder

Senaste foruminlägg