Vi har köpt Downlights från Massive "Nice" IP23 kan man sätta dessa i takfoten utan att ha en låda, i monteringsbeskrivningen finns det ingen låda med bara att det skall vara fritt minst 110 mm, det är ju ingen isolering där utan fritt, vad tycker ni?
Tack för ett bra forum.
Detta inlägg är skrivet av en gäst eller en registrerad användare som vill vara anonym!
Vill du också skriva ett anonymt inlägg? Eller svara anonymt på någons fråga?
Använd funktionen
"Skriv anonymt inlägg"
Jag la in detta som ett svar på denna tråd istället för att skapa en ny. Då det handlar om i princip samma sak
Har fått besked att det krävs installationsbox för halogen downlights ev. kan det gå bra om man sätter i LED lampa i armaturen. Har även pratat med försäkringsbolaget som säger att man måste följa tillverkarens krav ( ex. kan tillverkaren hävda att inte damm får komma ner i armaturen som kan antändas).
Vågar man sätta halogen utan box?
Vågar man sätta upp LED?
Även min elektriker tvekar nu.så det kan vara intressant att höra vad ni tycker här, hur gör ni?
Detta inlägg är skrivet av en gäst eller en registrerad användare som vill vara anonym!
Vill du också skriva ett anonymt inlägg? Eller svara anonymt på någons fråga?
Använd funktionen
"Skriv anonymt inlägg"
Ok.. Ska inte påstå att jag är någon expert på detta, så jag kan ju ha fel, men så här har jag fått för mig:
"Potta" ska man ha då det finns risk för att nånting kan komma att komma i kontakt/täcka över spotten.
Det är inte alla spottar som överhuvudtaget får täckas över med en potta. Det ska stå i installationsanvisningarna att de får installeras i "tät byggnadsdel" eller något liknande. Vissa tillverkare använder symbolen "F med tak".
Sätter man en GU10 armatur så ska man dimensionera säkerhetsavstånd osv efter största ljuskällan man kan/får sätta i. Dvs oftast 50W halogen (Även om man avser att sätta i LED-ljuskällor).
Då vi sätter GU10-downlights i takfoten så har vi aldrig satt någon "Potta"