Lite konfunderad.
Gäller inte vanliga dimensioneringsregler angående anslutningskabel till ledstrip?
Beställde ledstrip med färdiglödd anslutningskabel från en välkänd tillverkare.
Belastningen på stipen är ca 100W och detta matas med 5m x 0.75mm2?
Min första El motorsåg Huskvarna, hade 0.75mm2 och var på 1400W, på 80 talet. Med EU så försvan 0.75 skarvsladdar.
Lars, jag är dålig på led. Hur mycket spänning och ström?
LED-strip brukar drivas med konstant 12 V, så 100 W blir ca 8.5 A. Inga problem för en lampsladd. Det blir ett spänningsfall på ca 1 V men det kanske man kan leva med.
Vilka regler följs inte menar du?
Och visst är det så att så länge man håller sig under 200 VA, 10 A och 50 V så finns inga regler i starkströmsföreskrifterna.
Bo Siltberg skrev: Vilka regler följs inte menar du?
Och visst är det så att så länge man håller sig under 200 VA, 10 A och 50 V så finns inga regler i starkströmsföreskrifterna.
Jo, men försöker göra en hyfsad installation bara.
Följer jag mina lathundar så blir det 2.5 mm2 samt att tillverkaren rekommenderar detta, men de monterar likväl 0.75 mm2 själva? Förstår inte logiken bara.
Lars, min gamla chef, installerade 2st Amerikanska maskiner på 70 talet. Ca 20 minuter efter han startade den, så brann powersuplien upp. Han startade den andra maskinen och ringde USA. När han pratade med dom brann den andra också. Amerikanarna sa att dom förstår att det brinner, för dom hade satt dit för små. Dom hade inga andra.
Det kanke var slut på 2.5mm2 den dagen dom tillverkade dina LED.