LED "plattor"

23 jul 2015 08:26 #1 av Lars Blomkvist
Hej kollegor.

Har någon erfarenheter gällande 60×60 LED-belysning för undertak?
Finns mycket på marknaden och vill inte ha något smäck.

Den som inte söker finner inga svar :) ibland

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

23 jul 2015 11:04 #2 av Richard
Svar från Richard i ämnet LED "plattor"
Solar har några bra. Finns även med push/dim.
Följande användare sa tack: Lars Blomkvist

23 jul 2015 11:18 #3 av Olle Andersson
Svar från Olle Andersson i ämnet LED "plattor"
Jag har fått förklarat för mig att det är svårt att få till en bra ljusmiljö med infällda 60x60 plattor...

Armaturerna är väldigt ljusstarka och ljuset är väldigt koncentrerat, detta gör att för att få en bra jämnhet i ljuset så måste man köpa väldigt många armaturer och på grund av att det då blir väldigt ljust så måste dessa dimmas ner.
På grund av detta så är pendlade lysrörsarmaturer med upp och nedljus fortfarande billigare för att uppfylla kraven på ljusjämnhet och luminans...
Även bländningen har visat sig vara ett problem med dessa armaturer då avbländningen från dessa oftast är begränsad och man tittar rakt in i ljuset till skillnad från pendlade armaturer.
Bländningen uppfattas inte alltid som ett problem i visningslokaler då dessa oftast är strategiskt placerade mot söderfasad eller ljusgård.. Bländningsproblemet uppstår främst under vinterhalvåret och då dagsljus utifrån inte finns..

Nu repeterar jag bara vad någon sagt till mig men jag tycker det verkar rimligt.

23 jul 2015 14:54 #4 av Lars Blomkvist
Svar från Lars Blomkvist i ämnet LED "plattor"

Olle Andersson skrev: Jag har fått förklarat för mig att det är svårt att få till en bra ljusmiljö med infällda 60x60 plattor...

Armaturerna är väldigt ljusstarka och ljuset är väldigt koncentrerat, detta gör att för att få en bra jämnhet i ljuset så måste man köpa väldigt många armaturer och på grund av att det då blir väldigt ljust så måste dessa dimmas ner.
På grund av detta så är pendlade lysrörsarmaturer med upp och nedljus fortfarande billigare för att uppfylla kraven på ljusjämnhet och luminans...
Även bländningen har visat sig vara ett problem med dessa armaturer då avbländningen från dessa oftast är begränsad och man tittar rakt in i ljuset till skillnad från pendlade armaturer.
Bländningen uppfattas inte alltid som ett problem i visningslokaler då dessa oftast är strategiskt placerade mot söderfasad eller ljusgård.. Bländningsproblemet uppstår främst under vinterhalvåret och då dagsljus utifrån inte finns..

Nu repeterar jag bara vad någon sagt till mig men jag tycker det verkar rimligt.

Håller med om detta.
Tyvärr har man kunder som vill ha dessa för dom gamla 2×36 med avbländande raster bländas :lol:
Det enda jag kan tänka mig använda dessa till är att simulera dagsljus men då med lite högre i tak.

Den som inte söker finner inga svar :) ibland

23 jul 2015 18:16 #5 av Robin Strandberg
Svar från Robin Strandberg i ämnet LED "plattor"
Det finns en uppsjö av dessa men det finns några man ska hålla sig till enligt min erfarenhet.

Thorn Omega 3250 är en bra budgetarmatur. Oeffektiv, klarar inte bländtalet på skolor/kontor.
Thorn Omega Pro är uppföljaren med avbländning som klarar både skolor/kontor. Högre ljusutbyte/watt.

Riegens DiLED är en bra effektiv armatur men även där problem med bländtalet. Med prismafront funkar den.

Projekt & Servicetekniker
Niko Home Control

Sidan laddades på: 0.043 sekunder