Fiberoptik

17 feb 2014 05:11 #1 av Tommy
Fiberoptik skapades av Tommy
Hej!
Har en kund som vill ha fiberoptik i taket i en bastu som de ska renovera. Det befintliga taket ska sänkas så man inte borra hål till fibern uppifrån. Min fråga är, hur har ni gjort som installerat sån tidigare? Lägger ni fibern löst i taket eller i slang, och låter snickaren snickaren borra hål när han monterar taket?
Vad föredrar ni, led eller halogen?

/Tommy

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

17 feb 2014 05:53 #2 av Markus Ågren
Svar från Markus Ågren i ämnet Fiberoptik
Jag har installerat fiber 2 ggr.

En gång var i en bastu med bastu-paket, då använde vi oss av en LED-konverter för att skicka ljuset. Sedan så monterades varje enskiljd fiber i taket, då jag gjorde detta privat hemma hos mamma och pappa. Så monterade vi träpanel och en planka i taget och sedan borde ett hål och styrde ner fibern. Då kunde vi få den där vi ville ha den, vi hade också byggt ner undertaket typ 70 cm för att få plats med fibern.

Markus Ågren
Följande användare sa tack: Tommy

17 feb 2014 16:12 #3 av Martin
Svar från Martin i ämnet Fiberoptik
Har Gjort två eller tre lite hur man ser det jag med.
En där man fick vara med snickaren och styra ner tråd för tråd när han spikade upp bräder.
En där vi kunde krypa på ovansidan typ. så vi borrade bara en massa hål och sen tryckte ner fibern där det var lämpligt. Fiberlåg förövrigt mestadels lös i kommande isoleringen. en glas/plasttråd är ju ofarlig hur den förläggs.
Och en där det mer var som små ledspottar 5mm där vi borrade hål och trädde upp kabel och fiskade fram. Det såg ut som hållare för lysdioder med klor som spände mot taket.

42
Följande användare sa tack: Tommy

17 feb 2014 16:45 - 17 feb 2014 16:48 #4 av Patrik Hedlund
Svar från Patrik Hedlund i ämnet Fiberoptik
Jag har aldrig gjort det och jag kan inte säga att jag är särskilt sugen heller. Verkar vara skitjobbigt!

Av bilder på Google att döma så verkar det inte vara så himla skitsnyggt heller..
Men bilderna där kanske är fula för att det inte är snyggt installerat? Någon som kan visa en bild på ett tak gjort av en elektriker?

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

17 feb 2014 19:00 #5 av Martin
Svar från Martin i ämnet Fiberoptik
Tycker att många missa poängen. Man ska uppleva det i lite skumt läge och gärna med lite vattenånga. Att ta bilder med fullt ljus är ju bara helknäppt.

42

Sidan laddades på: 0.033 sekunder