Svärföräldrarna vill ha lite utebelysning på baksidan av sitt hus. Framförallt så skulle de vilja belysa pilträdet på något bra sätt. Funderade lite på att sätta markstrålkastare men funderar på om det skulle räcka med några utomhusspotlights på jordspett eftersom trädet inte är så stort och det inte är så långt upp till kronan. Vet inte om det skulle vara snyggt att belysa stenmuren på något sätt också? Sen tänker jag sätta någon fasadbelysning på väggen, liknande ögonlock eller up/down armaturer eller liknande. Tar gärna emot tips. För det tredje så funderar jag på om man skulle sätta belysning vid räcket/trappan på något sätt. Funderar på om man skulle kunna sätta en led-strip IP68 under överliggaren på räcket som sen belyser de två parallella järnstängerna som sitter under. Vad tror ni om det? Har varit inne på deck-lights också men jag vet inte. Jag slänger upp lite bilder på altanen i fråga och trädet så får ni säga vad ni tycker och hur ni hade valt att belysa detta
Jag hade valt att sätta ljus under överliggaren på räcket. Försänkt så att man inte får direktljus från led-stripen.
Ljus nerifrån (i trädäcket) gillar jag inte då det bländar. Ljus ska komma uppifrån eller reflekterat.
Kenneth Olsson Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.
Lars: Självklart är det så. Finns också många armaturer från olika tillverkare av varierande kvalitét i olika prisklasser. Så ofta går priset att reglera beroende på vilka krav man har. Detta är ju inte fråga om någon parkbelysning beställd av parkförvaltningen i kommunen utan helt enkelt lite effektbelysning av en liten trädgård. Därför är jag mer nyfiken på hur ni hade ljussatt detta. Typ av armatur, placering, och liknande. Att jag bad om förslag på armatur är ju för att förstår vilken typ av armatur vi pratar om. Tror ingen hade föreslagit en gigantisk markstrålkastare för 8000 att gräva ner vid pilträdet eftersom det bara hade sett märkligt ut vid ett sånt litet träd.
Kenneth: Jo det är helt klart ett intressant förslag. Har någon här erfarenhet av ngt liknande. Hur väl fungerar ledstrip utomhus, med tanke på kyla och liknande? Hade ju varit enklare att sätta decklight som lyser upp mot räcket istället, men om det som du säger kommer att blända så känns det inte lika roligt.
Hej
Förstår vad du menar
Att projektera belysning är inte helt lätt. Alla har sitt eget sätt vad som är lagom med ljus. Frågar du 10 olika personer så tycker vissa att det bländar och vissa att det är för lite ljus mm.
Det bästa är att alltid utgå ifrån kundens önskemål (och dom vet oftast inte vad dom vill ha), och har man inte gjort flertalet med utomhusinstallationer så är mitt råd att provbelysa för att visa kunden och få direkt respons på vad dom tycker om och är lagom.
Belysning av pilträdet skulle jag använda 2 st 20 W metallhalogen asymetriska, det blir otroligt fint på dessa träd och ger ett mer "krispigt" ljus.
På uteplatsen skulle jag sätta belysning på "pelarna" med nedåtljus, varannan pelare om det är många.
Muren är tacksam att belysa med "spett lampor" och ramar in tomten på ett fint sätt.
Kyla tror jag inte är något problem för led-strip. Det finns strip som är ingjuten och klarar ordentligt med fukt. Stripen på bilden är 4,8 W / m och något neddimmat. Det är svårt att ta ett kort som visar hur det ser ut i verkligheten.
Kenneth Olsson Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.
Okej, det låter ju bra. Får se om det är värt att lägga ner jobbet med att fräsa ett spår också. Får ta en diskussion. Jo att det är bra för LED med kyla kan jag ju förstå, rent avkylningsmässigt. Tänkte också rent monteringsmässigt om kylan kan göra att stripen släpper eller så. Hur är det med tejpen som man fäster stripen med? Fäster den mot trä, eller måste jag lägga in en aluprofil i spåret för att få ett bra resultat?