Jag tror mig ha bränt ett PLC och har en utgång från PLC:t som ska skicka ut 24V, men som jag mäter upp 230V på efter att råkat skicka på 230V. Kan man få det fenomenet med ett trasigt PLC?
4 plintar bredvid varandra, trångt under en trappa, mörkt, kl. 17.15, två bruna och två blå, 230 V på ena och 24 V på den andra är tydligen inget vinnande koncept. :smack:
Vad är det för PLC? Om det normalt finns 230V i elektroniken där och det är halvledarutgångar, så är det nog mycket möjligt att det skulle kunna hända. Men det tyder på dåligt tilltagna isolationsavstånd internt i så fall. Blandade spänningar kan man ju ha om man använder potentialfria reläutgångar, men då skulle detta aldrig kunna hända (om det inte är fler felkopplingar vill säga :rulla: )
Vet inte exakt modell, men Telemecanique i alla fall.
Okej, ja då är den garanterat bränd.
Det var två plintar bredvid varandra i en styrlåda på ett radonfilter. 4-5 och 6-7. 230V in på 4 och styrtråd till kontaktor för brunnpumpmotor på 5.
24 V ut på 6 till tryckvakt och styrtråd tillbaka till 7. Det var 4-5 och 6-7 jag råkade förväxla.
På radonfiltret så finns det ett förbikopplingsvred med ventil så att det går att koppla förbi vattnet och stänga av filtret och då få en vanlig traditionell funktion, förutom att det styrs via PLC istället för direkt från tryckvakten.
Jag har testat det och när PLC:t då får en signal från tryckvakten (230V som enligt bruxet ska vara 24V) så skickar den ut spänning till kontaktorn som styr brunnspumpen. När tryckvakten slår ifrån så slutar även pumpmotorn. Så den funktionen funkar, men den vill inte starta filtret.
PLC-kunniga, känns det som ett trasigt PLC eller kan det vara felprogrammerat?
Jag ska få ett nytt PLC, men man funderar ju lite i alla fall.
Nej inte direkt, men hade lite problem med anpassningen till en applikation (varierande vattentillgång), det låg tidsuträkning med i PLC:n som försatte den i larmläge vid mindre vattentillgång. Slutade med att jag satte i en annan liten plc med lite med eget anpassat program.