Zennio Z41

15 feb 2018 19:17 #1 av Patrik Hedlund
Jag vet att det går att spärra tidkanaler i Zennio Z41, men frågan är hur man går tillväga i ETS. Någon som har kläm på hur man gör?

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

15 feb 2018 19:38 - 15 feb 2018 19:41 #2 av Rikard Ågren
Svar från Rikard Ågren i ämnet Zennio Z41
Det ska finnas ett 1-bit gruppobjekt som styr spärren. Jag gjorde en knapp på samma sida som tidkanalen med egen gruppadress för att kunna blockera

Projektledare el, styr och automation
Följande användare sa tack: Patrik Hedlund

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

15 feb 2018 20:31 - 15 feb 2018 20:41 #3 av Patrik Hedlund
Svar från Patrik Hedlund i ämnet Zennio Z41
Aha, jag hittade nu. Frågan är bara hur man ska knyta spärren till tidkanalen? Kan man helt enkelt skapa en gruppadresser dit man knyter dels 1-bits värdet, dels tidkanalutgången på Z41:n? Eller tänker jag helt galet?!

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

15 feb 2018 20:46 - 15 feb 2018 20:47 #4 av Rikard Ågren
Svar från Rikard Ågren i ämnet Zennio Z41
Skickar du en etta på spärrobjektet för tidkanalen så blir den blockerad, skickar du en 0 så frisläpps den. Gör en toggelfunktion på din blockeringsknapp så växlar blockeringen varje gång du trycker på knappen

Projektledare el, styr och automation

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

15 feb 2018 20:50 #5 av Patrik Hedlund
Svar från Patrik Hedlund i ämnet Zennio Z41
Tack för hjälpen! Får testa imorgon!

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

16 feb 2018 06:24 - 16 feb 2018 06:31 #6 av Rikard Ågren
Svar från Rikard Ågren i ämnet Zennio Z41
Om du har din knapp för blockering på samma sida som tidkanalen så ser du direkt på symbolen för tidkanalen om den är blockerad eller ej

Du ska inte blanda in utgången från tidkanalen. Det kommer inte att hända något med den så länge blockeringen är aktiv

Projektledare el, styr och automation

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

14 maj 2018 10:55 #7 av Ronnie Lidström
Svar från Ronnie Lidström i ämnet Zennio Z41
Jag har för första gången installerat en Zennio Z41 i en villa.

Ni som har erfarenhet av denna: Hur brukar ni lägga upp fördelningen av funktioner på de 12 sidor som finns tillgängligt?

Jag hade tänkt ha en sida för allmänna/globala Scener typ städ, hemma, borta osv. En sida för ytterbelysning och ventilation. Sen en sida för varje rum där allt som hör till det rummet finns (värmestyrning, belysning/uttag).

Men när jag räknar ihop allt så verkar det inte rymmas på apparatens 12 sidor. Ändå är detta en normalstor villa.

Hur får ni alla funktioner att rymmas? Är även för lite med bara 8 st boxar på varje sida för vissa rum med många tändningar. Har man styrningar för markiser, ljudsystem osv måste det ju vara helt omöjligt att rymma allt?

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

14 maj 2018 16:01 - 14 maj 2018 16:05 #8 av Patrik Hedlund
Svar från Patrik Hedlund i ämnet Zennio Z41
Z41:n är väldigt prisvärd, är enkel och har bra funktioner. Dock så är den begränsad med sina 12 sidor, men framförallt endast 8 boxar. Det hade varit väldig skillnad om den klarade 12 boxar.
Den är därför bäst lämpad för ett fritidshus eller en mindre villa.

Här är tre stycken print screen på en Z41:a jag monterat.









//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

17 maj 2018 05:24 #9 av Marcus Lundström
Svar från Marcus Lundström i ämnet Zennio Z41
Tanken är nog att man ska sätt flera Z41. Därmed får de sålt fler. Känslan är att KNX produkter är i allmänhet mer begränsade än de borde kunna vara för de ska sälja flera produkter.

Kan ju tänka sig en Z41 på ovanvåningen och en på första våningen?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

17 maj 2018 10:20 #10 av Ronnie Lidström
Svar från Ronnie Lidström i ämnet Zennio Z41
Visst.. Men då försvinner ju hela fördelen med att ha allt i mobilappen. Det ingår ju en app till Z41 Pro som helt enkelt speglar alla sidor i Z41an så man kan styra allt lika gärna från mobiler, surfplattor osv.

Att man bara kan ha 8 st "boxar" per sida är ju förståeligt, det måste ju rymmas utan att bli plottrigt. Men att bara ha 12 sidor känns som en konstig begränsning. Tror inte att det beror på för lite minne i enheten eller någon annan teknisk begränsning.

Kanske går att "roota" den och ändra begränsningen? :stubben:

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

18 maj 2018 05:59 #11 av Alexander N
Svar från Alexander N i ämnet Zennio Z41
Jag anser mig fortfarande vara relativt nybörjare inom KNX. Vet med mig själv att man är fast i gamla tänket med knapp för varje tändning osv. Första husen jag gjorde satte jag upp alldeles för mycket knappar.

Är inte själva tanken med hemautomation att inte behöva klicka så mycket manuellt?

Har inte installerat Zennio men gissar att ni har fysiska knappar i rummen och skärmen centralt placerad som ett komplement och överblick? Jag hade nog jobbat med kund för att få fram vettiga scener som faktiskt kommer användas och lägga in endast dessa + eventuellt dom knappar för det rummet skärmen sitter i. Hur ofta vill du styra sovrumets armaturer separat ifrån skärmen i entre/vrum?

Skulle detta ge mer plats?

Skulle ni rekomendera zennios paketlösningar för installation i en "vanlig" villa? Har tidigare bara jobbat med hager KNX och är inte alls så imponerad.
Zennios priser och installation av denna pekskärm ser lockande ut får jag säga...

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

18 maj 2018 14:24 - 18 maj 2018 14:32 #12 av Patrik Hedlund
Svar från Patrik Hedlund i ämnet Zennio Z41

Marcus Lundström skrev: Tanken är nog att man ska sätt flera Z41. Därmed får de sålt fler. Känslan är att KNX produkter är i allmänhet mer begränsade än de borde kunna vara för de ska sälja flera produkter.

Kan ju tänka sig en Z41 på ovanvåningen och en på första våningen?

Då måste man ju hoppa mellan två olika projekt och varje gång man ska in på appen så måste den stå och tugga ett tag. Kommer ju inte in direkt.

Sen kostar ju två Z41 lika mycket som t.ex. en homeLynk med skillnaden att man inte får någon skärm med homeLynken.

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

18 maj 2018 14:31 - 18 maj 2018 14:34 #13 av Patrik Hedlund
Svar från Patrik Hedlund i ämnet Zennio Z41

Alexander N skrev: Jag anser mig fortfarande vara relativt nybörjare inom KNX. Vet med mig själv att man är fast i gamla tänket med knapp för varje tändning osv. Första husen jag gjorde satte jag upp alldeles för mycket knappar.

Är inte själva tanken med hemautomation att inte behöva klicka så mycket manuellt?

Har inte installerat Zennio men gissar att ni har fysiska knappar i rummen och skärmen centralt placerad som ett komplement och överblick? Jag hade nog jobbat med kund för att få fram vettiga scener som faktiskt kommer användas och lägga in endast dessa + eventuellt dom knappar för det rummet skärmen sitter i. Hur ofta vill du styra sovrumets armaturer separat ifrån skärmen i entre/vrum?

Skulle detta ge mer plats?

Skulle ni rekomendera zennios paketlösningar för installation i en "vanlig" villa? Har tidigare bara jobbat med hager KNX och är inte alls så imponerad.
Zennios priser och installation av denna pekskärm ser lockande ut får jag säga...


Jag ser det lite som att Zennio Z41 ger en billig app-lösning. Man får dessutom en touch-skärm på köpet. Så tanken är mer att man kan tända, släcka, dimra och ställa tidkanaler m.m. med mobilen. Inte tända lyset i sovrummet från en skärm på väggen i hallen.
Det är mer ett "party-trick".

Jag tänker att om man behöver fler än 3-4 tändningar i ett rum så kan man sätta en 4-knapp med tre scenarier och 1 släck allt. Vill man styra saker separat så gör man det med mobilen.

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

18 maj 2018 18:36 - 18 maj 2018 18:36 #14 av Ronnie Lidström
Svar från Ronnie Lidström i ämnet Zennio Z41

Alexander N skrev: Jag anser mig fortfarande vara relativt nybörjare inom KNX. Vet med mig själv att man är fast i gamla tänket med knapp för varje tändning osv. Första husen jag gjorde satte jag upp alldeles för mycket knappar.

Är inte själva tanken med hemautomation att inte behöva klicka så mycket manuellt?

Har inte installerat Zennio men gissar att ni har fysiska knappar i rummen och skärmen centralt placerad som ett komplement och överblick? Jag hade nog jobbat med kund för att få fram vettiga scener som faktiskt kommer användas och lägga in endast dessa + eventuellt dom knappar för det rummet skärmen sitter i. Hur ofta vill du styra sovrumets armaturer separat ifrån skärmen i entre/vrum?

Skulle detta ge mer plats?

Skulle ni rekomendera zennios paketlösningar för installation i en "vanlig" villa? Har tidigare bara jobbat med hager KNX och är inte alls så imponerad.
Zennios priser och installation av denna pekskärm ser lockande ut får jag säga...


I villan vi håller på med nu så har vi satt Zennio Square TMD 4-kappars i nästan varje rum. Jag kan verkligen rekommendera dessa. Är mer imponerade av Square TMD än av Z41 Pro faktiskt.

Jag gjorde så här. Som sagt 4 knappar i varje rum. I de flesta rum är det fler än 4 tändningar + att man vill ha nån scenario. Så jag satte två knappar för att manuellt styra de två vanligaste tändningarna i rummet samt två scenarioknappar i varje rum.

Alla andra tändningar som inte ryms här kan kunden reglera via en sida i Z41an (eller i mobilen). Då kan kund själv ändra dessa två scenarios genom att reglera varje tändning som de vill ha det (i appen) och spara genom långtryck på nån av scenarioknapparna.

Sen har jag några "globala" scener som slås på i Z41 (eller appen). T ex Hemma, semester, "Allt av" osv. "Hemma" startar hela huset som de vill ha det. Kan också sparas genom långtryck på Hemma-knappen.

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

18 maj 2018 20:20 #15 av Rikard Ågren
Svar från Rikard Ågren i ämnet Zennio Z41
Hur har du löst släckning av ljusgrupper som inte har dedikerad knapp i rummet?

Projektledare el, styr och automation

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

19 maj 2018 05:36 #16 av Ronnie Lidström
Svar från Ronnie Lidström i ämnet Zennio Z41
Alt 1: De släcker via appen.
Alt 2: De ställer in att alla/valda grupper är släckta via en av scenarioknapparna i rummet.
Alt 3: De trycker på "Släck allt" knappen i hallen.

Visst skulle man kunna sätta ännu fler knappar, t ex en 6-knappars Square TMD. Men jag tycker det mest bara blir grötigt med för många knappar.

Man skulle ju även rent av kunna skippa manuella styrningar helt i rum med många olika tändningar och istället köra 3 scener och en "släck allt".

Hur brukar du göra?

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

19 maj 2018 09:50 #17 av Rikard Ågren
Svar från Rikard Ågren i ämnet Zennio Z41
Tre scener och en släck allt tycker jag är lämpligt - fler än fyra knappar blir alldeles för komplicerat som du säger. Förutsatt att man har möjlighet att styra grupperna individuellt på annat håll tex i mobilen

Projektledare el, styr och automation
Följande användare sa tack: Patrik Hedlund

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

20 jun 2018 17:15 - 20 jun 2018 18:42 #18 av Patrik Hedlund
Svar från Patrik Hedlund i ämnet Zennio Z41
.

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.255 sekunder

Senaste foruminlägg