KNX Visualisering - Erfarenheter och Nyheter

28 dec 2016 02:14 - 28 dec 2016 03:15 #1 av Dwight
Det finns ju några trådar angående specifika produkter redan, men jag skulle gärna vilja diskutera lite allmänt med er som har erfarenhet av KNX angående visualisering. Vad använder ni för lösningar när ni installerar KNX i privatbostäder? Låt oss säga att kunden vill ha tryckknappar i varje rum för belysning, men även vill kunna styra scener och liknande från telefon/platta, alternativt 1 centralt placerad display.

Som jag ser det så känns de stora tillverkarnas displayer inte särskilt intressanta. Att överhuvudtaget ha en panel på väggen känns onödigt i många fall. En applikation att använda i sin telefon eller platta som kommunicerar via ett IP/KNX gränssnitt känns mer aktuellt i mina ögon.

Här ser jag att utvecklingen går framåt fort. Titta på en produkt som Thinka till exempel

thinka.eu/

Verkar vara ett gränssnitt för att kontrollera sin KNX installation från Apples Homekit. Väldigt intressant!

Här finns ju även produkter som www.iknix.com/ och AyControl.

Nu kommer ABB/Busch med sitt ControlTouch

www.busch-jaeger-catalogue.com/artikel.p...2589&produkt=1061439

När det gäller displayer på väggen så ser jag just nu Zennio Z41pro som det ekonomiskt mest intressanta alternativet för en enklare KNX installation. Här kan man ju då använda Z41 remote för att få kopplingen till smartphone/platta. Någon som har erfarenhet av Z41?

Det här blev ett ostrukturerar inlägg ser jag, men det var också för att få igång en liten diskussion kring dessa produkter. Jag vill gärna veta hur ni tänker kring detta med visualisering. Har ni några tankar kring dessa produkter som jag nämnde?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

28 dec 2016 06:00 #2 av Rikard Ågren
Har använt Z41 och den fungerar bra. Den gör det den ska och går relativt fort och enkelt att ställa in. Appuppkopplingen (många p där) har fungerat bra när jag provat den.

Kul med funktionerna för loggning också, dock ganska enkla så man ska väl se det mer som en rolig grej och inget man använder i seriösare applikationer.

Projektledare el, styr och automation

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

28 dec 2016 07:44 - 28 dec 2016 08:12 #3 av Christian
Intressant tråd!

Jag sitter och planerar KNX-installationen till mitt husbygge. Någon form av visualisering känns som ett måste.

Jag tittar på Eibport, priset är högt men man får ju en hel del roliga saker för pengarna.
Någon här med erfarenhet av Eibport?

Jag själv är ganska grön på KNX, men har använt Schneiders Inside Control. De har rätt upplägg på sina grejer, dvs man kopplar upp sig lokalt till IP-produkten utan att behöva registrera sig på en hemsida.
Plus att mjukvaran går att leka med innan man köper produkten.
Dock så känns Inside Control väldigt begränsad i jämförelse med andra system.

Jag vill gärna prova konfigurationsprogrammet innan jag köper någon produkt.
Där tycker jag tillverkarna är dåliga.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

28 dec 2016 08:36 #4 av Dwight
Tack Rikard för att du delar med dig av dina erfarenheter. Hur ansluter man fysiskt Z41 till sitt LAN? Ser ut som det hänger ett datajack bak på den, stämmer det?
Följande användare sa tack: Rikard Ågren

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

28 dec 2016 10:03 #5 av Marcus Lundström
Jag fick hem ABB ControlTouch innan jul och har hunnit leka lite med den. Måste säga att själva gränssnittet att göra en struktur i appen är väldigt bra och snabbjobbad. Allt görs via en hemsida så man slipper separata program för PC/Mac vilket av erfarenhet skapar kompbilitetsproblem när det gått några år. Att ladda upp programmet i appen sköts automatiskt och är en dröm jämfört med InSideControl.
ControlTouch har också eget minne vilket hör att den hanterar loggningar på ett enkelt sätt. Den har också inbyggt Kopplingsur med astrofunktion. (Dock inte lika enkelt att få bra astroprogram som det din-monterade uret). Den har också en del funktioner som är helt ointressanta för de flesta.

Den största fördelen är dock att det ska gå att få fjärråtkomst utan VPN-tunnlar, statisk IP och allt vad det nu heter. Har dock inte fått rätt på detta än.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

28 dec 2016 10:57 #6 av Rikard Ågren
RJ45 fram till Z41an för att få uppkoppling

Projektledare el, styr och automation

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

31 dec 2016 13:19 #7 av Christian
Fungerar ControlTouchen som IP-gränssnitt vid programmering med ETS?

Hittar ingen fil till ETS, men det kanske inte behövs heller?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

01 jan 2017 09:49 #8 av Marcus Lundström
Ja, den fungerar att programmera mot ETS. Ska även gå att programmera över internet utan portöppning och VPN osv.

Den har ingen produktdstabas för ETS.
Följande användare sa tack: Christian

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

02 feb 2017 14:35 #9 av Mikael Hallonqvist
Läste nånstans att Control Touchen skall kunna styra Sonos, stämmer det?
Klarar den av det utan en separat Sonos Gateway?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

02 feb 2017 15:03 #10 av Marcus Lundström
Den kan styra UpnP prylar med bättre eller sämre kompatibilitet. Sonos är en av dem som fungerar bäst.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

02 feb 2017 16:58 #11 av Mikael Hallonqvist
Och på vilket sätt?
Eller rättare sagt, kan man lägga upp virtuella knappar i appen exempelvis play/pause, byt låt, byt spellista.
Och kan man koppla en knx-knapp i ett rum till Sonos via Control Touchen?

Pratade med en kille på ABB idag och han trodde att det bara var en intern länk till sonos appen så att man hamnade direkt i den.

Tycker det faller i så fall, då är det ju bara två knapptryckningar på telefonen/paddan man sparar in på.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

02 feb 2017 17:40 - 19 sep 2018 14:13 #12 av Marcus Lundström
Man kan styra ljudvolym, play/pause få upp låttitel. Man kan även lägga in den i scenarier exempelvis stänga av musiken när man slår på larmet och går hemifrån eller starta spelaren när man tänder lampan.

Det är ingen intern länk till annan app. Jag styr min Beosound A9 från ControlTouch. Endast voltmjustering fungerar på den dock.
Följande användare sa tack: Mikael Hallonqvist

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

02 feb 2017 17:47 #13 av Mikael Hallonqvist
Kanon!
Måste testas. Såg att Segla har kampanj på den nu.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

03 feb 2017 06:17 #14 av Nils Löfgren
Den hade ju inte varit fel! Men
Något är dolt för gäster. Vänligen logga in eller registrera dig för att se det.
då kan man använda telefonen ett tag till :dry:
Liten firma höga priser......suck....

Nisses El
Installation och Service

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

03 feb 2017 16:37 #15 av Marcus Lundström
Om du kontaktar någon av ABB's KNX killar så kan dom fixa ett introduktionspris till dig som är väldigt rekorderligt. Det fick jag i alla fall.
Följande användare sa tack: Christian

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

03 feb 2017 20:17 #16 av Rikard Ågren
Hur många datapunkter kan den hantera?

Projektledare el, styr och automation

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

19 mar 2017 17:40 #17 av Johan Runesson
Är Schneiders InSideControl på utgående? Jag ser bara reklam för HomeLYnk nu.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

19 mar 2017 19:16 #18 av Marcus Lundström
Jag har en InSideControl till salu om någon är intresserad.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

30 maj 2017 08:02 #19 av Mattias Wide
Jag tipsar om ThinKnx som har stora möjligheter map visualisering, scenarion, beräkningar, loggning etc. Du kan skapa vilket användargränssnitt du vill. Dessutom hanteras ett antal olika protokoll utöver KNX så som Z-Wave, Philips Hue, IR, ModBus, Sonos m.m. Den har också full integration mot Apple HomeKit så de som använder Apple kan få med hela sitt KNX-system i sin app.

Ni hittar varianterna här smart-telematik.se och tillverkarens hemsida här ThinKnx

Jag jobbar (säljer/programmerar) med denna produkt och är väldigt nöjd med stabilitet och flexibilitet. Den är också väldigt prisvärd i jämförelse med andra lösningar.

För den som vill ha mer info eller en demo kan kontakta mig så kan vi fixa det.



Mattias Wide ägare och säljare på Rejoin Telematics AB som säljer produkter för hem och fastighetsautomation samt telematik via webbshopen smart-telematik.se

Rejoin Telematics / smart-telematik.se
Berglundavägen 1G, 703 26 Örebro
Kontakt: 019-760 17 00, Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den., www.rejoin.se

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

08 aug 2017 18:44 - 10 aug 2017 19:25 #20 av Rikard Ågren
Har kört igång en ControlTouch nu och gillar den mycket

Blir dock inte riktigt klok på scenariobiten. Man kan alltså inte göra en knapp som skickar ett specifikt scennummer på bussen, utan scenerna hanteras enbart i dess egen mjukvara?

Edit. Det gick genom att skapa en värdesändare :)

Projektledare el, styr och automation

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.068 sekunder

Senaste foruminlägg