Vad tycker ni om Z-wave?

28 mar 2016 10:16 #1 av Jonas
Vad tycker ni om Z-Wave? Har ni installerar det åt nån kund?
Nån som har testat, och kan säga några ord om detta?

Tänkte själv beställa nått ihopplock från Z-wave, och testa hur det funkar här hemma.
Det är ju hyfsat billigt om man jämför med knx. Nu är det kanske fel att jämföra knx med z-wave. Men här uppe i Norr tror jag inte knx kommer att få någon inflation dom närmsta åren.

Därför skulle det vara kul aTT höra om någon har erfarenhet om z-wave. B)
Har några kunder som är lite sugna på att ha vissa delar i hemmet automatiserat. Men dom är ej beredda att betala vad ett knx system skulle kosta. :stubben:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

28 mar 2016 13:15 #2 av Robin Strandberg
Som trådlös lösning för komplettering av en strömbrytare tycker jag det är kanon.

För att göra det till ett system krävs oftast en server. Dessa har en tendens att behöva startas om med jämna mellanrum samt alltid ha kontakt med nätet.

Det ska väl också nämnas att väldigt många ZWave-produkter importeras av privatpersoner och ett flertal har fått försäljningsförbud i Sverige pga bränder, undermålig isolering m.m.

Projekt & Servicetekniker
Niko Home Control

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

28 mar 2016 13:24 #3 av müssli
Svar från müssli i ämnet Vad tycker ni om Z-wave?
Jag följer tråden med intresse.
Satt och lyssnade på en representant från Nexa för några veckor sedan och deras puckar verkar riktigt intressanta, framförallt om man jämför priser med konkurrenternas motsvarighet.

Själv hade (har?) jag dålig koll på belysningsstyrning så jag bokade möten med olika fabrikats säljare tidigare i år. Nu har jag lyssnat på ABB, Eaton (xComfort), Eltako och Nexa. Nexa kan använda produkter som kör Z-wave, de andra blir man tvungen att använda respektive märkes egna grejer.

Personligen känns det som att Nexa spelar i en annan liga, priset ligger så lågt att man blir misstänksam. Försäljaren hävdade att det inte stämmer (inte helt förvånande) utan det beror på att de säljer så mycket större volymer. Dock hävdar han att deras dimmerpuck är precis lika bra som Eltakos, trots att den kostar mindre än hälften... Något som jag har svårt att tro på.

Nexa ska komma med en gateway vilken vecka som helst som gör att du kan fjärrstyra belysningen (och annat) från en app. De väntar bara på att tyskarna ska godkänna något som hade med Z-wave att göra. Produkten finns alltså redan. Jag kommer nog köpa en och stoppa in lite puckar hemma för att prova på det.
Följande användare sa tack: Jonas

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

28 mar 2016 13:32 #4 av Marcus Lundström
Schneider kör också z-wave i deras trådlösa connect system.
Följande användare sa tack: Jonas

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

28 mar 2016 13:44 - 28 mar 2016 13:45 #5 av Jonas
Svar från Jonas i ämnet Vad tycker ni om Z-wave?
Müsli!

Funkar nexa produkter att styras via z-wave??
Har själv beställa och kopplat in en fjärrstyrd insats uttag från nexa. Har den ute i kallgaraget, och har använd den för att kunna slå på motorvärmaren via fjärrkontrollen inomhus. Hittills har den funkat. Som kallast har det varit kring -15.
Avståndet från huset till garaget är ca 10 - 15 m.:stubben:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

28 mar 2016 14:04 #6 av müssli
Svar från müssli i ämnet Vad tycker ni om Z-wave?

Jonas skrev: Müsli!

Funkar nexa produkter att styras via z-wave??


Jag ska erkänna att jag själv inte riktigt vet hur det hänger ihop men jag vet att Nexa kan styra Z-waveprodukter. Jag visste inte att man kan använda Z-wave till att styra saker, trodde det bara fanns mottagare som stödde Z-wave. Någon som vet mer får gärna förklara!

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

28 mar 2016 17:45 #7 av Marcus Lundström
Z-wave är ett protokoll, typ ett språk, för trådlösa prylar att kommunicera med varandra. Det är inte produktberoende så olika fabrikat kan lira med varandra.

Jag har kört lite med Schneider Connect, som går över z-wave, och programmerat via dator. Det funkar hur bra som helst för enklare styrningar.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

28 mar 2016 18:07 #8 av müssli
Svar från müssli i ämnet Vad tycker ni om Z-wave?
Schneider är säkert bra men väldigt dyrt om man jämför med Nexa. Deras trådlösa sändare och mottagare är väl dyrast i branschen?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

28 mar 2016 22:04 #9 av Robin Strandberg
Om jag inte missat något på sistonde så kör Nexa all sin styrning på 433Mhz. Alltså inte Zwave. Deras fire-sortiment kommunicerar via 868Mhz men inte heller där Zwave.

Att deras router/bridge/server ska kunna koppla samman 433Mhz och även Zwave vet jag men osäker på hur de kommer funka visuellt då deras produkter använder 1-vägs kommunikation medans Zwave kan använda kvittenser osv.

Jag använda Nexa mycket runt 2008 då jag utrustade många fritidshus med värmestyrning över gsm. Jag hade väldigt sällan problem med deras produkter. Jag har själv 7-8st Nexa-puckar hemma som styr lite fönsterbelysning och annat via deras fjärrkontroll med kalenderinställning men jag skulle aldrig sälja det till en kund idag. Dels för att det är just 1-vägs kommunikation men även att vissa av mina puckar hemma missar att tända en gång i veckan ungefär.

Projekt & Servicetekniker
Niko Home Control
Följande användare sa tack: Jonas

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

29 mar 2016 12:19 #10 av Jonas
Svar från Jonas i ämnet Vad tycker ni om Z-wave?
Zipatos kontrollenhet ska kunna styra nexa produkter.:cheer:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

29 mar 2016 14:45 - 29 mar 2016 14:46 #11 av müssli
Svar från müssli i ämnet Vad tycker ni om Z-wave?

Robin Strandberg skrev: Om jag inte missat något på sistonde så kör Nexa all sin styrning på 433Mhz. Alltså inte Zwave. Deras fire-sortiment kommunicerar via 868Mhz men inte heller där Zwave.

Att deras router/bridge/server ska kunna koppla samman 433Mhz och även Zwave vet jag men osäker på hur de kommer funka visuellt då deras produkter använder 1-vägs kommunikation medans Zwave kan använda kvittenser osv.

Jag använda Nexa mycket runt 2008 då jag utrustade många fritidshus med värmestyrning över gsm. Jag hade väldigt sällan problem med deras produkter. Jag har själv 7-8st Nexa-puckar hemma som styr lite fönsterbelysning och annat via deras fjärrkontroll med kalenderinställning men jag skulle aldrig sälja det till en kund idag. Dels för att det är just 1-vägs kommunikation men även att vissa av mina puckar hemma missar att tända en gång i veckan ungefär.

Tack för klargörandet!
Det är antagligen jag som har snurrat till det med Nexas kommande router som ska kunna ansluta Z-waveprodukter.
Jag nämnde nackdelen med 1-vägskommunikation för Nexakillen men han påstår att det kommer prylar med 2-vägskommunikation till hösten.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

01 apr 2016 10:44 - 01 apr 2016 10:46 #12 av elutanfel
Svar från elutanfel i ämnet Vad tycker ni om Z-wave?
Jag har börjat med Nexa för drygt två år sen och byggde ihop ett litet system 433 MHz med utebelysning, fönsterbelysning och motorvärmare. Dessvärre har Nexas server pajat i höstas då köpte jag en Telldus istället. Anledning är att Nexa hade ingen server längre (en ny version på G) och Telldus kan styra både 433 MHz enheter och Zwave enheter. Smidigt som övergångslösning. Nu planerar jag utöka systemet med sensorer och kanske lås.
EDIT
Glömde nämna att Telldus klarar även 433 MHz enheter från andra märke som Proove, Ikeas grejer osv.
Följande användare sa tack: Jonas

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.065 sekunder

Senaste foruminlägg