Någon med erfarenhet av ABB/BuschJaeger KNX med ComfortTouch panelerna?

04 mar 2016 02:59 #1 av Dwight
Har ett projekt på gång där kunden är intresserad av ett KNX system med ABB/BuschJaegers produkter i första hand. Någon som har använt sig av deras ComfortTouch panel/interface och har några åsikter/synpunkter?

Tanken är att köra brytare som vanligt i rummen men ha en central display för lite info samt styrning av scener och liknande. Som jag förstår det så finns astrofunktioner och sådant i ComfortTouch systemet så jag behöver ingen KNX logikmodul för att göra enklare styrningar för ytterbelysningar och liknande?

Också intressant att veta om någon har erfarenhet av ABB:s Welcome system med dörrövervakning, portöppning. Skulle vilja integrera detta med KNX i detta projektet.

Mvh
William

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

04 mar 2016 14:12 #2 av Marcus Lundström
ABB panelen är ingen höjdare. Seg och krånglig, knappt ens ABB-säljarna rekommenderar den.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

04 mar 2016 15:47 #3 av Rikard Ågren
Håller med. Kör på Busch prion istället

Projektledare el, styr och automation

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

05 mar 2016 08:35 #4 av Dwight
Tack för snabba svar! Hmm ja då känns det inte alls lika intressant längre. Kikade på prion också men inte riktigt en sån typ av skärm jag letar efter. Är lite nyfiken på vilka lösningar ni skulle valt om ni skulle göra ett liknande projekt och fick fria händer? Vad kör ni för tillverkare och vilka appar/GUI finns att kika på? Jag är inte så insatt i KNX än men ser att flera av er verkar vara insatta.

När det kommer till privatkunder som vill kunna styra huset med surfplatta och touchskärm så blir det genast krångligt tycker jag. Gör man däremot ett stort varuhus med kontor/lager så spelar ju KNX en helt annan roll såklart. Då ser installationen och behovet av KNX helt annorlunda ut, och alla de stora tillverkarna har mycket produkter att erbjuda.

Men när man tittar runt lite på olika knxforum så ser man också att det finns oerhört många teknikintresserade privatpersoner som själva intresserar sig för KNX och snickrar ihop sina egna lösningar och gränssnitt och jag ser ofta att de har betydligt mycket mer kunskap än många som jag stött på installerar KNX professionellt, inklusive mig själv. De stora tillverkarna har ju ofta flashiga fina och snordyra paneler och gränssnitt som är tänkta för att användas i privata hem, men jag tycker inte riktigt att dom har nått hela vägen fram där. Jag förstår att en kund som vill på ett flexibelt sätt kunna styra funktioner med sin telefon/platta och som kanske vill ha en snygg liten touchpanel på väggen i hallen väljer att plocka ihop sitt eget system istället för att kika på exempelvis ABB:s grejer.

Min tanke just nu med den här kunden är att helt enkelt projektera en KNX installation med aktorer och sensorer (läs tryckknappar på väggen precis som vanligt) från en känd tillverkare, typ ABB för att sedan komplettera med något IP baserat GUI från tredje part typ aycontrol.com eller liknande för att kunden ska kunna få visualisering och styrning från sina mobila enheter. Känns lite meckigt men just nu lutar det åt en sådan lösning...

Vad har ni för åsikter?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

05 mar 2016 08:46 #5 av Marcus Lundström
Schneiders inside control med app. är en enkel bra fjärrkontroll. Styra belysningar, scenarier, ställa börvärde, läsa av ärvärde.
Det programmeras relativt snabbt och vem som helst klarar av att använda appen. ABB kommer med en liknande lösning någon gång i år.

Frågan är om det är lönt att ha en display i anläggningen över huvud taget?

Jag har kört lite med Schneiders 7" display och den är ganska bra om man inte behöver visualiseringar, diagram, IP-kameror etc.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

05 mar 2016 10:36 #6 av Dwight
Intressant! Jo min ABB säljare nämnde att de hade lite grejer på gång också. Förstår jag det rätt att med sådana paneler som typs Schneider så sätter man upp vilka funktioner man vill ha i ETS? Alltså bestämmer vilka knappar, färgschema och liknande man vill ha.

Nej som du säger så är ju frågan om man behöver ha en väggmonterad panel idag. Att ha det på sin mobila enhet är nog oftast tillräckligt. Ska resonera lite med kunden kring det också. Schneider panelen verkar lovande men jag skulle gärna vilja hitta något där jag kan presentera energiförbrukning, IP-kameror och liknande.

Ursäkta för alla olika frågor, men har du Marcus eller någon annan erfarenhet av Zennios produkter? Deras displayer ser ganska trevliga ut också nämligen.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

05 mar 2016 10:51 - 05 mar 2016 10:53 #7 av Rikard Ågren
Den här är rätt trevlig. Prisvärd och med IP-gränssnitt så den går att spegla i mobilen. Har inte provat den men ska försöka få in den i något framtida projekt

zennio.com/products/touch-panels-room-controllers/inzennio-z41

Projektledare el, styr och automation

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

05 mar 2016 10:54 #8 av Dwight
Såg den också! Ser riktigt mysig ut. Ska se om jag kan beställa hem en och leka lite med. B)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

06 mar 2016 17:34 #9 av Nils Löfgren

Nisses El
Installation och Service

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

06 mar 2016 17:50 - 06 mar 2016 17:53 #10 av Rikard Ågren
Walltin är agent i Sverige. Säljer vad jag vet via Rexel (Selga/Storel)

Pro-modellen har två ingångar också

Projektledare el, styr och automation

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.058 sekunder

Senaste foruminlägg