Höjd KNX-moduler för DIN-skena?

30 aug 2013 12:41 - 30 aug 2013 12:42 #1 av Nisse Hult
Skall låta bygga ett apparatskåp/elcentral för KNX när vi renoverar huset men kommer behöva bygga själva skåpet innan jag införskaffat KNX-prylarna. Skåpet kommer alltså levereras otrådat och bara med skenor och kabelkanaler. Sedan kommer elektrikern få sätta i dvärgbrytare, plintar och all annan aktivutrustning. Det kommer förmodligen bli ett 180 cm högt golvskåp med dörr.

För att veta hur tätt kabelkanalerna skall placeras horisontalt behöver skåpbyggaren veta den maximala höjden som KNX-modulerna kommer ha. Jag hittar nästan bara bredden i databladen så tänkte jag frågar här om ni vet. :cheer:

Någon som har koll på om det är ngn större variation på modulhöjden och lämpligt mått att använda mellan kabelkanalerna?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

31 aug 2013 15:19 - 01 sep 2013 20:10 #2 av Nisse Hult
Svarar mig själv...

Insåg att när jag tittade runt på det tyska KNX-forumet att höjden på KNX-enheterna är standardiserade för att kunna passa i normkapslingar, så min fråga är inte relevant. :smack:

Däremot så verkar man kunna bygga skåpen enligt 2 olika principer; antingen helt med normkapslingar (tex Hager) eller med kabelkanaler och golv-/väggskåp som används inom tex industrin. Som gammal styr- och reglerare (20 år sedan...) så hade jag fastnat för alternativ 2 men inser att alternativet med normkapslingar kanske är mer vanligt.

Med normkapslingar, blir det inte bökigt, eller kanske tom omöjligt, för elektrikern att utöka installationen och koppla in nya delar när huvudbrytaren är påslagen? :huh:

Vi gör en utbyggnad av huset och skall sedan totalrenovera resten av huset allteftersom så vore fördelaktigt om det är enkelt att koppla in nya rum och funktioner utan att behöva stänga av allt varje gång. Är ju enkelt med alternativ 2 pga kabelkanalerna.

Några exempel på skåp, källa: knx-user-forum.de/gebaeudetechnik-ohne-k...re-verteilungen.html

Exempel på Alternativ 1:

Alternativ 2

EDIT: Krävs Chrome för att lägga till bilder, gick ej med Firefox...

31 aug 2013 16:08 #3 av Viktor H
Större är ju alltid bättre, eller hur var det nu... :)

Finns det plats för ett ordentligt golvskåp så är det ett bra val, lätt att jobba i, samt lätt att göra kompletteringar i efterhand, lätt att plinta allt utgående kablage, lätt att ordna bra kylning för dimmeraktorer..

Den vanligaste lösningen dock vill jag påstå är en normcentral av större modell.

31 aug 2013 16:15 - 31 aug 2013 16:16 #4 av Marcus Lundström
Varför inte köra decentraliserat? Det är ju en av de stora fördelarna med KNX. Att slippa den där gigantiska elcentralen.

31 aug 2013 20:09 #5 av Nisse Hult

Marcus Lundström skrev: Varför inte köra decentraliserat? Det är ju en av de stora fördelarna med KNX. Att slippa den där gigantiska elcentralen.

Känns som att det blir svårt att få ekonomi i det för en villa. Huset är bara 110 kvm per plan och teknikrummet ligger centralt så det är inte speciellt långa kabelvägar. Men för större fastigheter är väl decentraliserat super.

Eller finns det nya dimmer- och brytaktorer som har så bra pris så de bäst används decentraliserat?

31 aug 2013 20:48 #6 av Marcus Lundström
Det beror ju mycket på förutsättningarna, hur du tänkt med din anläggning. Hade du tänkt ha mycket belysning över converter eller elektronisk trafo så är en väldigt god idé att köra dem över DALI -En dimmer 4-moduler till hela huset!!

En 12-kanalig brytaktor kanske? Sparar mkt. plats
www.eibmarkt.com/cgi-bin/eibmarkt.storef...Product/View/N000200

Hade du tänkt köra rubbet över knx? Värmestyrning, belysning, givare etc.
Hur många kanaler behövs?

01 sep 2013 20:38 - 01 sep 2013 20:42 #7 av Nisse Hult

Marcus Lundström skrev: Det beror ju mycket på förutsättningarna, hur du tänkt med din anläggning. Hade du tänkt ha mycket belysning över converter eller elektronisk trafo så är en väldigt god idé att köra dem över DALI -En dimmer 4-moduler till hela huset!!

DALI låter ju rikitigt spännande! En ljusdesigner har tagit fram ett förslag åt oss och har för mig att det blev ca 100 st halogen 12V downlights (35 och 50 W) samt lite infällda armaturer som är LED. Sedan tillkommer vanliga fönsterlampor etc som troligtvis är 230V.

Några förslag på trafos med Dali som fungerar bra för halogenarmaturerna? Tar gärna även emot förslag på drivare för LED samt dimmer för 230V :cheer:

En 12-kanalig brytaktor kanske? Sparar mkt. plats
www.eibmarkt.com/cgi-bin/eibmarkt.storef...Product/View/N000200

Har tänkt att kunna bryta samtliga väggeluttag så det kommer kräva minst 1 kanal per rum. Men skulle helst vilja ha en aktor som även har lite koll på energiförbrukningen för varje kanal, finns rätt mycket bra man kan göra med den infon. Visst finns det sådana brytaktorer idag?

Hade du tänkt köra rubbet över knx? Värmestyrning, belysning, givare etc.
Hur många kanaler behövs?

Yes, allt som går :woohoo: Prio1 är att få in tillräckligt med kanalisation så jag kan göra allt intressant lite eftersom. Tror mig inte ha så bra koll än men lär mig fort...

Planerar även ha en central server typ Wiregate eller liknande som kan göra en del extra styrning och framförallt visualisering. Kommer nog också ha styrning och givare som hänger på Modbus, Zwave och 1wire.

03 sep 2013 20:51 #8 av Viktor H
Osram och Tridonic har fina halogentrafos med DALI-interface.

Jolly Maxi finns i DALI-version för att driva LED.

Sidan laddades på: 0.253 sekunder

Senaste foruminlägg