Nu när jag går i skolan igen och har tid "över" tänkte jag lära mig mera om Fastighets Automation.
När jag jobbade så höll vi relativt mycket på med "Styr & Regler" men bara det rent installationsmässiga.
Fläkt aggregat, givare, spjäll, fläktmotorer, rumsreglering, värme-undercentraler osv.
Är intresserad av att lära mig programmera och driftsätta DUC:ar.
Tyvärr är dom rätt dyra och alla är olika så jag har fått tipset att lära mig programmera PLC med CodeSys istället.
Någon som har erfarenhet av likheten mellan PLC och riktiga DUC:ar?
Sen är jag på jakt efter något exempel för fastighetsautomation det mesta jag hittat är enkla exempel på motorstyrningar i Laddder.
Elingenjör, Drift & underhåll på kommunalt fastighetsbolag.
Allmän behörighet lågspänning
Service-Elektriker 6 år.
Civilplikt, Ställverksreparatör, Svenska Kraftnät.
DUC = Drift Under Central
Kan vara en PLC men med standardicerad programvara. Oftast specialbyggd för ett visst ändamål.
T.ex. styra och övervaka värmen i ett "pannrum", kopplad via fiber/modem/gsm till en överliggande
driftcentral.
PLC = Programmerbar Logic Controller
Kan vara allt från en liten DIN-skenemonterad låda med 4 in och 4 ut till en stor rackmonterad bjässe med
instickskort och satteliter (RIO Remote IO).
När det gäller programmering så är de små billiga (t.ex. Crouzet Millenium III) de som har mest flexibel programmvara. De behöver inte vara bakåtkompatibla på samma sätt som ett Siemens eller ABB-system.
De flesta tillverkare anger att de följer standard XXX och YYY. När jag sedan skärskådar standarden så är det
sällan att de följer den fullständigt, samtidigt som det finns fler standarder än vad det finns företag.
När det gäller programmering så anser jag att det viktigaste är att man förstår de logiska grunderna (och, eller if ...), skillnad mellan flyttals och heltalsberäkningar, variabel/register-hantering. Har man lärt sig 1 programmeringsspråk så är det betydligt lättare att lära sig ett annat.
Ladder-diagram räcker tyvärr inte långt, man bör även behärska funktionsblock och gärna BASIC-programmering.
Med BASIC menar jag även något av de andra liknande språken såsom Linix-Pyton, Microsoft-Basic, 8051-basic,
Java, HT/HP-basic, C (ej C++).
Lite nätverk är också bra, RS-232 och RS-485 är bra grund att börja med.