Carlo Gavazzi <> KNX

09 mar 2013 10:18 #1 av Christian
Är det någon här som jobbat med både Carlo Gavazzi och KNX?

Jag har installerat Carlo Gavazzi's Smart House system i 3 villor, håller på med en fjärde just nu.
Systemet är väldigt stabilt och bra att jobba med...

Men vill veta för/nackdelar med de olika systemen.

KNX borde vara självklart att välja i och med att man har så många olika fabrikat att välja mellan.

Synpunkter?

Jag har laddat ner KNX-programmet och är luttrad, plottrigt :-S
Alla program borde se ut som Siemens LogoSoft B)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

09 mar 2013 12:11 #2 av Marcus Lundström
Skillnaden mellan KNX mot Carlo Gevazzi och Elko's IHC är att KNX är decentraliserat. Det finns ingen centralenheten utan alla aktorer har en egen processor.
Programmeringen är av dra-och-släpp modellen och ganska enkel när man får häng på det, dock är det knepigt att överskåda när det blir större installationer med många funktioner. (tycker jag). Men det får man väl lösa med bra dokumentation.

KNX är det man ska satsa på tycker jag. Kanske är det dyrare men mer ger fler möjligheter med flera tillverkare och framtidssäkrat.
Man kan ju också göra en hyfsat normal installation utan någon jättecentral eftersom det finns aktorer som får plats i tak/kopplingsdosan.
Vet dock inte vad prisskillnaden är. KNX är i Sverige okkerdyrt. Jämför man med tex. eibmarkt.com så är det säker 1/3 av priset jämfört med vad jag köper in av svenska grossister. Och då är frakten medräknad.

Vill du veta mer om KNX så kolla in knxforum.se där diskuteras det om allt möjligt.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

09 mar 2013 15:13 #3 av Martin
Svar från Martin i ämnet Carlo Gavazzi <> KNX
Har kört lite KNX och jag tycker främst att hela systemet är skitslött och dessutom är programmerings verktyget ETS Lite luddigt även om man kommer in i det efter en sådär 6 månader. Jag har haft flera kunder som kört KNX prylar men att de kör 3dje part programvara.

Nackdelen med det är att vi inte kan bistå med hjälp på samma sätt men fördelarna finns då det faktiskt finns bra mycket bättre program där ute att tillgå.

42

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

09 mar 2013 16:52 #4 av Johan Ullberg
Svar från Johan Ullberg i ämnet Carlo Gavazzi <> KNX

Martin skrev: Har kört lite KNX och jag tycker främst att hela systemet är skitslött och dessutom är programmerings verktyget ETS Lite luddigt även om man kommer in i det efter en sådär 6 månader. Jag har haft flera kunder som kört KNX prylar men att de kör 3dje part programvara.

Nackdelen med det är att vi inte kan bistå med hjälp på samma sätt men fördelarna finns då det faktiskt finns bra mycket bättre program där ute att tillgå.


Vad är det du menar är slött? ETS? (ETS är väl kanske inte min älsklingsprogramvara, men som sagts, man kommer in i det) Det driftsatta systemet kan man väl inte kalla slött? det går ju precis lika snabbt som en konventionell (icke-smart) installation.

Jag har inte kört CG men har funderat då jag gillar prissättningen bättre än KNX (iaf. i sverige), och om jag förstår det rätt finns alla rimliga sensorer & aktorer man kan behöva. Samtidigt gillar jag KNX decentralisering (så länge man inte tar bort den genom att lägga för mycket funktionalitet i någon visualiseringsserver, fullt möjligt tyvärr) och enorma utbud av komponenter, vi får väl se om det blir något CG-projekt framöver.

/U

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

22 jun 2013 20:32 #5 av Jonas Svantesson
Det vore intressant att höra vad det var som du tyckte var slött, Martin?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

23 jun 2013 08:04 - 23 jun 2013 08:08 #6 av Martin
Svar från Martin i ämnet Carlo Gavazzi <> KNX
Nu har jag inte kört ETS4 mer än bara överblickat det. Har kört ETS3 men i det stora samma sak.

Men Det tar ohygglig tid att bara lägga till varje produkts "drivrutin" och sen när man ska driftsätta det så tar det tid. Oftast finns det spöken kvar i systemet och inte ens proffs eller de som lärde upp mig kan hitta vad det är för fel utan chansar. Det är inte helt ovanligt att en installation hänger sig utan någon uppenbar anledning.

De som har KNX i sina hus har haft stora problem med att få igång saker (Gjorda av Annanperson och även köpt uppdrag då installationen varit förstor.). spec logiker med sol/vindgivare och istället kört på en annan mjukvara helt och hållet. De säger att det är smidigare och framför allt är det inga bekymmer med att ändra något eller överblicka installationen.

Nu har jag suttit och kodat både hemsidor och spel visserligen inte på en högnivå. Men ETS är faktiskt väldigt rörigt spec när man får det lite större. Känns som att man måste göra varje steg 3 gånger i de olika uppbyggnaderna man gör i ets'en.
En annan är van vid att i excel så binder man ihop ett antal dokument och rutor. Ändrar man en rad på Dokument 1 så ändras någon vald rad eller uträkning i övriga dokument. Detta ligger KNX väldigt långt efter på. Jag vet även felsökningsverktyg som kan hitta ofullständiga programringar eller obejekt som inte är ihop bundna på rätt sätt. Som dessutom oftast ger ett väldigt bra felindikation på vad som egentligen är fel. Detta ligger KNX väldigt långt efter på med.


Jag vet att det finns stora fördelar med KNX som det är. Men jag skulle nog kunna skriva ihop ett bättre och smartare program och inte mer överblickningsbar om jag hade fått utforma hur man programmerade i ETS'en.

42

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.045 sekunder

Senaste foruminlägg