Dessutom, finns det ENS en EG-försäkran på bonolux produkten i sig?
Den skulle jag vilja se
Jag svarade dig att du är välkommen att ringa mig så skickar jag över alla dokument , så som CE EG försäkran Etc.
Jag är inte sugen på att sprida denna information på nätet för att det innehåller en hel del företagsuppgifter som inte är offentiga .
Med motkravet att du läser dessa och bara bekräftar att du har fått och läst allt.
Det är mycket riktigt!
Därpå skickade jag ett PM till dig vilket du antagligen inte läst.
I detta PM så står det att om sådan dokumentation överlämnades till mig för granskning så skulle jag villigt intyga att dokumentationen finns, utan att för den delen avslöja några detaljer för någon annan.
Om du kikar i din inbox för personliga meddelanden så är jag säker på att du hittar mitt meddelande där.
Jag skrev dessutom att tills jag tagit del av dokumentationen så skulle jag inte kommentera produkten/utförandet vidare.
EG-försäkran (eller, som den även kallas, t ex Tillverkardeklaration) ska ju följa med varje exemplar av produkten som säljs. Så det som står i den finns det ändå inte en chans att hemlighålla. Det är en annan sak med TCF (technical construction file) som tillverkare/importör måste hålla i beredskap och kunna överlämna till berörd myndighet inom någon vecka om myndigheten så begär, den behöver inte vara i sådant skick att den kan offentliggöras.
Was man sich nicht erklären kann, sieht man als Überspannung an.
Denna länk beskriver EG-försäkran och länkar vidare till ett exempel i högerspalten.
Sådan dokumentation ska finnas överseende myndighet till hands inom 5 dagar efter förfrågan.
Det är inget som följer med alla produkter, men vissa väljer att skicka med den.
Den beskriver endast vilka direktiv som är tillämpliga för produkten och att desamma följts vilket är grunden för CE-märkningen.
Det stämmer att deklarationen inte har anledning att innehålla hemlig information. Den ska endast hänvisa till de, ur detta perspektiv, generella direktiv för utformningen av produkten. T.ex. hur stickkontakten ska vara utformad eller minimiavståndet mellan primär- och sekundärsidan av två kretsar på varsin sida av en transformator.
Om produkten ska sättas i en modifierad armatur så är dokumentationen inte bristfällig, den är obefintlig.
Det är min slutsats efter samtal med Katarina Olofsson på produktsäkerhet på Elsäkerhetsverket.
Om produkten inte ska sitta i en modifierad armatur så är EG-försäkrans utformning korrekt.