De kunder som inte har säkerhetsansvarig eller liknande brukar vilja ha det så.
Ju mindre de slipper bry sig desto bättre tycker de.
När väl en ny installation är klar så åker man bara tillbaka på service/utökningar och då vet de om att man är på plats. Det är mer en smidihetssak som sparar mycket tid åt mindre kunder.
Direkt in i central via ethernet från dator så måste man ha korsad kabel och måste ligga i 192.168.1. rangen.
Skall man sen surfa in i den via fast ip gör man det via https och skriver IP:n centralen har fått sig tilldelad under kommunikation/nätverksinställningar/ethernet.
Har inte kund fast IP måste man aktivera DHCP under kommunikation/nätverksinställningar/ethernet.
Bocka även i HTTP-aktiverad under kommunikation/nätverksinställningar/tjänster
Kan även surfa in i den via spcsecure.com.
Då måste man kryssat i portalregistrering under kommunikation/nätverksinställningar/portal.
När sedan centralen får tillgång till internet registrerar den sig själv efter 60 min.(Uppdateringsintervall)
Under Allmän/centralstatus/sammanfattning dyker det upp ett specifikt S/N: som behövs för att kunna logga in via spcsecure.com. Man måste vara online med centralen för att se serienumret.
Därefter använder kund sitt namn och lösenord om den nu fått tillstånd att logga in med "webåtkomst" som ställs in under konfig för varje användare.
Som installatör loggar man in med Engineer samt sin installatörskod.
Alla expansionenheter, mappar etc skall både ha bus-slingan i slinga alt stjärnät från central samt 12V + -.
Sen om du har egen strömförsörjning till en dörrcentral tex så skall den bara ha buslingan till sig från central samt 12V från externa strömförsörjningen om jag förstod dig rätt?
Du hade väl 3 mappar med? Hur ligger kabeln?
Är det kopplat rätt in/ut?
Troligtvis har du inte hämtat hem installationen rätt om ovanstående är rätt?
Gå via map till "Xbus"
Välj Konfigurera om.
Där får du upp det den hittar tex 2 manöverpanel online, 1 expansionsenhet online etc
Hittar den allt som är installerat så hämta hem det till datorn.
Äntligen har 3.1 kommit :klapp:
Ny firmware till centralerna samt ny Spc Pro programvara!
Mycket nytt! Speciellt för bildverifiering.
Som även kan styras via iphoneapp. Hoppas det kommer till android snart.
1st expanisions enhet med egen kraftförsörjning. SPCP332.
måste jag ha 0volt och 12 volt mellan dessa för att buss slingan ska fungera?
eller räcker det med 1A,1B ?
fråga 2:
centralenheten gnäller om att det är en olicensierad manöverenhet ansluten..
Ett förtydligande.
Att köra loop på xbusen är Alltid att föredra:
Gör man en förgrening via stärnät klara den bara av 20-40m.
Ren loop med cat 5 4*2*0,58 kabel klarar upp till 400m under förutsättningar man har area för att klara spänningsfallen.
Bustrådarna skall vara partvinnande i samma par och skall aldrig dubbleras trots långa stäckor.
Om man kör stjärnät skall man koppla paralellkoppla bus.
1a>1a> 1a>1a
1b>1b> 1b>1b
Samt ta bort bygeln på enheterna då de i slinga ger varandra feedback.
Slinga:
1a>2a> 1a>2a
1b>2b> 1b>2b
Felar man på detta kommer inte alla enheter hittas.
Rickard, då du verkar vara en hejare på Intrunet ska jag passa på och fråga dig en sak. Ska mest troligt montera in ett Intrunet här hemma, blev ännu mer troligt idag när grannen hade haft besök i hemmet då han var på jobbet!
Men min fråga är om man behöver den trådlösa modulen W110 (E6331044) då man har en manöverpanel, K422?
Antar att om man köper den "vanliga", K420 (E6331038)måste man köpa till en trådlös modul.
Sen, finns det någon anledning att köpa den något dyrare plast kapslingen då det till den trådlösa modulen följer med en extern antenn?
EDIT: Är det så att K422 är en panel som utgått måntro? Hos Storel var den utgången och en lite nyare broschyr från Siemens så fanns den inte med..
W112 är helt riktigt avsedd att monteras i en K420 manöverpanel, jag -tror- att det även är denna mottagare som är originalmonterad i de centraler som har plastlock.
W130 finns också, den ansluts på X-busen.
Välj en av dessa, det räcker.
Vilken du bör välja beror på vilken av enheterna som kommer att kunna placeras mest centralt i förhållande till de trådlösa detektorerna. W110 har den fördelen att du kan ansluta en bättre antenn än den som följer med, och flytta ut antennen en bit från centralen, om det behövs.
Finns ett kit med SPC 4320 och manöverpanel K420 som har E-nr: 6331054