Är 1 sektion = 1 sensor (rörelse, akustisk, magnet, etc.)?

27 mar 2013 21:53 #1 av Filip
Hej forumet!

Har flyttat till ett hus med bef. larmanläggning och funderar (i samband med renovering) på att utöka den lite.

Kort bakgrund: Power series 608. 2 knappsatser (5508:or, vid två olika dörrar). 2 magneter (kopplade i resp. knappsats), 3 IR-dek:ar, 1 siren, uppringning via PSTN. Basic basic alltså..

608:an är ju utgången om jag tolkar DSC site rätt.. Dock verkar följande vara fallet:

- 8 ingångar (varav två verkar vara för just knappsatser).
- 2 knappsatser som "skapar" ytterligare vars en ingång
- 3 IR-dek:ar ockuperar totalt 3 ingångar på huvudcentralen (alltså 3 lediga)

..rätta mig gärna här om jag fått något om bakfoten.

Slutligen - är en sektion alltid en sensor (t.ex. en IR-dek) på denna sortens centralapparat. Kan man inte seriekoppla (alt. paralellkoppla) IR-dek:ar (t.ex.) så att flera stycken agerar som en sektion (om de alla sitter i en och samma del av en lokal, t.ex. ett garage)?

Är inte intresserad av att expandera larmet trådlöst. Vill köra allt på tråd..

Tacksam för lite nybörjarhjälp.. :)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

28 mar 2013 06:22 #2 av Marcus Lundström
Du kan ha flera larmgivare på samma sektion. Bara du får motstånden rätt så fattar inte larmcentralen hur många larmgivare som är inkopplade.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

28 mar 2013 09:28 #3 av J-Rock
Men du vet inte vilken av larm givarna som larmar när du serie kopplar det...

Kan ju bli ett problem, vid larm då så klart.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

28 mar 2013 12:55 #4 av Filip
OK. Tack för klarifiering..

Jag inser att man inte kan skilja en sensor ifrån en annan i en sektion om man kopplar dem i serie. Det spelar inte jättestor roll just i mitt fall (2 IR-dekar på olika ställe i samma garage).

Hur vet man vilket motstånd man skall/bör ha? Saknar installationshandlingar till DSC 608 (förmodar att sådana inte är allmänna dokument..) Får väl ev. labba lite..

Tack för snabba och kloka svar!

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

28 mar 2013 14:03 #5 av Marcus Lundström
Här har du lite att läsa i påsk...

Den här bilagan är gömd för gäster,
Var vänlig och logga in eller registrera för att se bilagan.


Den här bilagan är gömd för gäster,
Var vänlig och logga in eller registrera för att se bilagan.


Den här bilagan är gömd för gäster,
Var vänlig och logga in eller registrera för att se bilagan.


Den här bilagan är gömd för gäster,
Var vänlig och logga in eller registrera för att se bilagan.

This message has attachments files.
Please log in or register to see it.

Följande användare sa tack: Filip

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

28 mar 2013 20:00 #6 av Filip
Strålandes generöst. Man tackar!

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

31 mar 2013 13:30 #7 av Filip
Eftersom viss insikt verkar finnas här i forumet passar jag på att fråga lite till om mitt larm..

1. Kan man bygga ut mitt 608-system till fler än 6 sektioner? Ser att de modernare (nuvarande) modellerna verkar gå att expandera med sektionskort. Finns samma möjlighet med 608 (PC1565)? Vet man kanske t.o.m. vad den modulen heter?

2. Är min "uppringarer" ett sep. kort eller är den inbyggd på PC1565? Om sep. kan man behålla den om man byter centralkortet mot t.ex. ett PC1864?

2. Stämmer det att de sektioner som kan anslutas i knappsatserna "ockuperar" en riktig sektion i centralenheten? D.v.s de expanderar inte systemet med fler sektioner?

3. Om man vill ansluta en rökdek. (t.ex.) så kräver den väl rimligen både dc och com. Är det därför den är 4-tråd eller är de två extra trådarna för återställning via utgångar i larmet? Sker spänningsmatningen isåfall via sektionsutgången (trodde inte den kunde lämna någon direkt mängd spänning). Det framgår inte supertydligt i dok.

4. Finns det en PC-anslutning på mitt 608 på samma sätt som det verkar finnas på en 1616 eller en 1864 idag?

Nu tror jag snart jag är redo för att riva och bygga om hela klabbet.. :)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

31 mar 2013 15:43 #8 av Marcus Lundström
1. Kan man bygga ut mitt 608-system till fler än 6 sektioner? Ser att de modernare (nuvarande) modellerna verkar gå att expandera med sektionskort. Finns samma möjlighet med 608 (PC1565)? Vet man kanske t.o.m. vad den modulen heter?

Nej, men du kan köpa ett PC1616 kort, och skippa ditt gamla 608, de är inte så dyra.
teletec.se/web/9?cid=133&pid=333

2. Är min "uppringarer" ett sep. kort eller är den inbyggd på PC1565? Om sep. kan man behålla den om man byter centralkortet mot t.ex. ett PC1864?

Den är inbyggd

2. Stämmer det att de sektioner som kan anslutas i knappsatserna "ockuperar" en riktig sektion i centralenheten? D.v.s de expanderar inte systemet med fler sektioner?

Ja, det samma med trådlösa sektioner

3. Om man vill ansluta en rökdek. (t.ex.) så kräver den väl rimligen både dc och com. Är det därför den är 4-tråd eller är de två extra trådarna för återställning via utgångar i larmet? Sker spänningsmatningen isåfall via sektionsutgången (trodde inte den kunde lämna någon direkt mängd spänning). Det framgår inte supertydligt i dok.

+ - samt en sektion. Man kan programmera en av funktionsknapparna som återställning av brand.

4. Finns det en PC-anslutning på mitt 608 på samma sätt som det verkar finnas på en 1616 eller en 1864 idag?

Ja, kräver speciell kabel och com-port i datorn. Det är lättare att programmera med knappsatsen tycker jag.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

31 mar 2013 20:26 #9 av Filip
Strålande fin support Marcus!

Tackar ödmjukast! Får nog bli en 1616 samt ett påbyggnadskort med 8 extra sektioner för att jag skall få ihop allt. Behöver minst 10 sektioner (och det kan säkert bli fler mer tiden...)

Den programvara man kan programmera med. Kan man få den av DSC eller hur fungerar det? Om man nu inte följer ditt råd och proggar via knappsatsen (har bara LED-knappsatser så det är lite "primitivt"..)?



God kväll!

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

02 apr 2013 07:58 #10 av J-Rock
En sådan liten anläggning går att programmera via MAPen, jag föredrar dock alltid att använda datorn att programmera med, man får en mycket bättre och lättare översikt.

Sedan ett annat plus, det är om man är hos en kund o programmerar en lite större anläggning, och det på något sätt blir ett haveri, sönder slagen eller vad som helst och man sätter upp en ny centralenhet så har man allt i datorn, o vips så har man programmerat allt på 1 minut.
Kan vara värt att tänka på om man har mycket programmerat.

Det är mitt tips !!!
Följande användare sa tack: Filip

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

07 maj 2013 20:57 #11 av Björn Pryssgård
Tack så mycket för installationsanvisningen

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.061 sekunder

Senaste foruminlägg