Nest - den lärande termostaten

25 okt 2011 17:11 #1 av Rikard Ågren
Första gången på länga jag hör att det kommer något lite smartare när det gäller temperaturreglering

www.nest.com/

På en veckas hårdkörning så lär sig termostaten det grundläggande mönstret i ditt behov av värme/kyla. Sedan föreslår den själv den mest effektiva regleringen baserat på ditt användningsmönster. Sen fortsätter den såklart lyssna på dig för att göra mindre justeringar

En finess jag tycker låter väldigt bra är att om man hastigt vill höja/sänka temperaturen så visar den hur lång tid det kommer att ta att uppnå önskad temp. Annars är väl standard att vrida upp termostaten på Max tills man har den temp man vill ha för att sedan skruva ner igen

Andra inbyggda finesser är: wifi, zigbee, webbgränssnitt, styrning med hjälp av mobilappar, närvarosensor, fuktsensor etc

Frågan är om den kommer till den svenska marknaden och om den skulle fungera med våra system? Något som insatt i temperaturstyrning over there?

Projektledare el, styr och automation

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

25 okt 2011 18:03 - 25 okt 2011 18:13 #2 av Magnus H

Rikard Ågren skrev: En finess jag tycker låter väldigt bra är att om man hastigt vill höja/sänka temperaturen så visar den hur lång tid det kommer att ta att uppnå önskad temp. Annars är väl standard att vrida upp termostaten på Max tills man har den temp man vill ha för att sedan skruva ner igen.

Näe, inte riktit va? Inte skruvar du vell t.ex upp golvtermostatet på max när du ska höja en grad?
Sedan när du fått dit önskat värde så vrider du ner det till 0 igen?

Intressant produkt!
Men dagens lite mera anvancerade shuntar ( Värme Ventilreglerare ) är nog rätt bra utveckalde, för just värme.
T.ex min Ouman Eh-800

Du programerar och finslipar den just för ditt behöv av värme, om du så vill finns också standardapplikationer.
Bara nämna några funktioner:
Höst-torkning
Värme-kompensering
Tele-komunikation
5-punkts trendkurva
Nätverks anslutning
Beroende på vilket sorts värmesystem du använder, golvvärme i betong,trä eller radiatorer räknar just
shunten ut trögheten och bearbetar där efter.
Dessa funktioner är bara en droppe i havet av vad man kan göra med just denhär produkten.

Annars om jag vill ha 1 grad varmare går jag in vi TV'n till shunten och vrider på lite.
Bra partytrick annars :tummeupp:

I have not failed. I've just found 10,000 ways that won't work.
Thomas A. Edison

25 okt 2011 19:06 #3 av Rikard Ågren
Nej jag gör inte så, men min erfarenhet är att 9 av 10 gör så :)

Tyvärr verkar de ha en annan typ av styrsystem i USA

Projektledare el, styr och automation

26 okt 2011 20:05 #4 av Ronnie Lidström
Tydligen så är det IPODENs fader som skapad denna termostat

www.nyteknik.se/nyheter/it_telekom/allmant/article3300346.ece

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Sidan laddades på: 0.039 sekunder

Senaste foruminlägg