Ny dosdimmer från Eltako för LED

04 nov 2016 19:34 #1 av Patrik Hedlund
Eltako har för ett tag sen släppt en ny dosdimmer och jag har testat den idag och blev glatt överraskad!

Den är utan nolla, specifikt för LED och klarar 4-200 W.
Inget nytt egentligen, förutom att det finns inställningskruvar för min. ljusnivå OCH dimningshastighet(!!!). Den ser ut ungefär likadant som Eltakos flaggskepp från förr när det var halogen man skulle dimra.

Kopplade den idag på 6 st SG Gyro och den dimrade dom PERFEKT! Från 5-100% (typ) och lika snabbt som förr med halogenspottar!
Jag ska testa sen om den dimrar lika bra på E27 och GU10.

Har kört Schneider electrics dosdimmer ett tag, men hädanefter så säger jag: "Schneider, släng dig i väggen!"

E13 770 54

www.eltako.com/sv/nedladdningar/flajers/...4.html?param%20=%201

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall
Följande användare sa tack: Patrick Savinainen

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

04 nov 2016 22:16 - 04 nov 2016 22:24 #2 av Electrum
Jag såg i senaste bladet ifrån elektroskandia att dimmax också hade släppt en dosdimmer som skulle kunna dimma precis allt ifrån 4W, och utan nolla.
Ja det var alltså deras egna skryt, jag har inte provat den själv än.

Men tack för tipset om eltakon, den ska jag prova nästa gång det är lämpligt.
Annars är den jag använder mest idag Eltako EUD61NPN-UC, så det kan vara intressant att kolla hur utvecklingen är på ens favvo-märke.

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

05 nov 2016 17:36 #3 av Ronnie Lidström
Jag är allmänt skeptisk till dosdimmrar utan nolla. Det är sådana som strulat mest förr åtminstone. Finns nolla i närheten så sätter jag alltid en som kräver nolla.

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB
Följande användare sa tack: Electrum

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

05 nov 2016 17:40 #4 av Electrum

Ronnie Lidström skrev: Jag är allmänt skeptisk till dosdimmrar utan nolla. Det är sådana som strulat mest förr åtminstone. Finns nolla i närheten så sätter jag alltid en som kräver nolla.

Jag har samma åsikt och erfarenheter.

Men det behöver inte hindra mig ifrån att åtminstone prova denna eltako (eller den nya dimmax'en).

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

05 nov 2016 20:23 - 05 nov 2016 20:24 #5 av Patrik Hedlund
Jag har testat både Dimmax, Eltako, Vadsbo och Schneider Electric dosdimrar både med och utan nolla och jag har aldrig funnit en dosdimmer som dimrat lika bra som denna Eltako-dimmern. Åtminstone inte på SG Gyro.

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.054 sekunder

Senaste foruminlägg