Biledare till EKRK

15 apr 2014 16:47 #1 av Bengt-Göran
Det har diskuteras hur biledaren skall märkas, Till EKRK kommer det att vara ett minne blott snart.
Fick en ring utan biledare trodde det var fel på den, kontakta säljaren och han sin tur sin leverantör, fel trodde vi alla, men det visade sig senare biledaren kommer att försvinna på EKRK.
Följande användare sa tack: puttrix

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

15 apr 2014 17:12 #2 av Richard
Svar från Richard i ämnet Biledare till EKRK
Äntligen... skönt.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

15 apr 2014 17:17 #3 av Marcus Lundström
Minns när de började med bi-ledare i EKRK kring år 2000 om jag inte minns helt fel. Då med perollen "Nya EKRK´n Äntligen med bi-ledare".

Nu äntligen utan!!

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

15 apr 2014 20:15 #4 av Bo Siltberg
Svar från Bo Siltberg i ämnet Biledare till EKRK
Det kom ut en ny version av produktstandarden i somras, utan trumpeter B) Kabelgruppen vill nog inte gärna skylta med årtiondets största båg, även jag var duperad ett bra tag.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

16 apr 2014 12:11 - 16 apr 2014 12:13 #5 av Mats Jonsson
Svar från Mats Jonsson i ämnet Biledare till EKRK

Bo Siltberg skrev: Det kom ut en ny version av produktstandarden i somras, utan trumpeter B) Kabelgruppen vill nog inte gärna skylta med årtiondets största båg, även jag var duperad ett bra tag.

Det var i oktober 2007 vi kom fram till att metallskärmen på en EKRK inte behövde skyddsjordas. Jag var med på mötet men kunde då inte tro att det skulle ta nära 6 år innan detta blev verklighet. Man ska ju skynda långsamt som det heter.

Glöm dock inte att skärmen på en EKLK eller motsvarande (t ex EQLQ) ska vara ansluten till jord och då som funktionsjord.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

16 apr 2014 15:43 #6 av Mats Lundqvist
Svar från Mats Lundqvist i ämnet Biledare till EKRK
Men att jorda i ena änden sänker väl e-fältet.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

16 apr 2014 19:19 - 16 apr 2014 19:22 #7 av Patrik Hedlund
Svar från Patrik Hedlund i ämnet Biledare till EKRK
Synd bara att EKRK har hunnit blivit utdaterad. Nu är det andra kablar som gäller.

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

17 apr 2014 17:24 #8 av Tomas Karlsson
Svar från Tomas Karlsson i ämnet Biledare till EKRK

Mats Jonsson skrev:

Bo Siltberg skrev: Det kom ut en ny version av produktstandarden i somras, utan trumpeter B) Kabelgruppen vill nog inte gärna skylta med årtiondets största båg, även jag var duperad ett bra tag.

Det var i oktober 2007 vi kom fram till att metallskärmen på en EKRK inte behövde skyddsjordas. Jag var med på mötet men kunde då inte tro att det skulle ta nära 6 år innan detta blev verklighet. Man ska ju skynda långsamt som det heter.

Glöm dock inte att skärmen på en EKLK eller motsvarande (t ex EQLQ) ska vara ansluten till jord och då som funktionsjord.


Skönt att äntligen slippa alla krystade sätt att motivera denna ledare.

En annan fråga lite i samma riktning gäller ditt sista stycke kring EKLK och dess derivat, varför skriver du ska och varför hänvisa till funktionsjord? Lika bra att ni tar sikte på att skippa den också då om ett decennium eller så.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

17 apr 2014 19:05 #9 av Mats Persson
Svar från Mats Persson i ämnet Biledare till EKRK
Ekrk är verkligen inte utdaterad speciellt inte utan biledare! Helt oslagbar då ju :)
Fan vad bra!
Vilken tillverkare var det du köpte av?

Elinstallatör ABL
Det jag skriver är mina egna tankar och funderingar...Inte säkert att allt stämmer till 100% ;)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

17 apr 2014 19:40 #10 av Michell Martic
Svar från Michell Martic i ämnet Biledare till EKRK
Jag får hålla med Hedlund.

Det blir EXQ eller EKLK/EQLQ. Antingen eller.
EXQn kunde allt som EKRKn kunde.

EKRKn va inte med alls i bilen det sista året.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

17 apr 2014 21:04 #11 av Emil Hallberg
Svar från Emil Hallberg i ämnet Biledare till EKRK
Använder nästan uteslutande dem Michell nämner på firman.. EKRK är så 2006 fick jag det förklarat för mig..

Mvh Hallberg

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

17 apr 2014 22:21 - 17 apr 2014 22:21 #12 av Patrik Hedlund
Svar från Patrik Hedlund i ämnet Biledare till EKRK
Ja, jag är inte riktigt helt såld på EXQ för att klamra kulo, men EXLQ Xtra ersätter både EKLK och EKRK utmärkt! Nu har även Draka släppt sin EXLQ Plus och den verkar inte vara helt fel den heller!

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

18 apr 2014 05:49 #13 av Mats Persson
Svar från Mats Persson i ämnet Biledare till EKRK
Exq är mjukare än ekrk, exlq kan jag hålla med om att den ersätter nuvarande ekrk..
Men den har ju biledare som MÅSTE anslutas... Och det är detta man vill slippa...
Så en ekrk utan biledare är mycket uppskattat, du får prova patrik! Du hann väl inte jobba med ekrk innan biledaren kom?

Elinstallatör ABL
Det jag skriver är mina egna tankar och funderingar...Inte säkert att allt stämmer till 100% ;)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

18 apr 2014 06:09 - 18 apr 2014 06:10 #14 av Mats Jonsson
Svar från Mats Jonsson i ämnet Biledare till EKRK

Tomas Karlsson skrev:

Mats Jonsson skrev:

Bo Siltberg skrev: Det kom ut en ny version av produktstandarden i somras, utan trumpeter B) Kabelgruppen vill nog inte gärna skylta med årtiondets största båg, även jag var duperad ett bra tag.

Det var i oktober 2007 vi kom fram till att metallskärmen på en EKRK inte behövde skyddsjordas. Jag var med på mötet men kunde då inte tro att det skulle ta nära 6 år innan detta blev verklighet. Man ska ju skynda långsamt som det heter.

Glöm dock inte att skärmen på en EKLK eller motsvarande (t ex EQLQ) ska vara ansluten till jord och då som funktionsjord.


Skönt att äntligen slippa alla krystade sätt att motivera denna ledare.

En annan fråga lite i samma riktning gäller ditt sista stycke kring EKLK och dess derivat, varför skriver du ska och varför hänvisa till funktionsjord? Lika bra att ni tar sikte på att skippa den också då om ett decennium eller så.

Metallskärmen på en EKLK behöver inte skyddsjordas och biledaren uppfyller inte fordringarna för skyddsledare. Av produktstandarden framgår dock att biledaren ska vara ansluten till jord. Om det inte är en skyddsjord återstår endast funktionsjord, till exempel skydd mot elektromagnetiska störningar. Om man inte behöver skärmad kabel och inte vill ansluta biledare så finns ju alternativ, till exempel EKK, eller EXQ. :)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

18 apr 2014 07:03 - 18 apr 2014 07:05 #15 av Lars Sundbom
Svar från Lars Sundbom i ämnet Biledare till EKRK
Visst är det skillnad på EXQ och EKRK om inte annat så på priset! Skillnaden på kablarna är dock för liten för att motivera 100% skillnad i pris. I och med att det går att göra en helt okej utanpåliggande installation med andra typer av kablar så går EKRK många gånger bort.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

18 apr 2014 07:33 #16 av Mats Persson
Svar från Mats Persson i ämnet Biledare till EKRK
Men om man inte tar flera 100% påslag på materialpriset ut till kund så tror jag inte de har problem med en liten prisökning mot en snyggare installation...
Vad är prisskillnaden exlq mot ekrk?

Elinstallatör ABL
Det jag skriver är mina egna tankar och funderingar...Inte säkert att allt stämmer till 100% ;)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

18 apr 2014 17:23 - 18 apr 2014 17:37 #17 av Lars Sundbom
Svar från Lars Sundbom i ämnet Biledare till EKRK
Skillnaden mellan EKRK OCH EXLQ är inte då stor, det stämmer. Anvädningsområdet för den sistnämnda är dock betydligt bredare varför många kanske använder sig av den istället (kabelringar tar ju som bekant plats i bilen och väger dessutom en hel del.)
Sen är det väl självklart skillnad på om du gör ett kompletterande servicejobb med några meter utanpåliggande kabel jämfört med ett projekt med utanpåliggande installation.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

21 apr 2014 20:06 #18 av Patrik Hedlund
Svar från Patrik Hedlund i ämnet Biledare till EKRK

Mats Persson skrev: Exq är mjukare än ekrk, exlq kan jag hålla med om att den ersätter nuvarande ekrk..
Men den har ju biledare som MÅSTE anslutas... Och det är detta man vill slippa...
Så en ekrk utan biledare är mycket uppskattat, du får prova patrik! Du hann väl inte jobba med ekrk innan biledaren kom?

Ja, oavsett vad vissa säger så går det inte att göra en lika snygg installation med EXK/EXQ som med kulo. Den är sladdrigare och man får ha ett tätare klammeravstånd får att få den att ligga still.
Så den håller jag med dig om att den går bort.

Nej, EKRK utan biledare var helt riktigt före min tid. Men jag brukar inte tycka att det är så himla problematiskt med biledare. Dessutom brukar jag bara ansluta i en ände. Och jag gör kanske lite fel, men när jag använder EXLQ i stället för EKRK så brukar jag se den som en kulo och då tänka att det inte finns något krav på att biledaren absolut måste anslutas.

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

28 apr 2015 08:45 #19 av Electrum
Svar från Electrum i ämnet Biledare till EKRK
Jag har nu också (först nu, för någon vecka sedan!) stött på denna EKRK utan biledare. Jag visste inte ens att den hade kommit för minst ett år sedan.
Synd, då jag kämpat på med att ansluta biledare både här och där sedan dess, men kunnat slippa ... ;)


Men en fråga, är det OK nu att klippa biledaren i bägge ändarna om man spikar upp lite EKRK med biledare som man råkar ha över?
Eller springer på sådant i en befintlig inst?

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

28 apr 2015 09:19 #20 av Stefan Ericson
Svar från Stefan Ericson i ämnet Biledare till EKRK
Tekniskt sett är det rätt att ansluta bildarens ena sida, enligt mig.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.105 sekunder

Senaste foruminlägg