Helgens kommande arbete.

24 jun 2012 17:03 - 24 jun 2012 17:15 #21 av Martin
Svar från Martin i ämnet Helgens kommande arbete.
Det där med de nya reglerna måste jag läsa in mig på lite.

1800 nått, Fick bilen dra (förstärkt drag) -80L tank, -person, -lite småsaker.
Dessutom har jag märkt att bilarna väger i många fall mindre än vad de är typade till. En FD bil jag hade vägde 25KG! mindre än vad som stod på pappret. Mycket har att göra med utrustning osv. Elstolar och taklucka väger bly för de som inte visste.

Sen så vissa poliser går endast på pappers vikten medans andra går på den riktiga vikten. Så blir man stannad så ska man ju bara stå på sig att då åker vi till en våg och så tar man det därifrån.

42

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

24 jun 2012 17:07 #22 av Ronnie Lidström
Hum.. Ok.. Så om jag fattat det rätt:
  • Man får dra mindre tungt släp med nya BE jämfört med gamla.
  • Man inför en "BE light" som ska heta "Utökad B-behörighet" som ger rätt att dra MER än med nya BE?

Låter lite krångligt va?

Vem kommer ta BE om "Utökad B-behörighet" är värre?

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

24 jun 2012 17:12 #23 av Martin
Svar från Martin i ämnet Helgens kommande arbete.
De nya reglerna verkar ännu värre än de nuvarande ju :P
Blir till att försöka gå en intensivkurs med BE då.

Någon som vet hur det är med Risk2an eller vad folk går för något numera? när jag tog körkort så var det ju i princip bara halkbanan och uppkörning och ett litet prov som gällde.

42

24 jun 2012 17:21 #24 av Mats Persson
Med endast B får du dra som idag med bara B,

Skaffar du utökad B så får du dra med en totalvikt på upp till 4250 kg.

Skaffar du BE så får släpet/släpen väga max 3500kg.

Om du hinner fixa BE nu innan reglerna finns ingen övre gräns för hur mycket du får dra.

Elinstallatör ABL
Det jag skriver är mina egna tankar och funderingar...Inte säkert att allt stämmer till 100% ;)

24 jun 2012 17:39 #25 av Tobias Karlsson
Är det ingen totalvikt på BE med det nya bestämmelserna? 5ton som innan är det väl?

/Linjemästare Karlsson

24 jun 2012 18:24 - 24 jun 2012 18:25 #26 av Ronnie Lidström
Jag får ju ändå aldrig dra med än 1500 kg bakom min bil, vad jag än har för körkort.. eller hur? (står 1500 i papperna).

Så om man ska ha någon nytta av gamla BE kontra den nya så måste jag byta till en fet jävla bil som får dra väldigt tungt?

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

24 jun 2012 18:27 - 24 jun 2012 18:27 #27 av Tobias Karlsson
Så är det Ronnie. Dags att skaffa riktig firmabil =)

Fast det finns små bilar som får dra riktigt tungt, tror att de "gamla" fiaterna fick dra mer än 940in

/Linjemästare Karlsson

24 jun 2012 19:59 #28 av J-Rock
Svar från J-Rock i ämnet Helgens kommande arbete.
På ett utökat B kommet man få ha en totalvilt på max 4250kg. Drag bilen får inte väga mer än 3500kg. Man skall gå en 7 timmars kurs och gör en uppkörning.

Det nya BE innebär en max vikt på max 3500kg för ett släp. Men det är ju en hel del.
Då är det teori och uppkörning.

Det "gammla" BE finns det ingen maxvikt. Det är dragbilen som säter det. Det innebär ungefär drygt 12ton.

Man får idag inte ha mer o totaltvilkt än vad tjänstevikten är på bilen. Detta gäller om du har B kort. Denna regel kommer tas bort. Vilket kan var okej.
Idag räknas alla släp som maxlastade, alltså totalvikt om man har B kort. Det innebär att den boggie kärran på bilden får man atagligen inte änns köra tom.

Men med ett BE räknas bruttovikten. Alltå den faktiska vikten. Det öppnar för många fler fordonkombinationer.

Jag tycker kör en dem med biltrailer o sånt. Så jag ville vara säker på att få köra allt så jag tog ett kort.
Om du/ni vill ha hjälp så kan jag hjälpa er med vad ni skall tänka på eller läsa. Då jag har det färskt i minnet. Har ju precis gjort det.

Jag kan bara rekomendera att göra det. Man lär sig mycket.

Sidan laddades på: 0.046 sekunder

Senaste foruminlägg