Tomas Karlsson skrev: Kan man kanske tänka sig att båda är likvärdiga och direkt utbytbara, så ser jag på det även om man ofta får på skallen om man förklarar tidigare rekommendationen.
Och vilken var den tidigare rekommendationen då?
Ungefär som om man använder tvåpolig inkoppling 400 V enfas, går oftast inte fram.
Ja just det. Jag kallar t.ex. en 400V VVB för en 400V enfas-apparat. Jag har märkt att det ibland står still i huvudet på mottagaren av det jag sa ...
Men inkopplingen är ju svår att kalla enfas, när vi har 230V fasspänning, så det brukar jag säga ungefär "kopplat till en tvåfasgrupp".
Ditt uttryck skulle jag förstå, men jag använder inte den terminologin.
När TNC stod för Tekniska Nomenklatur Centralen angavs vid en del tillfällen då den typen utrustning började bli allmän att precis som Torbjörn skrev frekvens är en skalär och bör inte uttrycka riktning. Men som pga likriktare, strömriktare, omriktare sen tidigare och även utländska influenser har senare rekommendationen blivit frekvensomriktare eller för all del frekvensomformare tom statisk omformare. Nu är det även infört frekvensomriktare via Svensk Byggtjänst ordlista och då är spridningen givetvis stor från det hållet också.
Spelar givetvis mindre roll och för egen del använder jag alla tre lite beroende på sammanhanget.