Vilken Installationstestare använder/rekommenderar ni?

20 maj 2011 06:20 #1 av Ulf
Jag vill ha hjälp med att välja ut en bra och lättanvänd Installationstestare, det finns ju en hel del att välja på Eurotester 61557BT enligt en del skall det vara en utgången modell, någon som vet?
Samtidigt verkar den vara överskådlig (med vred).

Vad har ni för synpunkter vad som behövs och om man behöver gå en utbildning på instrumentet.

Hur lång tid tar ni att göra en installationskontroll?

Ha en trevlig helg

Ulf

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

20 maj 2011 07:42 #2 av Mats Persson
Jag har en fluke 1653B, ungefär samma som eurotestern. Tror att man i eurotesterna kan skriva i klartext vad och var man varit och mätt. Det får du göra i datorn på fluken. Sen på eurotestern får du direkt upp om en säkrin löser vid uppmätt impedans medans du på fluken får värdet och för sen titta i en tabell...

Om du behöver gå en kurs eller inte beror ju på hur bra du är på att läsa och förstå instruktionsböcker och vad du har för förkunskaper, det är viktigt att man förstår vad det är man mäter så att man tolkar alla värden på rätt vis.

Slutligen är det ju omöjligt att svara på hur lång tid ett installationstest tar, det beror ju på hur stor anläggning du har. Det som jag tycker är mest tidskrävande men också det viktigaste testat är att kontinuitetstesta jorden.

Elinstallatör ABL
Det jag skriver är mina egna tankar och funderingar...Inte säkert att allt stämmer till 100% ;)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

20 maj 2011 20:01 - 20 maj 2011 20:01 #3 av Ronnie Lidström
Vi har en gammal Eurotester som köptes för kanske 7-10år sedan för typ 14000kr. Minns inte exakt vad den heter men det är en stor pjäs med vred till höger och display i mitten.

Vi brukar mäta med den och skriva värderna manuellt på ett protokoll (tex då vi byter elcentral). Man får nog räkna med att denna test tar ca 1tim extra på ett normalt centralbyte.

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

28 maj 2011 15:31 #4 av David olsson
Jag bumpar upp denna tråd då jag också skall införskaffa en ordentlig installationstestare, och det handlar ju om rätt så mycket pengar så kan man ju höra sig före vad ni använder och rekommenderar.

Sjöhaga EL AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

30 maj 2011 19:28 - 30 maj 2011 19:29 #5 av Ronnie Lidström
Denna använder vi:


Den har ju några år på nacken, men den funkar bra! Funktionerna för att spara mätvärden för att sedan överföra till datorn tycker jag är onödigt krångliga så de använder vi aldrig. (Följer ett "analogt protokoll" där vi även skriver ner mätresultaten istället)

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

03 jun 2011 19:07 - 03 jun 2011 19:07 #6 av Tomas Karlsson
Jag har Profitest, Eurotester och FLUKE 1653 alla är i stort likvärdiga för ändamålen du frågar efter här.

Eurotester är nog den mest prisvärda och FLUKE motsvarande lite dyr med samma funktioner.
Profitest är den bästa ur mätteknisk synvinkel men det är inget som betyder något vid vanliga installationsmätningar. Behöver man mäta mycket på jordtag är den bra med sin strömtångmätmetod så att man kan få snabba och bra resultat utan att behöva ta till mer avancerade instrument, men jag antar att det inte är så vanligt för normalinstalltören.

Sammanfattat skulle jag nog rekommendera Eurotest genom bra pris/prestanda och rejäl manövrering via sitt vred och tydlig logisk display.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

11 jul 2011 17:07 #7 av Friedrich Lossien
Jag har en Fluke 1653C tror jag den heter. Det är säkert en utgången modell, men det är den med jordspettstest.
En sak jag saknar grymt mycket på den är att den testar både utlösningsström & tid vid test av jfb.
Nu får man testa det ena först och sen springa och slå på jfb igen för att testa det andra.
Men den fyller helt klart sin funktion och har allt en installationsprovare behöver.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

11 jul 2011 20:52 #8 av Richard
www.elma-instruments.se/_sv-SE/v:2273;13...prodno=5706445480685

Denna skall ni ha.
grymt instrument.
Man kan göra olika mallar för olika typer av centraler, tok enkelt att mäta av sen.

Man mäter 1 st 3 rum och kök, på ca 10 min

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

12 jul 2011 04:34 #9 av Markus Nilsson

Richard skrev: www.elma-instruments.se/_sv-SE/v:2273;13...prodno=5706445480685

Denna skall ni ha.
grymt instrument.
Man kan göra olika mallar för olika typer av centraler, tok enkelt att mäta av sen.

Man mäter 1 st 3 rum och kök, på ca 10 min


Ah det är den där vi precis köpt. Men har inte provat den än..

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

12 jul 2011 08:37 #10 av Ronnie Lidström
Bäst vore ju om den kunde mäta jordkontinuitet trådlöst. Dvs att man bara satt en sändare i centralen istället för att släpa runt på en kabelrulle.

Men det kanske finns?

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

13 jul 2011 21:24 - 20 jan 2013 19:38 #11 av Richard
Släpa runt på fk sladden som är upprullad på en kabelvinda är inte så jobbigt.

Bläckfisken är grymt bra hjälpmedel när man ska mäta i en elcentral.

www.elma-instruments.se/_sv-SE/v:2273;18...prodno=5706445320769

:woohoo:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

13 jul 2011 21:31 - 13 jul 2011 21:35 #12 av Patrik Hedlund

Richard skrev: Släpa runt på fk sladden som är upprullad på en kabelvinda är inte så jobbigt.

Du menar att "slakta" en kabelvinda och linda på FK istället? Hmm... Du är inte dum du! Jag som har tänkt fråga om det finns någon smartlösning på det problemet! Tack!

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

13 jul 2011 21:35 - 13 jul 2011 21:39 #13 av Ronnie Lidström
Ja bläckfisken:


Och provledningen på kabeltrumma:


...skulle jag inte vilja leva utan!

Den som uppfann dessa två prylar borde få nobelpriset i.. ja.. nånting :side:

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

13 jul 2011 23:38 #14 av Richard
Finns det något prisvärt alternativ till ovan nämda kabelvinda? Tror den kostar runt 1500 kr.
Vi gjorde en egen av FK och en utjänt trumma. Har haft den i 9 år snart...

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

14 jul 2011 06:18 #15 av Ronnie Lidström
Kabeltrumman där är lätt värd sitt pris! Det har man tjänat in efter några mätningar i mindre "trassel-tid"

Men som sagt ser jag framemot då man inte behöver dra ut någon sladd alls. Att man sätter in någon sändardel i centralen som sänder olika på faserna, nolla, jord sen har man en testdel man pluggar in i uttag osv som mäter alla mätningar som behövs i en knapptryckning

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

14 jul 2011 06:45 #16 av Patrik Hedlund

Ronnie Lidström skrev: Kabeltrumman där är lätt värd sitt pris! Det har man tjänat in efter några mätningar i mindre "trassel-tid"

Men som sagt ser jag framemot då man inte behöver dra ut någon sladd alls. Att man sätter in någon sändardel i centralen som sänder olika på faserna, nolla, jord sen har man en testdel man pluggar in i uttag osv som mäter alla mätningar som behövs i en knapptryckning

Ungefär som den där fjärrkontrollen på TV-reklamen som en man spolar tillbaka tiden efter att hans son kört rakt in i garaget, när tanken var att backa... ;)

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

14 jul 2011 07:23 #17 av Rikard Ågren
Kabelvindan och den nya Eurotestern måste jag försöka lägga vantarna på. Måste bara förmå chefen att öka på budgeten liten först :)

Projektledare el, styr och automation

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

26 okt 2011 11:00 #18 av Kenneth Blom
Jag är helt ny på detta och har fått en Eurotester 61557 i näven och tänkte nu först checka av mitt hus och undrar lite vad man kollar igenom.
Kollar man varenda uttag i huset?
Kollar man av jordfelsbrytarens villkor i alla uttag eller i det som sitter längst bort från centralen?
Vad ställer man in när man mäter om man gör en profil i datorn och tankar över.
Jag har att välja på under JFB (RCD Time,RCD Current,RCD-A)
Jag har att välja på under Säkring(RPE,RAPE,ISOL,ISOPE,ISOIT,ZLPE,ZLN,UC)
Tacksam för svar till en nybörjare

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

26 okt 2011 19:14 - 26 okt 2011 19:21 #19 av Ronnie Lidström

Kenneth Blom skrev: Jag är helt ny på detta och har fått en Eurotester 61557 i näven och tänkte nu först checka av mitt hus och undrar lite vad man kollar igenom.
Kollar man varenda uttag i huset?

Ja. Vi brukar kolla att uttag har rätt spänning med en vanlig spänningsprovare samt kolla jordkontinuitet på alla jordade objekt (jordbleck i uttag samt andra apparater som är jordade; Spis, kyl/frys, armaturer osv)

Kenneth Blom skrev: Kollar man av jordfelsbrytarens villkor i alla uttag eller i det som sitter längst bort från centralen?

Räcker med att kolla på ett ställe för varje jordfelsbrytare. Jag brukar välja det uttag som är närmast, eftersom man ska springa och återställa jordfelsbrytaren fyra gånger på auto-läge.

Kenneth Blom skrev: Vad ställer man in när man mäter om man gör en profil i datorn och tankar över.
Jag har att välja på under JFB (RCD Time,RCD Current,RCD-A)
Jag har att välja på under Säkring(RPE,RAPE,ISOL,ISOPE,ISOIT,ZLPE,ZLN,UC)
Tacksam för svar till en nybörjare

Du verkar ha en lite annorlunda version av Eurotester än vi har. Känner inte riktigt igen alla benämningar.

Jag tycker att det är lite jobbigt/krångligt att spara mätvärden i instrumentet och föra över till datorn. Vi använder ett vanligt pappersprotokoll där det dels är en massa kryssrutor för okulär besiktning samt kryssrutor/fält för att fylla i värden från Eurotestern.

Är ni med i EIO så har de tagit fram bra mallar för detta som heter:

05-1963_Kontroll_TN-C_4-ledarsystem.dot
05-1964_Kontroll_TN-S_5-ledarsystem.dot


Blanketterna finns att ladda ner här (krävs att du är inloggad)

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB
Följande användare sa tack: Kenneth Blom

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

26 okt 2011 19:25 #20 av Kenneth Blom
Tack Ronnie för svaren.
Jag har nyligen bytt jobb från en firma som inte hade eurotester så det är helt nytt för mig.
Jag har jobbat sen 1988 och överallt där jag jobbat för så har vi meggat i centralen och kollat alla uttag och maskiner så de har rätt spänning och att de är jordade.
Sen har vi testat av uttagen med jordfelsbrytar testare för att se att de löser ut.
Nu när jag har kommit till ett nytt företag så tänkte jag ta åt mig ny teknik och där kommer Eurotestern 61557 in.
De andra på företaget har mest använt Eurotestern inom industri och kollat av utgående grupper och de hade inget bra svar hur jag ska ställa in instrumentet för att testa av i mitt hus.
Tänkte försöka lära mig instrumentet genom att kolla lite hemma på anläggningen innan man åtar sig jobb med det.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.185 sekunder

Senaste foruminlägg