Jag har köpt en spänningspenna, en sådan som känner av förekomst av spänning utan galvanisk kontakt.
Den ger utslag med rött sken där den borde göra det men även där den INTE borde göra det, alltså där spänning rimligtvis inte borde förekomma. Exempelvis så ger den utslag på lampsladd när strömbrytaren är frånslagen. Bara när man drar ut sladden från uttaget så upphör den att reagera. Vad är skillnaden? Kretsen är ju bruten i båda fallen.
Även när jag sätter in den i gängan för propphuv där propphuv saknas visar den att spänning finns. Återigen, kretsen är ju bruten, hur kan då spänning förekomma?
Jag funderar på om det verkligen är spänning den känner av eller ifall det är något annat? Den ska ju känna av spänningen då den kallas för "voltfinder". Något är det ju den känner av för annars skulle den ju inte reagera. Den skulle ju inte reagera om inget fanns där. Tycker detta är mycket konstigt.
För att ta reda på vilken lampa i julgransslingan som är sönder?
Nej men det är inget instrument som rekomenderas till någon direkt användning, definitivt inte som enda spänningskontroll.. Man ska nog veta vad man pysslar med om man använder sig av en sådan penna..
Elinstallatör ABL
Det jag skriver är mina egna tankar och funderingar...
Dessa pennor kan vara lite"överkänsliga", men prova att sätta pekfingret nära spetsen på pennan så minskas känsligheten, tycker den bästa pennan är Phasen pennan följt av den jag har nu från Elma, som har integrerad led-lampa baktill samt både lyser och har akustisk signal vid spänning. ( Funkar att sätta nära (i uttaget) det man vill bryta och sedan stå vid centralen och dra ut säkringarna tills man hör att det blir tyst..
Ett annat sätt att minska känsligheten när man mäter på propphuvar
är att hålla den lediga handen på huven. Att hålla fingret nära proben låter som ett bra sätt
det ska jag prova nu i veckan.