Vad ska jag använda för antennuttag? (dämpningen)

11 jun 2011 20:45 #1 av Simon Persson
Ursäkta om jag verkar dum, men jag har aldrig riktigt förstått hur antennät fungerar.......
Om man kopplar uttagen i serie så ska man sätta högre dämpning först och sedan lägre?
Hur vet man vad man ska köpa för uttag? Finns massor av olika dämpningar!

Kan något proffs förklara på ett enkelt sätt grunderna i antenntekniken :)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

13 jun 2011 19:17 #2 av Ronnie Lidström
Hej!

Som du märker så behöver du inte alls känna dig dum för att du inte kan antennsystem! (Är ju tydligen ingen annan här som kan nog bra för att svara!)

Jag är ju också egentligen helt fel person att svara på antennfrågor, men då ingen annan stigit fram så ska jag göra ett försök!

Enkelt förklarat så ska man försöka få så lika nivå på signalen i alla uttag som möjligt. Denna signal ska dessutom hållas inom ett viss spann (som jag inte har så bra koll på).

Antennkabeln har en viss dämpning per meter
Antennuttagen har dels en viss dämpning från uttaget ut till TVn (anslutningsdämpning) och en dämpning vidare till nästa uttag (genomgångsdämpning).

På baksidan av ett M10 uttag tex (som jag nu råkar ha på mitt skrivbord :side: ) så står det:

Data: 1,8/10dB

Detta betyder att uttaget dämpar 1,8dB vidare till nästa uttag och 10dB ut till TVn man pluggar in.

Jag har flera fina böcker som beskriver allt om antennsystem.. Ska försöka få tid nångång att läsa dessa (lämplig semesterläsning i hängmattan kanske?)

Tills dess får någon annan gärna fylla på med mer info (eller rätta mig om jag har fel!)

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

13 jun 2011 19:30 #3 av Patrik Hedlund
Ja, när man främst håller på med starkström och bara till en viss del svagström som antenn, data osv. så vet man hur man ska utföra en svagströmsinstallation, men mera bakomliggande kunskaper som dämpning och sånt är det lite sämre med. Men... man kan ju inte vara bäst på allt. :stubben:

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

13 jun 2011 19:45 #4 av Mats Persson
Jag köpte ju boken du tipsade om Ronnie... Men... Det har inte blivit mer än så... :)

Kan inte du skriva ihop en text med det viktigaste sen när du legat i hängmattan och läst den ;)

Elinstallatör ABL
Det jag skriver är mina egna tankar och funderingar...Inte säkert att allt stämmer till 100% ;)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

21 jun 2011 10:18 #5 av Ronnie Lidström
Fick just lära mig att man absolut inte ska ha uttag med lägre anslutningsdämpning än 10db om uttagen är anslutna till ett kabeltv-nät. För då kan man få störningar ut till grannen.

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

28 aug 2011 09:08 #6 av Bengt Stenfelt
Hej!
Det som skrivits hittills är helt rätt, jag ska försöka belysa ämnet lite till:
I antennsystem (och andra bredbandssystem) används alltid decibel-begreppet för att ange nivåer, dämpningar och förstärkningar. Som nivåmått (spänningen) i ett antennsystem används dBuV (decibelmikrovolt). Det betyder att man använder referensspänningen 1 mikrovolt (1 uV), och decibeltalet anger då hur mycket större spänningen är än 1 uV.
Som exempel kan nämnas att 60 dBuV är 1000 gånger mer, alltså 1 mV.

Man måste göra helt olika beräkningar beroende på om det ska vara analog eller digital signal i nätet, om det är en villaanläggning eller centralantenn eller kabel-tv. Jag tar här ett exempel med en villainstallation med egen antenn.

Vi tänker oss att vi har en signalnivå på 55 dBuV från antennen, ett ganska normalt värde från en normal takantenn på medelavstånd från sändaren. Vi ska ha fyra uttag i huset kopplade i kaskad (efter varandra). Det är fem meter från antennen till första uttaget och fem meter mellan uttagen. Vi använder uttagen som nämnts tidigare i forumet, 1,8/10 dB. Vi använder koaxialkabel 1,0/4,8 (1 mm diameter på innerledare och 4,8 mm på innerisoleringen). Som exempel tar jag Nacka-sändaren i Stockholm vars lägsta frekvens är 490 MHz och högsta 778 MHz. Kabeltillverkaren anger en medeldämpning vid dessa frekvenser på 18 dB/100 m. Nivån i uttagen ska vara mellan 48-74 dBuV för att digitalmottagarna ska fungera.

Totala kabeldämpningen från antennen till sista uttaget blir 3,6 dB. Till detta ska vi lägga uttagens genomgångsdämpning, 3x1,8 dB= 5,4 dB. Slutligen tillkommer uttagets anslutningsdämpning på 10 dB. Totala dämpningen i nätet blir alltså 3,6+5,4+10 dB=19 dB. Om vi drar det från antennens nivå på 55 dBuV så blir det 36 dBuV kvar i sista uttaget. Detta är alltså för lite, vi måste sätta in en förstärkare (nära antennen). Om vi väljer en förstärkare på 25 dB så hamnar vi på 36+25= 61 dBuV, och det räcker ju bra.

Vi måste även hålla koll så att inte nivån blir för hög i första uttaget. Dämpningen där är på 5 m kabel 0,9 dB+10dB anslutningsdämpning=10,9 dB. Antennivå + förstärkare är 55+25=80 dBuV, 80-10,9= 69,1 så vi klarar även det uttaget.

Hoppas jag inte rört till begreppen allt för mycket!

Hälsningar
Bengt
Följande användare sa tack: Ronnie Lidström, Mats Persson

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

28 aug 2011 09:23 #7 av Ronnie Lidström
Tack för en bra genomgång!

Är det alltid 48-74 dBuV signal man bör hålla till varje TV? Även vid analog signal?

Finns det någon "latlista" på vad man har för inkommande signal vid olika system?

Om vi tar min anläggning hemma som ett exempel:

Jag har fiber in i huset. Där sitter en converter med någon form av "TV-modul". Jag får alltså ut bredband(och telefoni via denna) och en "f-kontakt" för antenn i samma burk.

Från denna blir det sedan ett gammeldags vanligt analogt kabeltv-nät som man kan köra i kaskad eller stjärnnät.

Hur vet jag vad det är för signal ut från denna converter? (Ja utan att köpa ett dyrt instrument då)

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

28 aug 2011 09:49 #8 av Bengt Stenfelt
Analog signal ska vara mellan 60-77 dBuV i uttaget. Olika tillverkare/operatörer har olika utnivå i sina burkar, svårt att få koll på utan att mäta om det inte går att hitta i manualer och så. Borde dock vara 75-80 dBuV så att man kan mata några uttag utan att behöva hänga på en förstärkare.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.054 sekunder

Senaste foruminlägg