Jag kommer inom några månader få fiber indraget i min villa och min undran är vad ni anser om att placera min tjänstefördelare (en router där fibern kopplas direkt in i) på vinden?
Fiberleverantören ansåg att den inte skulle sitta i "ett kallt fuktigt" utrymme. Fukt ska där väll inte finnas uppe men kallt blir där ju.
Grejjen är den att jag alla min antenn uttag och fördelade på vinden och hade varit ypperligt att bytt ut dessa till kat6 kablar och rj45 uttag
Någon som har erfarenhet av placering av diverse switch/router på en vind som upplevt problem?
Har X antal elektroniska SG trafos till mina spottar på vinden som klarar sig fint.
Fukt och kyla är nog inga problem (så länge det inte rinner vatten direkt på grejerna). Se dock gärna till att eneheterna monteras på distanser så att de inte ligger dikt an mot vägg, för att minska risken för kondens p.g.a. köldbrygga.
Värre kan det vara på sommaren, min erfarenhet är att många dataprylar tycker illa om det är mer än 30 grader, redan vid 40 grader kan många konsument-prylar ge problem. Montera utrustningen så att man får fritt luftflöde.
Är de industriutförande brukar det inte vara några problem, men det är nog inte frågan om detta i detta fall.
Skulle inte vilja ha den på vinden, för det brukar kunna bli en hel del spring till dessa apparater vid strul.
Och som sagt, temperaturen är sällan optimal på en kallvind.
uum nja de få gånger det skulle strula backar inte upp för att placera den nån annanstans i huset. Sitter den på vinden är det smidigt vid utökning av framtida data/tv uttag..
Går väl köra med baolun (stavning?) om det skulle krisa sig att man behöver coax i framtiden?
Jag har gjort så att jag pressade ner en coax och cat6 i ett 15 rör till två tv apparater, Även jag har all tv på vinden och all data går mesta deös där igenom likså. Dock smiter de ner till källaren ner till Fd pannrummet där ett litet rackskåp sitter. Finns även fiber där nere och en coax upp till vinden.
Jag gillar inte Baluner.
Detta är väll ett "worst case" men om man har familjen hemma på julafton, kollar på kalle, balunen lägger ner, ajdå, ingen blir glad när man missar kalle. Du kan knappast åka till clas ohlsson o köpa en ny balun, men du kan dock åka dit och köpa en antennkabel som någon mus har ätit av.
Balunen som du efter två veckor kanske får tag i, kommer inte vara lika billig som kabeln, det kan jag lova.
Men ni fattar vad jag menar.
Sedan kanske man kommer på att man inte vill köpa vissa tv kanaler via sin fiber, man vill kanske ha ett annat utbud, eller ett billigare alternativ, och så vill man ha parabol, då är det kört med datakablar, man behöver ha koax helt enkelt.
Jag hade aldrig byt bort mina koax kablar mot bara datakablar.
Man får väl ha rätt stor otur om en sådan lägger av? Har nyttjat två st i 5år som jag köpte på kjell för typ 100kr st. Aldrig varit några problem. Däremot har diverse utrustning för mig gått sönder eller slutat fungera för att trafon/väggvårtan varit underdimensionerad eller rent skräp med andra ord.