Ny här och tänkte inleda med en bild jag tog förut på grannens central. Var hos grannen till farsan förut för att höra om jag fick plats att vinter förvara båten i hennes numera oanvända ladugård, då passade hon på att fråga om jag kunde tänka mig att ta en titt på hennes central om det kanske var dags att uppgradera. Javisst sa ja och gick med för att kika, och blev som lite förvånad av vad jag såg uppe i garderoben
Här var det friskt pulat. Säkringshållaren till höger i bildens vänstra hörn ser ut att ha dåligt beröringsskydd på ovansidan. Jag skulle inte vilja rota där inne i mörkret när säkringen gått. Byt ut rubbet och dra om det som behövs
Jo det blir att ny central plus en del ny kulo i kåken. De värsta är att hon tycker det är jätte behändigt med centralen där uppe för hon använder uttaget ni ser under till vänster till mangeln:ohmy: Numera får hon lite fler uttag, och grupper också för den delen..
Hmm, undrar vad den elektrikern/"elektrikern" tänkte med som ställde sig och började bygga ihop säkringshållare och en PEN-skena på en träskiva..
Elcentraler har väl funnits så länge el har funnit typ eller?
Det var vanligt förr med separata säkringshållare på en träskiva, sen drogs tråden/kopplingar osv bakom träskivan. (som var fäst med gångjärn på ena sidan så man kunde vika fram den)
Vet inte när detta var aktuellt.. 20-30tal? Tidigare? Per Wendt kanske vet?
Centralen som denna tråd handlar om ser dock för ny ut egentligen för att man skulle använda detta system.. Kanske nån gammal pensionär som gjorde elen :rulla:
Trädcentraler är inte alls ovanligt, iallafall inte här på västkusten. Ett rent helvete att byta trasiga huvudbrytare på då kablarna går bakom och hela panelen är som popnitad på väggen...