Bra anledning varför man ska kontinuitetsmäta jorden

06 sep 2011 14:04 #1 av Ronnie Lidström
Jag åkte ut till en kund som klagade på att de fick ström då de stod på golvbrunnen (i metall) och samtidigt tog på blandaren i duschen.

De hade själva kommit fram till att det måste vara golvvärmen som är trasig eftersom det bara känns då golvvärmen är på.

Jag började med att mäta i golvvärmetermostaten. Jag hade 204V mellan fas och jord, och då jag tryckte på "last-inkopplingsknappen" (för att testa jordfelsbrytaren) så gick spänningen ner på 0 och ingenting hände.

Jag följde jorden och såg att varken badrummet, hallen eller belysning/uttag i köket hade någon fungerande jord.

Gick ner i centralen och kollade. Där hittade jag att jordledaren för denna grupp var helt lös... :S

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

07 sep 2011 07:49 #2 av Åke Gustafsson
Hade det alltid varit så, eller varför var den lös tror du? Den hoppar ju knappast loss av sig själv.

07 sep 2011 09:03 #3 av Tobias Karlsson
Inte första och garanterat inte sista gången en skruv i en elcentral skruvar ur sig själv. Tyvär.

/Linjemästare Karlsson

08 sep 2011 06:15 #4 av Ronnie Lidström
Det var en gammal central med dubbla och trippla ledare på varje jord/nollskruv så den satt nog aldrig speciellt bra! De hade renoverat nångång, samt monterat spottar och då kanske man råkat dra i jordledaren så den lossnat från centralen. Eller så har den bara suttit dåligt och tråden varit lite spänd.

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Sidan laddades på: 0.049 sekunder