Husägaren hade ingen aning? Är inte dom beställare?
Säkert plånboken som styrt den upphandlingen.
Ser sånt skit nästan dagligen och har slutat tycka synd om de som drabbas.
Jag håller med dig, inte det minsta synd om dom. När jag pratade med dom igår igen råkade dom försäga sig att nästan allt var gjort svart... Skulle inte vilja vara den elektrikern som skrivitunder checklistorna och lämnat in till kommunen...
Robin Strandberg skrev: Lamporna bredvid huvudbrytaren ser spännande ut. Är det för att indikera att det är spänning på alla tre faser?
Det är det enl. produktbladet...
Den här bilagan är gömd för gäster, Var vänlig och logga in eller registrera för att se bilagan.
Prisuppgift på den?
Kan vara riktigt trevligt med alla virriga handy-mans som ska kolla huvudsäkringarna.
Är det någon som alltid (för det mesta) installerar en sån i nyproduktion?
Robin Strandberg skrev: Lamporna bredvid huvudbrytaren ser spännande ut. Är det för att indikera att det är spänning på alla tre faser?
Det är det enl. produktbladet...
Den här bilagan är gömd för gäster, Var vänlig och logga in eller registrera för att se bilagan.
Prisuppgift på den?
Kan vara riktigt trevligt med alla virriga handy-mans som ska kolla huvudsäkringarna.
Är det någon som alltid (för det mesta) installerar en sån i nyproduktion?
75:- + moms tar Malmbergs för den.
Och sen 37% rabatt, får väl typ alla elfirmor, hos Malmbergs...
David olsson skrev: Jag håller med dig, inte det minsta synd om dom. När jag pratade med dom igår igen råkade dom försäga sig att nästan allt var gjort svart... Skulle inte vilja vara den elektrikern som skrivitunder checklistorna och lämnat in till kommunen...
Jag har också svårt att tycka synd om de som vet om att de gör fel men gör det ändå i hopp om att spara pengar
Inte alla gånger har detta varit fallet, det kan ha varit så att snålheten suttit hos en byggare som i sin tur köpt en undermålig tjänst utan kundens kännedom
Det kan även vara så att en schysst elfirma har gjort ett riktigt dåligt jobb. Handen på hjärtat, tänk efter ifall du någonsin haft en kollega som inte riktigt har kunnat det han påstått sig kunna?
Det faktum att du står där och tittar på eländet bevisar att kunden tagit sitt förnuft till fånga och ber en professionell elektriker om hjälp. Kunden behöver raljerande kring sin situation lika lite som tandläkarens ständiga tjatande om tandtråd...
Det vad jag försöker säga är att man bör försöka undvika att dömma sin kund för tidigare agerande.. Tyck varken synd om eller raljera kring det, berätta bara vad som behöver göras för att det ska bli rätt...
Robin Strandberg skrev: Lamporna bredvid huvudbrytaren ser spännande ut. Är det för att indikera att det är spänning på alla tre faser?
Det är det enl. produktbladet...
Den här bilagan är gömd för gäster, Var vänlig och logga in eller registrera för att se bilagan.
Intressant manick - försöker få till det i huvudet:
Hur ska den kunna indikera en trasig huvudsäkring om det är en trefaslast som skjutit säkringen?
[Tex i mitt garage hände det (som det var byggt förr) att kompressorn slog till, och om då fel huvudsäkring pajade så förblev kontaktorn sluten - och två av faserna fick kul spänningsnivåer jämfört med den tredje... (det är fixat numera med diverse vakter, nollspänningskontroll osv)]
Så - borde inte lysdioderna glatt lysa vidare alla tre i ett sånt scenario?
Absolut är det inte alltid kundens fel. Men i detta fall hade de själva tagit in svart utländsk arbetskraft och anledningen till att jag var där var för att riva bort lite el i en vägg pga fuktskada och upptäckte detta...