Hemmafixare utan koll

13 sep 2012 08:10 #1 av David R
Som husägare slutar man inte att förvånas.
Köpte hus förra året, ett lite äldre hus. Väl medveten om att elen inte var tipptop. Få jordade uttag, dock finns JFB, så alla klassiska utrymmen har jord, badrum och uttag vid köksbänk.

Men men, såg när man gick runt på utsidan att det låg en liten ringla med EKK 5G2,5 i ett av hörnena på huset, kabeln vart urkopplad men fortsatte ner i backen. Eftersom den vart urkopplad var det skit samma att det är lite fel för ändamålet (att mata en lyktstolpe)

Nu när man grävde upp runt huset fick man en lite mer inblick i vad tidigare ägare hade hittat på. När jag satte skopan i backen och grävde upp drog jag med kabeln. Kan väl inte säga att jag blev förvånad när jag får upp kabeln, och ser att den är dragen i ett VP20 rör, ca 10 cm ner i backen. Tar även en liten närmare titt på lyktstoplen, som även den är hemmagjord (sonen var tydligen smed). Ca 10 cm upp över backen sitter en gamal kopplingsdosa, kapslad (hade den nog vart någon gång i livet). Men inte mycket mer än så.

Började även titta lite närmare hur kabeln hade gott in i huset. Det visade sig att den hade vart klamrad med TC-klammer som gjort sina bästa dagar. UV-ljus har inte vart något bra då de formligen smulade sönder sig.
Vidare hade man valt en kabelväg som övergår mitt förstånd, istället för att gå rakt upp till taksprånget och följa takvinkeln upp hade man valt vägen rakt över till motsatt hörne, in i vart enda fönster för att följa karmen. Sedan vidare rakt upp på vägg till en dosa som sitter på vindskivan. Lite "kunskap" hade väl den som gjorde det hela då dosan en gång i tiden vart IP67 klassad, men det fungerar ju bara om du gör rätt, vilket givetvis inte har vart fallet här heller.
Skall försöka ta lite bilder nu i helgen för att visa "Stoltheten"

Projekt el"sanering" ligger nu närmast i tid. :klapp:

Behörig ingenjör inbrottslarm
Elkonsult
Teknikgalen
Följande användare sa tack: Patrik Hedlund

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

13 sep 2012 14:42 #2 av Martin
Svar från Martin i ämnet Hemmafixare utan koll
Man slutar aldrig att förvånas direkt :P

42

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.044 sekunder

Senaste foruminlägg