Jag gör som Electrum skriver, tar precis lika mycket betalt som biljetten kostar. Sen börjar timdebiteringen när jag lämnar min firma, precis som vanligt. Kilometerersättning tillkommer om jag kör bil till färjan (om det är mer än 5 km).
En bra början är nog iaf att ta betalt för soppan + restiden.
Sen får man väl räkna på vad båten kostar i övrigt, påslaget borde väl kunna räknas ungefär som en bil?
Ska man hålla sig till avtal, så är det nog så här.
Om man åker med en båt som någon annan kör, får man inte betalt för arbete, där emot om man kör egen båt. Biljet kostnad kan alltit faktureras.
Det här betyder att kunden brukar normalt stå för transporten.
Det står inte någon kö av hantverkare, som vill göra jobb på öar. Det är mycket svårt att få ut någon och jobba på en ö. Det måste nästan alltid gå på kompis relationer.
Om det fattas en sak, kan det ta en dag och få fram den.
Om dom ska averka skog, måste dom ta ut minst 1000m3, för att få något över.
En ö tog dom ut 2500m3 och fick 140 000 över. Dom var glada.
Jag har en kompis som har en ö. Han har lagt ut många miljoner på den.
En mot fråga vad är det för något jobb du ska göra?
Skepparexamen räcker inte till för att köra folk mot betalning. Ett snäpp högre, brukar ta ett halvår med kvälls kurser. Upp till 12 personer.
Att kunden kör elektrikern är dock lagligt. Om man får använda en fritidsbåt för att ta betaltför, är jag ej säker på. Men upptäckts risken är nog blygsam.
Jag har fakturerat kunder för restid, när jag åkt vägfärja. Så Andreas jag håller med dig.
I yrkes trafik finns nog ingen under 600/timme. Pråmar och dyligt mellan 1200-2500/tim. Fartyg kanske 150 000/tim.
Palle bruka ta 600 när han kör ut matgäster till krogen på Rågö, som hans Anita driver.