Area för jord i IT system

13 jun 2018 20:49 #1 av Thomas
Jag har funderat lite på jord i IT system. Vad finns det för krav på area för jord i ett IT system, och kan man als kalla det för skyddsjord? Får den vara gröngul?

Jag har ingen erfarenhet av IT system, men jag resonerar att jordledare i ett sådant system endast utgör en typ av potentialförbindning för att kunna utföra en jordfelsdetektering och således inte behöver ha en area för att kunna bära en felström på samma sätt som i ett TN system.

Någon som vet mer?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

14 jun 2018 17:22 #2 av Michell Martic
Beroende på hur stor yta nätet har mot jord så kommer du fortfarande ha en kapacitiv jordslutningsström utöver din feldetekteringsström. Det är denna ström som är den spänningssättande strömmen vid fel i mellanspänningsnät och ger upphov till farliga beröringsspänningar om den inte är kompenserad. Men är det ett litet nät så blor det ingen hög ström, likaså om det är en lägre driftspänning.

Vid andra felet så har du dock en tvåfasig kortslutning och då ska ju ledaren klara av att hantera en tvåfasig kortslutningsström.

En skyddsjord ärendet definitivt om vinäger den som kopplas till utsätta delar. Menar vi den som är ansluten till neutralpunkt genom motstånd bör man nog kalla den för systemjord.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.041 sekunder

Senaste foruminlägg