Dosor och genomföring i brandcell.

09 mar 2016 21:15 #1 av müssli
Hej!
Vi ska göra elen i några lägenheter som har brandcell (heter det så?) mellan lägenheterna. Väggen mellan lägenheterna består av dubbelgips+isolering+dubbelgips i nästa lägenhet, alltså 4 lager gips sammanlagt. Jag vill minnas att jag läste något om det ska vara B60 och varje skiva "gör" 15, alltså blir det 60 med 4 skivor.
Ena sidan av väggen blir kök och där kommer vi gå i taket med slang och in i gipsväggen. Vidare ska det sitta dosor i väggen också. Hur blir det då med brandskyddet? Det går ju att lägga i "puckar" som brandskydd i dosorna men behöver man göra något speciellt där slangen går in i väggen?
Jag kommer fråga byggherren men tänkte höra med er först. Det kanske finns något läsbart på nätet som berör detta?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

09 mar 2016 22:40 #2 av Markus Ågren
Tolkar det som lägenhetsavskiljande vägg och om de är uppbyggda som lättvägg (med gips) så brukar man nästan uteslutande behöva gå på en stomme med dubbla reglar. Sedan som du skriver dubbla gips skivor för att klara EI60 som är kravet mellan två lägenheter.

Det är ingen optimal lösning med att ha ett kök mot en lägenhetsavskiljande vägg, det är många dosor som ska fällas in och då har man som du skriver ett ev. problem med brandskyddet eftersom man har flera punkter som bryter brandcellsgränsen. Men något som brukar vara större problem är att klara ljudkraven mellan 2 lägenheter, det finns att läsa lite om uppbyggnad av väggar och väggar med eldosor och förslag på olika utföranden.

Gyproc´s handbok är ganska bra läsning:
ehandbok.gyproc.se/Gyproc/GyprocHandbok/

Markus Ågren

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

10 mar 2016 05:47 #3 av Electrum
Brandklassningen är nog den enkla biten.
ELKOs röda dosor är godkända såvitt jag vet, och det finns ett dokument att ladda ner hur man ska gå tillväga för att nå önskad brandklass (troligen IE60, möjligen IE30).
Det handlar om att väggen måste vara fylld med stenull och ett visst minimiavstånd mellan dosor på vardera sidan.

Men den ljudavskiljande förmågan kan lätt pajas totalt. Så man hör grannens röster ifrån vägguttaget.

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

10 mar 2016 06:02 #4 av müssli
Där ser man. Vad det gäller ljudisoleringen hoppas jag byggarna har koll på det. Jag kollar Schneider vad som gäller med deras dosor. Det kommer vara befintligt betongtak som reglas ner med 28mm och gips. Slangen kommer alltså ovanför takgipset och in i väggen. Då har man ju egentligen tre lager gips (taket och motsvarande lägenhetsvägg) kvar. Ska man tänka på något där?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

10 mar 2016 06:08 #5 av Rikard Ågren
VP-2 ska också bara godkänt. Finns nån pdf där man beskriver hur det ska utföras

Projektledare el, styr och automation

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

10 mar 2016 06:41 - 10 mar 2016 06:43 #6 av Ronnie Lidström
Tänk också på att du inte får sätta två dosor mot varandra. Måste sitta minst 20 cm från varandra i sidled. Det måste även rymmas isolering bakom dosan.

>> Läs om Elko röda dosor här (som är godkända) (pdf)



Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB
Bilagor:
Följande användare sa tack: müssli

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

01 jul 2018 18:26 #7 av Niklas Hansson
Hej

Hade en fråga kring ”Brandceller” Var kan man hitta regler kring att gå igenom från hus till garage som är samma byggnad med skiljs av med en brandvägg . Får man gå med slang igenom en sån väg från husebyggnads delen till garage delen?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.112 sekunder

Senaste foruminlägg