Anslutning av två byggnader för bostadsändamål inom en och samma fastighet

02 dec 2015 19:15 #21 av Michell Martic
När det kommer till lag och förordning så har vi alla samma möjlighet att läsa dessa. Och att kontrollera att lag och förordning efterlevs är inte elnätsbolagens uppgift. Återigen så är de privata bolag och upprätthållandet av lag och förordning åligger myndigheterna. Med andra ord så är detta inget som kan godkännas eller icke godkännas av elnätsbolaget. Däremot så kan de tjalla på dig om de misstänker att du bryter mot lagen och därmed få rätt ändå. Men bara för att elnätsbolaget inte förbjuder det så betyder det inte att det är tillåtet.
Myndigheterna bryr sig dessutom föga om vad elnätsbolaget tycker i frågan. Energimarknadsinspektionen kan mycket väl göra en bedömning att det inte är tillåtet och om så är fallet är det bara att gräva upp kabeln och beställa en till servis. Och detta gäller oavsett vem som ger marken, exempelvis Sthlm stad.

Sen om det är en snäv tolkning av lagen eller inte är ovidkommande, det står vad det står. Så enkelt är det. Det som inte står... ja, det står det inget om. Står det i en lag att något inte är tillåtet så är det ingen snäv tolkning om man då säger att det inte är tillåtet. Det är inte ens frågan om en tolkning utan snarare ett konstaterande av vad som står i lagen. Om den sen är klokt formulerad i sin nuvarande form kan diskuteras, men att visa sitt misstyckande gentemot en lag genom att bryta mot den är inte rätt väg att gå.

Men vi måste nog släppa taget om uppfattningen att elnätsbolaget på något vis har tolkningsföreträde av lag och förordning gentemot installatörer eller kund eller någon annan för den delen.
Följande användare sa tack: Reijo Eriksson, Örjan Borgström

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

05 dec 2015 18:53 - 03 dec 2016 20:07 #22 av Borttagen användare
Om man har en jordbruksfastighet som ägs av tex 40 andelsägare som på fastigheten har en egen stuga?

Blev det krångligare då? :)

Tyskarnas svar är iaf att alla måste ha egen servis. Och har det förvisso. Men det kanske är en förenkling att säga att en jordbruksfastighet per automatik undantas från kravet på egen servis per bostadsbyggnad. Eller är det tyskarna som fått det om bakfoten och faktiskt har fel när dom för x antal år sedan svarade en ekonomisk förening detta?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

05 dec 2015 21:27 #23 av Michell Martic
Lag eller förordning föreskriver undantag för lågspänningsnät inom jordbruksfastighet oavsett hur många delägare det finns till fastigheten och oavsett vad som kan tänkas byggas, och hur många man bygger av vad, på denna fastighet. Jordbruksfastigheter är undantagna koncessionsplikt för lågspänningsnät helt enkelt.

Jag vet inte om du syftar till hur man gör i Tyskland eller om du syftar till hur tyskarna gör i Sverige, men i Tyskland gäller tysk lagstiftning och i Sverige gäller svensk lagstiftning. Så hur man reglerat koncessionsförfarandet i Tyskland är väl deras sak och ingenting som jag ser har någon nödvändig koppling till hur den svenska lagstiftningen ser ut.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

05 dec 2015 22:20 - 03 dec 2016 20:08 #24 av Borttagen användare
Tyskarna är Eon ;)

Ps. Det är i Sverige jag menar.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

06 dec 2015 00:33 #25 av Michell Martic
Då är jag med. Men återigen så är det inte elnätsbolagen som beslutar hur lag och förordning ska tolkas. Och är det inom en jordbruksfastighet i lagens rätta bemärkelse så finns det ingen koncessionsplikt för lågspänningsnät.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

06 dec 2015 07:45 - 06 dec 2015 07:45 #26 av Electrum

Andreas Öhr skrev: Om man har en jordbruksfastighet som ägs av tex 40 andelsägare som på fastigheten har en egen stuga?

Blev det krångligare då? :)

Tyskarnas svar är iaf att alla måste ha egen servis. Och har det förvisso. Men det kanske är en förenkling att säga att en jordbruksfastighet per automatik undantas från kravet på egen servis per bostadsbyggnad. Eller är det tyskarna som fått det om bakfoten och faktiskt har fel när dom för x antal år sedan svarade en ekonomisk förening detta?

Då verkar som att det som egentligen gått fel är att fastigheten fortfarande är klassad som lantbruk.
Det låter inte som att det längre är ett jordbruk det där, och fastigheten borde ha en annan klass i lantmäteriets register.

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

06 dec 2015 08:59 - 03 dec 2016 20:12 #27 av Borttagen användare

Electrum skrev: Då verkar som att det som egentligen gått fel är att fastigheten fortfarande är klassad som lantbruk.

Det låter inte som att det längre är ett jordbruk det där, och fastigheten borde ha en annan klass i lantmäteriets register.


Det jag menade är att det tydligen kan krångla till sig med olika konstellationer. Men om det bara står jordbruksfastighet rakt av så borde ju tolkningen vara enkel. Är den klassad som det så borde inte någon ha huvudbry om hur anläggningen borde/ska vara utförd. Är det en jordbruksfastighet så är det.

Det förekommer skogs- och jordbruk. En stor del arrenderas ut till en/två bönder. Det som arrenderas ut är skog och åkermark. På fastigheten finns även ett sommarstugeområde där delägarna av fastigheten har egen byggnad och tomtyta. För länge sedan ville några ha gemensam servis men fick nej från nätägaren då man ansåg det var förbjudet. Alla har idag egna serviser och jag vill förtydliga att det inte är ett problem idag, utan mer som en reflektion att det inte kanske är så lätt alla gånger och att folk i flera positioner kan ha fel/ inte veta vad som gäller.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

06 dec 2015 10:28 #28 av Electrum
Jag är nog mest inne på Michells linje.
Nätägaren ska/måste egentligen följa lagen, inte hålla på och tolka.

Och då har nog eon förfarit klandervärt i detta fall.

Och tycker eon att det var tokfel, så är det nog klassningen av fastigheten som mer var felet.

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

03 dec 2016 16:49 #29 av Anders Eklind
Hej igen.
Ja nu har det gått ett år sedan denna långbänk startade.
Anläggningen ser precis likadan ut som när jag skrev mitt första inlägg i den här frågan, men nu i fredags så fick jag ett meddelande om att utförandet är godkänt, efter att man "tittat lite närmare på saken" :tummeupp:
Följande användare sa tack: Electrum

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

05 dec 2016 07:42 #30 av Örjan Borgström
Gratulerar, det bygger säkert på att det är en jordbruksfastighet då det finns särskilda undantag för just jordbruk.

EUU Box 545, 611 10 Nyköping,
tel direkt 0155-29 29 25, mobil 070-695 69 06,
Välkommen till vår hemsida www.euu.se

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.069 sekunder

Senaste foruminlägg