Är det någon som har koll på vad som gäller när man kommer till ombyggnationer och utökningar i fd. banverkets fastigheter där man har 2-fassystem?
Ex. ombyggnation från ett lager till ett konferansrum med ny kraft och bel, byte elcentral osv.
Det monteras ingen jfb med motiveringen "den funkar inte med 2-fas"
Känns spontant som en ytterst tveksam installation men hur gör man för att det ska bli rätt?
Är det bara ett direktjordat system så funkar väl jordfelsbrytaren oavsett hur många faser det handlar om? Men det kanske inte är ett direktjordat system?
Inom gamla SJ/Banverks-anläggningar används tvåfas med 230 V mellan faserna. Dessa installationer är inte anslutna till det allmänna elnätet utan till Trafikverkets (f.d. Banverkets, f.d. SJ:s) egna hjälpkraftsdistribution och i vissa fall är den tydligen fortfarande tvåfasig. Jag trodde det var borta numera.
Såvitt jag minns så är dessa anläggningar direktjordade och då fungerar naturligtvis jordfelsbrytare.
Har de förklarat varför jordfelsbrytaren inte skulle fungera?
Man måste såklart koppla in jordfelsbrytaren på ett sådant sätt att man får 230 V över det inbyggda testmotståndet när man trycker på testknappen, om även testfunktionen ska uppföra sig på korrekt sätt.
Och om man provar jordfelsbrytare med någon rent resistiv testanordning i vägguttag som är dimensionerad för att ge 30 mA vid 230 V över dess testmotstånd, så blir ju testströmmen för låg i ett sådant här nät som har 115 eller 132 V mellan fas och jord, så om man inte tänker sig för kan även det leda till ett felaktigt underkännande av en felfri JFB.
Inom f d Banverket så förekommer vad jag vet dels 230 V enfas med jordad mittpunkt (alltså egentligen ett 2 x 115 V -nät) och dels 3 x 230 V trefas (motsvarande allmän eldistribution i Norge och vissa spanska nät).
Was man sich nicht erklären kann, sieht man als Überspannung an.
Jag trodde inte häller detta fanns kvar?
Att man har det som labbmiljö kan jag förstå men att ha en hel fastighet 2015. Har bara läst om gamla små stugor ute med järnvägen som haft detta system nämligen.
Det ska vara borta sedan 15-20 år från privatägda fastigheter längs järnvägarna, men i Trafikverkets/Jernhusens egna anläggningar finns det säkert kvar.
I järnvägsbranschen får man också se upp på högspänningssidan. Hjälpkraften som går längst upp på kontaktledningsstolparna är ofta 10 kV 50 Hz trefas, men det är inte nollan som är jordad utan mittpunkten på en fas i en D-kopplad lindning. Två av ledarna ligger alltså symmetriskt på 5 kV mot jord och den tredje har då ...hmm...det blir väl 8,7 kV mot jord.
Was man sich nicht erklären kann, sieht man als Überspannung an.
Jag har själv inte varit på plats utan bara hört detta av en kollega på en fikarast.
Han tyckte att det tog så mycket plats i centralen när man behöver sätta 2st säkringar för varje grupp.
Tänkte fråga vilka färger de använder på FK och i kablage. Gissar på att man gör "som vanligt" och då är blå inte en neutralledare utan även den en fasledare. Tankemässigt kan det bli lite extra funderande vid en felsökning.