Ej avsäkrad huvudledning i ställverksrum?

13 aug 2014 06:02 - 13 aug 2014 06:17 #1 av Ronnie Lidström
Får man ansluta en huvudledning inom ett ställverksrum direkt på inkommande skenor? Alltså osäkrad?

Anses den vara så pass skyddad inom detta låsta utrymme eller?

Vi är i ett gammalt ställverk och ska utföra ett arbete då jag såg detta. Denna komplettering är rätt nygjord. Man har satt upp en ny fördelningscentral bredvid ställverket. Huvudledningen till denna central är ca 7 meter varav bara ca 0,5m synlig utanför ställverksfacken.

Huvudledningen är: 2 // FKKJ 3x95/50

Den är alltså ansluten direkt på inkommande i ställverket. Inkommande servis är: 3 // AKKJ 3x240/72 så den lär ju vara ganska högt säkrad.

Denna osäkrade huvudledningen är helt oskyddad där den kommer upp ur golvet och går in i fördelningscentralen. Lär bli ganska rolig smäll om någon råkar skada den? :ohmy:

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

13 aug 2014 07:19 #2 av Olle Andersson
Sitter det kanske ett överlastskydd i andra änden av huvudledningen?
Sitter det inget kortslutningsskydd mellan servis och samlingsskena?
Vad är det för dimension på samlingsskenan?

Spontant så ser det ut som en lite märklig lösning. Men när jag inte ser helheten är jag försiktig med att säga om det är rätt eller fel...

13 aug 2014 10:57 #3 av Mats Jonsson
Ja, man kan ju fråga sig om den som gjort detta har den kunskap som krävs för denna lösning. Lösningen är dock möjlig men kräver goda, eller synnerligen goda kunskaper om skydd mot överlastström och kortslutningsström. Reglerna i detta fall är inte beroende av om det är ett driftrum eller inte.

Överströmsskydden för servisledningen får utgöra kortslutningsskydd även för huvudledningen. Men ska ju då uppfylla kravet på frånkopplingstid, dels enligt 434.5.2, dels 411.4.4. Kan vara lite svårt att visa på att tre parallella säkringar skyddar två parallella kablar. Men det är fullt möjligt. Undantag för placering av kortslutningsskydd ges i 434.2.2.

Överströmsskydden i servisledningen får även utgöra överlastskydd för huvudledningen. Om de gör detta vet vi inte, men det är i vart fall tänkbart. I annat fall blir som Olle skriver att överlastskydd ska placeras i bortre änden av huvudledningen, till exempel med hjälp av en effektbrytare. Undantag om placering av överlastskydd ges i 433.2 samt 433.3.

Ett alternativ som jag inte tror huvudledningen uppfyller är tremetersregeln. Om en ledning är maximalt tre meter lång får kortslutningsskyddet placeras i änden av ledningen. Det finns vissa villkor för detta som ges i 434.2.1. Principen blir här att OM det inträffar ett fel så är inte ledningen skyddad och därför ställs vissa villkor t ex förstärkt skydd mot yttre påverkan.

Det behöver alltså inte vara fel i denna anläggning och kan mycket väl följa svensk standard.
Följande användare sa tack: Ronnie Lidström

13 aug 2014 14:11 - 13 aug 2014 14:14 #4 av Ronnie Lidström
Det är en stor seriös elfirma som gjort jobbet så borde ju vara rätt.. Tror dessutom att det är projekterat av en elkonsult. Tyckte bara att det känns märkligt att gå ner så mycket i area utan kortslutningsskydd eftersom kabeln är oskyddad och ligger nästan mot en vass plåtkant där den går upp ur golvet.

Vilket skydd som sitter i matande ände av serviskabeln vet jag inte. Det är i nätägarens trafokiosk så det kan mycket möjligt sitta ett fint modernt skydd där som klarar av att bryta nog snabbt vid kortslutning.

Fil bilaga:

13 aug 2014 16:00 #5 av Slugge
Har svårt att föreställa mig att anläggningen ser ut som du beskriver, normalt sett finns det säkringar och brytare omedelbart efter serviskabeln, kolla schemat, troligen ligger det ett elrum innan eller så är det företagets trafo. Var finns mätningen? Är kablarna skarvade där de kommer upp från golvet? Konstigt om det är nygjort men kanske ser fel på bilden..

13 aug 2014 16:04 #6 av Ronnie Lidström
Den anslutningen är nygjord. Ställverket kanske är från 60-talet?

Det var lite svårt att se hur det var draget. Men jag ska dit inatt och koppla så då kan jag kika närmare i spänningslöst tillstånd ;)

Fil bilaga:

13 aug 2014 21:23 #7 av Rikard Ågren
Ska vi börja oroa oss om vi inte hört av dig i morgon då Ronnie? :unsure:

Projektledare el, styr och automation

15 aug 2014 11:59 #8 av Ronnie Lidström
Det gick bra!

Vi var klar med arbetet en halvtimme innan 05:00 som vi hade satt som deadline. Största problemet var sen när vi skulle ringa mobilnummret vi hade fått till killen som brutit strömmen och som sen skulle slå på igen. Han svarade inte!

Efter 10 uppringningar gav jag upp och ringde nätägarens felanmälan/jour så då kom en annan och slog på strömmen :tummeupp:

Om vi ska gå tillbaka till topic så var denna huvudledning som ämnet handlar om anslutet direkt på skenorna. Ingen egen avsäkring alltså.

Varje inkommande matning (3 st) var säkrade med 250A. Ganske hög säkring med 750A (3x250) på en 2 // FKKJ 3x95/50 tycker jag i alla fall även om skyddet bara avser kortslutningsskydd för en ganska kort kabel.

Fil bilaga:

Sidan laddades på: 0.155 sekunder

Senaste foruminlägg