Megger MIT310 vs HT Multitest M75

23 mar 2011 19:45 #21 av Mats Persson
Ett testa med en uttagsprovare ger ju ungefär lika bra resultat som att trycka på testknappen...
Sätter jag uppe en jordfelsbrytare så brukar jag testa att den fungerar.. Men visst händer det att jag också bara testar med en uttagsprovare.. Men det är inte mycket du blir klokare på efter ett sånt test..

Elinstallatör ABL
Det jag skriver är mina egna tankar och funderingar...Inte säkert att allt stämmer till 100% ;)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

23 mar 2011 19:48 #22 av Rikard Ågren
Jag skulle tro att majoriteten av alla elektriker som går på service nöjer sig med ett test i uttaget eller tryck på knappen.

Projektledare el, styr och automation

23 mar 2011 21:20 #23 av Mats Persson
Ja förmodligen är det ju så.. Det är ju firman och elinstallatören som sätter standarden..
Men eftersom det är jag som är installatören så vill jag försäkra mig om att den löser vid rätt tid och ström... Fan vad tråkigt om något skulle hända och det visar sig att den inte löste vid rätt tid...

Alla nya jag har satt upp har fungerat, däremot har det varit några befintliga som inte fungerat.. Men de fungerade iochförsig inte ens när man tryckte på testknappen...

Elinstallatör ABL
Det jag skriver är mina egna tankar och funderingar...Inte säkert att allt stämmer till 100% ;)

19 aug 2011 19:59 #24 av Patrik Hedlund
Jag har en sån där Megger som du länkar till i ditt första inlägg Richard och jag kan bara säga att jag älskar den!
Har dessutom en sån där avgrenare med fyra mätsladdar som man kan stoppa på den ena mätproben. De har dessutom magnet så då kan man sätta dem på skruvarna på utgången på JFB och mägga mot jord. Helt fruktansvärt smidigt!! Axelbandet är faktiskt väldigt uppskattat det också!
Och den är verkligen lättanvänd och man får upp ett riktigt, fast mätvärde direkt. Inget värde som håller på att pendla så länge man håller in knappen och så.

Jämfört med Elman så märker man verkligen att detta är det verkliga märket. Megger = :tummeupp:

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

21 aug 2011 17:40 #25 av Rikard Ågren
Jag köpte en Kyoritsu istället ungefär likvärdig. Testknapp på ena proben är bekvämt. Och nu när jag fått 50 meters ledning på trumma för kontinuitetsprovning så är det nästan fulländat :)

21 aug 2011 17:44 #26 av Rikard Ågren
Det jag saknar är en teleskopisk (1 - 2 m) "provstång" för att enkelt kunna prova jordkontinuitet i takmonterade uttag. Nu brukar jag göra mig en av VP-rör och en bit FK skalad och lindad runt röret i bägge ändar. Förutsätter att man hinner före innertaket läggs dit

21 aug 2011 18:00 #27 av Patrik Hedlund

Rikard Ågren skrev: Jag köpte en Kyoritsu istället ungefär likvärdig. Testknapp på ena proben är bekvämt. Och nu när jag fått 50 meters ledning på trumma för kontinuitetsprovning så är det nästan fulländat :)

Aha, okej. Ja, Kyoritsu är det på min tångamperemeter (och den är grym).

Oh, sån trumma vill jag ha! Funkar den ypperligt? Frågade chefen om jag kunde få köpa en. Han blev dock lite tveksam när han fick höra priset... 1100 kr. Då körde han på "får du, så kommer 10 st till vilja ha och då är det 10 000 kr"-kortet. Vilket han förvisso har rätt om, men...
Dra ut lite FK och gå runt med som man sedan försöker linda ihop igen och får ett jobbigt trassel känns lite väl primitivt. :rulla:
Han skulle i alla fall fundera på det. Tips på bra argument för att jag måste ha en sån? :silly:

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

21 aug 2011 18:36 #28 av Rikard Ågren
Jag har hittills bara använt den för att mäta upp hur lång lägdan är inför jordvärmegrävningen och som måttband funkar den ypperligt :tummeupp:

Finns en annan modell med bälte som man kan spänna på sig, men jag antar att den är dyrare. Förrut sprang jag runt med erfoderligt antal meter ELQRB 4X1,0 eftersom den var lättare än FK att ta rätt på. Men ALLT är väl bättre som provledning än en kartong FK. Säg åt chefen att komma ut och mäta åt dig nästa gång, och be samtidigt kunden stå och titta på och komma med kommentarer som: "Det måste väl ändå finnas ett rationellare/snabbare sätt...."

21 aug 2011 18:45 #29 av Patrik Hedlund

Rikard Ågren skrev: Jag har hittills bara använt den för att mäta upp hur lång lägdan är inför jordvärmegrävningen och som måttband funkar den ypperligt :tummeupp:

Finns en annan modell med bälte som man kan spänna på sig, men jag antar att den är dyrare. Förrut sprang jag runt med erfoderligt antal meter ELQRB 4X1,0 eftersom den var lättare än FK att ta rätt på. Men ALLT är väl bättre som provledning än en kartong FK. Säg åt chefen att komma ut och mäta åt dig nästa gång, och be samtidigt kunden stå och titta på och komma med kommentarer som: "Det måste väl ändå finnas ett rationellare/snabbare sätt...."

Jaså, "Spänna på sig". Låter som en stor grej. :P
Ja, FK är drygt att släpa runt på som provledning.

Chefen sa att det funkade ju bra med det sättet under hela hans tid som elektriker. och så är det ju, det funkar, men är drygt/oeffektivt när det finns andra, bättre sätt.
Men som vi diskuterade i en annan tråd, i värsta fall så får jag väl tillverka en egen med en gammal sladdvinda och FK som man lindar på.

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

21 aug 2011 18:59 - 21 aug 2011 19:00 #30 av Ronnie Lidström

Patrik Hedlund skrev: Chefen sa att det funkade ju bra med det sättet under hela hans tid som elektriker. och så är det ju, det funkar, men är drygt/oeffektivt när det finns andra, bättre sätt.
Men som vi diskuterade i en annan tråd, i värsta fall så får jag väl tillverka en egen med en gammal sladdvinda och FK som man lindar på.

Visst är det sån här trumma ni snacka om?
www.fluxio.se/forum/maetteknik/1475-vilk...enderar-ni.html#2518

Den skulle vara värt pengarna om den så kostade 5000kr :tummeupp:

Du sparar in den bara på arbetstid efter några mätningar.. Samt på all FK som ni slipper slänga. Och så ser det ju lite proffsigare ut!

Chefen din kan ju börja med att köpa EN. Vi har bara en sån där på firman (på 8st montörer). Vi har ju iofs bara en eurotester också. Funkar rätt bra!

Rikard Ågren skrev: Det jag saknar är en teleskopisk (1 - 2 m) "provstång" för att enkelt kunna prova jordkontinuitet i takmonterade uttag. Nu brukar jag göra mig en av VP-rör och en bit FK skalad och lindad runt röret i bägge ändar. Förutsätter att man hinner före innertaket läggs dit

När man skall mäta genomgång i skyddsledaren på t ex takarmaturer är det ofta nödvändigt att använda en stege. Med den nya teleskopiska testproben, kan man nu stå på golvet och utföra dessa mätningar – vilket sparar mycket tid. Proberna passar till 4mm kontakter och kan förlängas efter behov. Uppfyller IEC 61010 Kat IV 600V, max ström 2A.

Standard Testprob Teleskop - 49-85 cm

EAN 5706445320813 - E-NR.4210525

Lång Testprob Teleskop - 92-170 cm

EAN 5706445320820 - E-NR.4210526

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB
Bilagor:

21 aug 2011 19:04 #31 av Rikard Ågren
Hur har jag kunnat missa den Ronnie? :)

Blir att lägga in i budgeten till nästa projekt!

21 aug 2011 21:41 - 21 aug 2011 21:42 #32 av Patrik Hedlund

Ronnie Lidström skrev:
Visst är det sån här trumma ni snacka om?
www.fluxio.se/forum/maetteknik/1475-vilk...enderar-ni.html#2518

Den skulle vara värt pengarna om den så kostade 5000kr :tummeupp:

Du sparar in den bara på arbetstid efter några mätningar.. Samt på all FK som ni slipper slänga. Och så ser det ju lite proffsigare ut!

Chefen din kan ju börja med att köpa EN. Vi har bara en sån där på firman (på 8st montörer). Vi har ju iofs bara en eurotester också. Funkar rätt bra!

Ja, precis! Åh, jag vill ha!

Jag ska på han igen och säga att Ronnie, han säger allt att man tjänar in den efter bara några få mätningar (kryddar sanningen kanske lite och säger att den är intjänad på endast 1 ggn. ;) )

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

Sidan laddades på: 0.099 sekunder

Senaste foruminlägg