Jag använder det till i de fall där kardelerna gärna vill spreta. Tycker också de är bra i vissa sockerbitar som mest mosar kardelerna.
Har också 2-1 ändhylsor när man har 2 ledningar under samma klämma.
Har en presstång med utbytbara pressbackar. 1,5-6mm2 och 10-16mm2 pressskarv samt för änhylsor upp till 10mm2.
Finns även pressbackar för f-kontakter och RJ11-45 jack.
Jag har två enkla presstänger för ändhylsor, en tror jag går upp til 10mm2 och den andra till 16mm2, smidiga så dom ryms lätt i fickan. Jag använder det i centraler till 6 och 10mm2 RK/MK. Använder dom även till alla jord och nolledare eftersom skruvarna i jord och nollskenorna brukar "klippa" av en del av kardelerna, kanske beroende på att jag drar för hårt? Smidigt när det ska in tex en 6mm2 i JFBn under fasskenan. Använder den ibland till 12volt halogen när jag kopplar ihop med öppningsbara wago.
Använder alltid till RK6 när jag kopplar i centraler och sen beroende på om jag känner mig lat eller ej, när jag kopplar RK1/1,5 mm2 och dyl.
Det blir en mycket säkrare och proffsigare anslutning. Jag lever dessutom med ideérna om att man "slipper" efterdra i centraler om man använder ändhylsa istället för RK som spretar och flyter ut med tiden.
Det blir väldigt snyggt och ser proffsigt ut. Det är dock en sak jag tänker på när man använder hylsorna.
Om man pressar en hylsa och sedan ansluter den i tex. en säkring eller liknande så blir det ju så att en del av hylsan inte har någon kontakt, om man jämför med att ansluta tex en RK/MK i en säkring.
Då blir ju en del som saknar anläggning.
Någon annan som har tänkt på detta? Eller är det jag som inte riktigt har förstått funktionen?
Jag förstår inte riktigt, men när man ska ha två ledare under samma hissklämma (t.ex. JFB) så brukar jag klippa bort den svarta plasten för då får de bättre kontakt.
Jag menar att när man man har pressat en hylsa på kabel, så blir det fyrkantig eller rektangulär kan man säga.
Då blir det ju en yta på hylsan som inte används till något, förut om att hålla ledarna tillsammans.
Alltså en del av hylsan som inte har kontakt med något...
Har jag gjort mig förstådd eller skall jag försöka igen?
Har en tång 1,5->6 kvmm som ja mest använder när ja kopplar RK i centraler.
Har även en momentmejsel, o använder den "ganska" ofta i centraler, det ni
brukar dock få många frågor om varför det ska va nödvändigt , särskilt från äldre kollegor :rulla:
Magnus skrev: Har en tång 1,5->6 kvmm som ja mest använder när ja kopplar RK i centraler.
Har även en momentmejsel, o använder den "ganska" ofta i centraler, det ni
brukar dock få många frågor om varför det ska va nödvändigt , särskilt från äldre kollegor :rulla:
Men ingen annan som tänkt denna tanken, eller kan för klara varför det inte skulle påverka anslutningen?
Om du har en 1,5 mm2 RK med ändhylsa så blir ju fortfarande själva kontaktytan bra mycket större än 1,5mm2 däför är det inte ett problem.
Exempel: Total kontaktyta på platt 1,5 mm2 ändhylsa ~14 mm2 per sida = 28 mm2 (Uppskattade värden). Då behöver vi ju endast en anliggning på ca 5,5 % av ändhylsans kontaktyta mot plintens kontaktyta för att uppnå 1,5 mm2... Så det bör ju finnas lite marginal.
Om man pressar en 6mm2 RK då?
Om man inte pressar den och lägger den i en säkring så pressas den ju ut, och nästan alla kardeler blir "anslutna". Så är ju inte fallet med en presshylsa på, eller har jag fel?
Men om du tänker dig en fjäderbelastad klämma.. Titta på de större areorna så syns det tydligare, då är det ju inte heller så mycket yta som klämms åt.
Har svårt att tänka mig att detta skulle vara något problem...
Elinstallatör ABL
Det jag skriver är mina egna tankar och funderingar...
Mats Persson skrev: Men om du tänker dig en fjäderbelastad klämma.. Titta på de större areorna så syns det tydligare, då är det ju inte heller så mycket yta som klämms åt.
Har svårt att tänka mig att detta skulle vara något problem...
Det är helt riktigt.
Detta är inget som jag ser som något problem, men kom bara och tänka lite på det. Och undrade om det var någon mer som har funderar på det
Får väll sätta mig och räkna på anläggningsytan med och utan press hylsa på, och se vad man kommer fram till.
Jag använde ändhylsor på RK upp till 6mm2 tills presstången försvann
sedan har det inte blivit av ...
Är det ok att användahylsor utan att pressa?
Har inte provat själv men kan tänka att det går på RK med riktig skruvplint
Har funderat på att prova hylsor på tex FKKJ 16mm2.
Den brukar inte behålla den runda formen och när kardelerna sprids under överfallet brukar de inte bli jämt fördelade
det syns väl inte i en hissklämma men under ett överfall med två skruvar på skena brukar det inte se så bra ut.
Är väl bara att beställa ny tång, svårt att veta om det blir kontakt om du inte pressar..
Vad gäller anläggningsytan ska hylsan pressas för att denna ska bli så stor som möjlig, se
viewer.zmags.com/publication/813194ee#/813194ee/28