Bör facket (SEF) vara partipolitiskt obundet?

04 feb 2012 08:30 #21 av Christer Djerf

Janne Larsson skrev:

Christer Djerf skrev: Självklart måste ett fackförbund vara partipolitiskt bundet för att vara trovärdigt i dagens sammhälle!

Ett politiskt parti ska ju ha en politik som verkar för HELA samhällets bästa, medans ett fackförbund ska verka för sina medlemmars bästa, dessa mål kan och bör inte vara samma mål.

Att man bara tittar historiskt är ju inget försvar, det visar ju bara en ovilja att anpassa sig efter dagens sammhälle.

Att också kollektivt försöka färga medlemmars poltiska åsikt är ju en inskränkning i åsiktsfriheten, man ska ju kunna vara med i facket och ha förtroendeuppdrag utan att sympatisera med ett visst parti!

Moderaterna av idag t.ex. är ju inte samma parti som man var under tidiga 1900-talet.

Du menar obundet hoppas jag :whistle:

Självklart, märkligt vad en bokstav kan göra stor skillnad!

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

04 feb 2012 18:01 #22 av Mattias
Har vart med i facket i snart 15 år o jag funderar varje månad vad facket gör för mig egentligen. Efter förra valet blev jag riktigt trött på dom när vi fick ut våra fina tidningar från sef o dom var ju rödare än en tomat för fan. Tack för att ni tog upp detta för nu fattar jag att det inte bara är jag som tänkt på att dom är LITE röda.. på måndag så ringer jag facket o går ut. Puss o kram från mig.

07 feb 2012 21:52 - 08 feb 2012 11:33 #23 av Patrik Hedlund

Oskar Larsson skrev: Oj. Jag skulle nog inte bara kalla det "dragna" åt det borgliga hållet.

Många av dagens aktiva Moderater med ledarpositioner har sin bakgrund i olika näringslivsorganisationer eller företag. Samordningen mellan Moderaterna och näringslivet sker främst genom att ett antal nyckelpersoner sitter i flera av organisationernas styrelser eller har sin bakgrund i dessa. Eftersom EIO är en del av Svenskt Näringsliv så sitter de även i dess styrelse. Det är inte helt gratis att vara med i EIO heller om man säger så.

SAF (fd. Svenskt Näringsliv) spenderade hela 225 miljoner kronor på lobbying och opinionsbildning under valåret 1991, vilket var dubbelt så mycket som samtliga riksdagspartiers resurser sammanräknat. Än idag läggs stora belopp på opinionsbildning även om det inte redovisas öppet. En genomgång av Svenskt Näringslivs ekonomi visar att de under åren 2000-2007 har avsatt närmare 4 miljarder kronor i opinionsbildande syfte, därav la de en halv miljard kronor på eurokampanjen.

Under 1990-talet och valrörelsen 2002 använde sig Moderaterna av partiets medlemstidning för att kunna ta emot dolda bidrag genom att erbjuda företag att annonsera för mycket höga kostnader. Företag som flitigt använde sig av detta var framförallt Svenskt Näringsliv.

Moderaternas insamling under valåret 2006 var åtta gånger större än de övriga partiernas insamling tillsammans utan att partiet gjort några större utåtriktade insamlingskampanjer, vilket vittnar om att partiet har ett omfattande kontaktnät med resursstarka personer.

Man kan säga att personer inom de borgerliga partierna främst Moderaterna och Svenskt Näringsliv skiftar platser med varandra. Det sker idag och det har skett i historien.
Meeen nu vet vi ju att Moderaterna vägrar visa var de får sina bidrag ifrån.

Lika dåligt. De ska inte heller hålla på att driva politik. En röd person ska väl kunna vara företagare och vara med i EIO utan att bli påprackad högerpolitik och att deras medlemsavgift går till ett motståndarparti.

Oskar Larsson skrev: Men jag kan hålla med om att SEF inte varit så smidiga när de snackar politik. Även jag som är lite insatt tycker att de inte sköter det snyggt. Den gamla Elektrikern-tidningen var vidrig. Tack och lov slipper vi den!!

Men för att komma till frågan som tråden handlar om så är SEF inte partipolitiskt bundet. Var står det?
Om frågan handlar om SEF bör arbeta politiskt så är mitt svar: ja!
Det är väl inte så särskilt konstigt att facket och politiken går hand i hand. Det är knappast så att vi har fått de arbetsrättsliga lagarna och arbetsmiljölagarna från intet? Allt kan vi inte få till genom avtalsförhandlingar, därför behöver en del av frågorna lösas politiskt. Förbundet samarbetar med det parti som vill driva de fackliga frågorna. Därför är det viktigt för medlemmarna att det parti som stödjer våra rättigheter är starkt för att partiet ska kunna påverka politiken.

Vilka partier har vi idag som vill driva fackets frågor?

Om jag vänder på frågan, vart står det att de inte är partipolitiskt bundna? Inte på deras hemsida åtminstone.
Gällande facket så är det underförstått att facket tillhör Socialdemokraterna så det är ingenting som behöver upplysas om. Så tror jag att det ligger till åtminstone.
(När det kommer till EIO så påstår dem i alla fall att de är politiskt obundna i sin första mening om dem själv. EIO - Om oss

Denna debattartikel kan vara värd att läsa.

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall
Följande användare sa tack: Janne Larsson

08 feb 2012 06:56 #24 av Åke Gustafsson
Bra debattartikel som alla "fackpampar" bör läsa!

En facklig organisation ska vara politiskt obunden annars kommer den att tappa fler och fler medlemmar och mer och mer minska i trovärdighet. Facket ska inte föra politik utan arbeta för medlemmens och arbetarens väl.

Dagens partiskhet bedömer jag som förlegad, inhuman och med dagens mått mätt orättvis. Fackföreningarna säger ”Lika för alla”, ”Medlemmen i centrum” samt ”Styrkan får du genom kompisarna på jobbet. Dina drömmar kan uppfyllas utan att trampa på andra”.

Inget av dessa påståenden stämmer nuförtiden.

SEF (och alla andra fackförbund) kommer förlora väldigt mycket medlemmar om man håller fast vid detta uråldriga politiska tänk

08 feb 2012 15:01 - 08 feb 2012 15:02 #25 av Janne Larsson

Patrik Hedlund skrev: Denna debattartikel kan vara värd att läsa.

Hade inte sagt det bättre själv :klapp:

Sidan laddades på: 0.056 sekunder

Senaste foruminlägg