- Tack mottaget: 4
Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.
Joel Ingolf skrev: Jag är inte särskilt insatt i vad facket/EIO kommit överens om, men tycker att det är ganska rimligt att man jobbar 8 timmar om dagen hos kund.
Det är ju egentligen ganska konstigt att man skulle få betalt för att ta sig till och från jobbet, speciellt om man har det så förspänt att resorna är helt gratis.
Detta är i alla fall min åsikt...
| Företagare, Elinstallatör | Björks EL i Skellefteå AB |
Lars Blomkvist skrev: Ja innan fick jag betala övertid om våra servicelektriker skulle vara hos kund kl 07.00 och restid för ev hjälp, hur sjukt är inte detta?
Anställda har fri bil (utgår hemifrån) och ska ha övertid för att ta sig til jobbet med fri bil?
Andreas skrev: Det som är sjukt är att montörer anser att dom ska ha betalt för att ta sig till sitt arbete, även med gratis bil. Hur många branscher har det så ?
elmont skrev: ...Ytterst få är anställda i hemmet och kan räkna sin arbetstid hemifrån.
Jo det kan manelmont skrev: Att många åker från hemmet är det ingen tvekan om MEN hur många har hemmet som sin "anställningsort"? När jag körde servicebil utgick jag ofta från mitt hem men jag var anställd på företagets adress. Och att jag åkte hemifrån var en inofficiell deal mellan chefen och mig. Och rent skattemässigt/juridiskt måste det vara anställningsplatsen som avgör, för man kan ju inte där ha olika regler för var och en.
Hej!
Angående din fråga om tjänstestället.
Vid utredning avgörs inte tjänstestället av anställningsavtalet utan det avgörs av de faktiska förutsättningarna.
På följande länk kan du läsa om tjänsteställe med alternativregeln och undantagsregeln.
www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/...e#h-Alternativregeln
Vill även påpeka att det är viktigt att föra en körjournal (bifogar länk)
www.skatteverket.se/foretagochorganisati...ml?q=k%C3%B6rjournal
Men man får ju inte använda firmabilen till och från kontoret?Simon Slotte skrev: Vad sägs om denna kompromiss.
Det ingår den restid som du normalt har till firman för att vara där vardagar 07.00 dvs inkl ev köer.
Dvs bor man 20 min resväg från firman startar man resan 06.40 och vill kund/arbetsgivare ha personen på plats 07.00 och resan tar mer än 20 min får man betalt för den.
Så körde jag förut när jag hade service bil.
Då är det neutralt ifall du utgår hemma eller från firman.
Inga alls problem ifall man tar förmånsskatten.Lars Blomkvist skrev:
Men man får ju inte använda firmabilen till och från kontoret?Simon Slotte skrev: Vad sägs om denna kompromiss.
Det ingår den restid som du normalt har till firman för att vara där vardagar 07.00 dvs inkl ev köer.
Dvs bor man 20 min resväg från firman startar man resan 06.40 och vill kund/arbetsgivare ha personen på plats 07.00 och resan tar mer än 20 min får man betalt för den.
Så körde jag förut när jag hade service bil.
Då är det neutralt ifall du utgår hemma eller från firman.