Jobba som elektriker

06 aug 2012 12:53 #1 av Oscar
Hej. Jag undrar hur länge efter avslutat gymnasie elektrikerutbildning man fortfarande har möjlighet att få jobb som elektriker. Jag är 22 år gammal och gick ut gymnasiet med bra betyg från Elprogrammet för 3 år sedan. Jag har sedan dess alltid haft jobb, dock inte som elektriker. Hur attraktiv är jag för en arbetsgivare?

Som sagt, sen jag gick ut gymnasiet har jag alltid haft jobb och skaffat mig arbetslivserfarenhet. har körkort, bra betyg, är en vettig person i allmänhet. Tror ni det spelar stor roll att det var 3 år sedan jag gick ut?

Tacksam för svar. även idéer på saker som skulle öka mina chanser att få jobb uppskattas.

Mvh Oscar

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

06 aug 2012 14:59 #2 av Mats Persson
Svar från Mats Persson i ämnet Jobba som elektriker
Du bör nog försöka få ett jobb som elektriker snart om du vill komma in i branschen.. Man glömmer ju ganska fort om man inte jobbar med det.

Ring runt till tänkbara arbetsgivare. Tror det ger bättre resultat i vår bransch än att skicka ett brev.

Elinstallatör ABL
Det jag skriver är mina egna tankar och funderingar...Inte säkert att allt stämmer till 100% ;)

06 aug 2012 15:31 #3 av Martin
Svar från Martin i ämnet Jobba som elektriker
Kontakter, Kontakter, Kontakter säger jag bara.

Ring inte. Gå runt till företagen och va rak på sak. Ta lite hårt i hand och se allmänt välvårdad ut. Kom dit med cykel eller en bil i bra skick (ingen rosthög bara) (Säger inte att pappa ska låna ut sin Ferrari ) utan att det utstrålar att man kan ta hand om sin bil så är man ordningsam etc om man har en bil i bra skick.

Ta alla skitjobb som erbjuda. Lön är inget man ska yttra sig om. Frågar de så säger du att det kan vi ta om två veckor efter att jag fått jobba lite.

Givetvis vara social och fråga lite. Kanske inga dumma frågor och ge lite små förslag och fråga vilket håll en kabel ska förläggas på för att det ska se snyggast ut och vara bäst så att man inte korsar eller låser upp kablar etc.

Lycka till i jobbsökandet.

42

06 aug 2012 16:04 #4 av Ronnie Lidström
Håller med om att personligt möte är bäst! Men du måste ju ringa innan och boka in en träff.

Det blir så klart svårare och svårare att få jobb ju längre uppehåll man haft från branschen. Cheferna kommer säkert undra varför du inte jobbat som elektriker, så ett bra svar på detta är nog bra att ha förberett.

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

06 aug 2012 16:14 #5 av Patrik Hedlund
Svar från Patrik Hedlund i ämnet Jobba som elektriker
Dessutom kommer det ju ut nya lärlingar varje år som har haft praktik hos företagen senast och då har närmst relation med dem för tillfället. Kanske redan har blivit lovad jobb och då knipit platsen som företaget brukar ha varje år eller dyl.

Men man ska alltid försöka!

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

06 aug 2012 18:09 #6 av Oscar
Svar från Oscar i ämnet Jobba som elektriker
Tack för alla svaren.
Känns som att det fortfarade är möjligt då det känns som att jag inte har glömt så mycket.

Jag har en del kompisar som jobbar som elektriker som borde kunna hjälpa mig på något sätt.
Varför jag inte jobbat som elektriker efter skolan var mer eller mindre att jag fick jobb som något annat när det var väldigt svårt att få lärlingsplats och fastnade där.

Skulle det vara en idè att läsa någon elkurs på komvux för att färska upp minnet. Tror ni att arbetsgivaren skulle uppskatta det?

3år är ju trots allt inte jättelång tid, jag hoppas verkligen. Bor i Malmö så det finns ju mängder med företag i närheten, lite synd med bristen på jobb bara.

06 aug 2012 19:55 #7 av Ronnie Lidström
Sätt dig en helg och läs igenom allt på fluxio.se så är du ikapp med verkligheten :tummeupp:

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

07 aug 2012 16:57 #8 av puttrix
Svar från puttrix i ämnet Jobba som elektriker
Jag vet en som gick ut el-tele(2årigt) 1988 och fick eljobb 1996. Dvs 8års uppehåll Han är idag den med längst anställningstid i det företaget.

09 aug 2012 00:16 #9 av Jürgen
Svar från Jürgen i ämnet Jobba som elektriker
Det är nog inga problem att få anställning trots att det gått 3 år sedan du gick ur skolan. Sen att du har haft jobb hela tiden är ju ett plus för hur en framtida arbetsgivare ser på dig också, oavsett bransch.

Jobbade själv i 2 år i en helt annan bransch än el innan jag fick anställning som lärling. Det mesta man lär sig, är ju ändå under lärlingstiden.

11 aug 2012 15:42 #10 av Oscar
Svar från Oscar i ämnet Jobba som elektriker
Tack så mycket för det. Precis det jag behövde höra. Kommer kämpa arslet av mig för att få jobb som lärling innan årsskiftet.
Följande användare sa tack: Patrik Hedlund

Sidan laddades på: 0.069 sekunder

Senaste foruminlägg