Faller vet jag inte. Men för att du ska få ett utbrett jordningssystem utan jordlinor så lär du behöva vara i en tätort. Inom tätorten har du generellt PEN-ledare mellan kabelskåpen och där varje kabelskåp står i kontakt med jord. Utöver detta har du gatubelysning med samma effekt. Sen lägger man till avloppsrör, fjärrvärme, byggnadsfundament o.s.v. samt generellt mark med låg resistivitet med anledning av markens angöring för byggnation.
Ett kablat mellanspänningsnät i sig själv ger ju inte den tryggheten, men ett kablat mellanspänningsnät inom tätort som är samjordat med LSP-nätet torde ge det.
Läser man mer om kabelnät och dess jordning så vill jag minnas att EBR förutsätter tätort.
Sen vet jag inte om de som tar fram EBR så ofta läser Elforskrapporterna. Många av de gamla teknikerna och ingenjörerna som hade det täta samarbetet med Elforsk och våra grannländer har ju lämnat för pension dessvärre.
Här kommer def enligt EBR
Tätort ja men det krävs tydligen följelinor.
Följande två typer av områden anses utgöra ett utbrett jordningssystem.
Någon av områdets regionstationer har minst 10st. utgående kablar med följelinor och matar stadskärna eller annan tätbebyggelse med minst 10000 elkunder.
Någon av områdets regionstationer har minst 10st. utgående kablar med följelinor och matar ett större industriområde eller hamnområde med en radie om minst 1km.
Elkraftingenjör och konsult med specialitet inom Reläskydd, Selektivplaner och Elkraftberäkningar. Även stort intresse för föreskrifter & standarder samt projektledning och entreprenadjuridik.
Jag kan ju inte skriva annat än att jag tycker att det är mycket lustigt att EBR använder villkor som antalet
abonnenter och antal följelinor (alltså oavsett hur långa de är) ut från station som definition för vad ett utbrett jordningssystem är.
Vad som borde vara avgörande är markresistivitet samt markens andra ledande delar för överföring av potential. I "andra ledande delar" får man så klart inkludera följelinan men även PEN-ledare i LSP-systemet med anledning av att den gör touchdowns mot jord med jämna mellanrum.
Ska man bedöma om man har ett utbrett jordningssystem eller inte så borde man ju mäta eller beräkna, eller både och.