Symboler som inte känns igen...

13 mar 2015 14:28 - 13 mar 2015 14:31 #1 av Michell Martic
Blir inte klok på denna. Vad ska symbolerna indikera?

Jag ser att M1.1/2.4 är en motor för manövrering av brytaren Q1. Men den där mojängen som ligger mellan M1.1 och W, vad är det för något? Är det någon symbol för att indikera upplagrad energi i brytaren, typ fjäderbelastning? Sen undrar jag även vad "W" är för något? Symbolen efter "W" är också av intresse. Ser ut som en sammankopplingspunkt av något slag. Och slutligen, Y1, är detta kanske istället en symbol för upplagrad energi i brytaren i det fall jag har fel om mojängen mellan M1.1 och "W"?

Schemat är från ett vanligt SF6-ställverk, 12kV. Q1 är lastfrånskiljarna för L1 till L3. Jag vet inte om det hela kanske har med för snabbjordslutningen att göra?

Någon som vet?
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

13 mar 2015 18:34 - 13 mar 2015 18:35 #2 av Martin
Jag läser första symbolen som att det finns möjlighet att köra motorn från alternativ källa. Tex nödkraftsaggregat.
Men jag har säkert fel xD

Du har ingen anläggning på plats som man kan spana lite på efter hur det är kopplat eller något annat schema?

42

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

13 mar 2015 19:12 #3 av Torbjörn Forsman
Min tolkning av den första symbolen är någon slags excenteranordning eller spärr som frigörs av motorn en gång per varv. Typ att större delen av rörelsen under en arbetscykel går åt till att spänna en fjäder som sedan frigörs plötsligt.

Y1 uppfattar jag som en utlösningsmagnet som kan manövrera (förmodligen slå från) brytaren/lastfrånskiljaren med användning av upplagrad energi någonstans i den vänstra delen av mekanismen.

Was man sich nicht erklären kann, sieht man als Überspannung an.
Följande användare sa tack: Michell Martic, Ivar Ryding

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

13 mar 2015 20:14 - 13 mar 2015 20:19 #4 av Tomas Karlsson
Jag håller med om vad Torbjörn skriver. Det som är helt otvetydigt är spole Y1 för utlösning, frånimpuls den frigör upplagrad energi via klinkmekanismen symboliserad med kilen vänster om spolen. Fyrkanten med W i bör symbolisera lagring i fjäderpaket för från-till funktion. Om du ser mer till vad de streckade linjerna tar vägen tex den över nockaxeln efter motorsymbolen så ser du vad den delen ska visa, kanske indikera spänd mekanism eller är det tillorder via den.

Beror på hur manövern sker antingen ladda fjäder via motor och sen slå till med manöverspole eller körs motorn till dess mekanismen är laddad och då slår brytaren till. Det enda som är säkert i symboliken är frånspolen och givetvis huvudpoler och lägeshjälpkontakten till höger.

Man ser nästan lite av tanken med symbolerna för nockar, motor, fjäder och spolar på den här gamla mekanismen men alla är ganska snarlika. "youtube.com/watch?v=eiNJJSJCXBQ"
Följande användare sa tack: Michell Martic

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

14 mar 2015 08:10 #5 av Christer Djerf
Symbolen direkt efter W uppfattar jag som någon typ av brytpinne, men det kan vara fel!

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

14 mar 2015 16:34 #6 av Jan Wahlberg
En koppling, som gör att det inte är stum kontakt

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

14 mar 2015 17:35 #7 av Tomas Karlsson
Verkar även vara manuell uppspänning av mekanismen symboliserad med "vev" vänster om motorn. Och kopplingssymbolen höger om "W" som är ritad i kopplat läge kanske är någon säkring för arbete med manöverdonet bortkopplat.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

14 mar 2015 17:38 #8 av Jan Wahlberg
Skulle va lättare om man fick se hela ritningen, alla blad det hänvisas till.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.106 sekunder

Senaste foruminlägg